Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Apel o wsparcie przemysłu motoryzacyjnego: chroniczny brak części i zakłócenia w łańcuchach dostaw

|
selectedselectedselected
Apel o wsparcie przemysłu motoryzacyjnego: chroniczny brak części i zakłócenia w łańcuchach dostaw | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • Partnerzy społeczni w Radzie Dialogu Społecznego zaapelowali do rządu o pomoc dla branży motoryzacyjnej.
  • Przemysł motoryzacyjny znalazł się w trudnej sytuacji z powodu braku części i zakłóceń w łańcuchach dostaw, co powoduje przestoje i brak perspektyw na wznowienie produkcji.

- Trudna sytuacja przemysłu spowodowana pandemią w 2020 roku, uległa w tym roku dalszemu pogorszeniu, przede wszystkim z powodu braku części i zakłóceń w łańcuchach dostaw, które w ostatnich miesiącach oznaczały przestoje, a w perspektywie kolejnych miesięcy kłopoty ze wznowieniem produkcji. Brak wsparcia dla branży może oznaczać zwolnienia pracowników - podkreśla prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

   Apel o wsparcie przemysłu motoryzacyjnego - 1   Apel o wsparcie przemysłu motoryzacyjnego - 1

Zdaniem prof. Jacka Męciny przestoje w przemyśle motoryzacyjnym dotyczą nie tylko Polski, ale całego świata. Jednak w wielu krajach regionu, gdzie w zakładach pracy wprowadzono przerwy lub ograniczenie produkcji, ponownie uruchomiono Programy pomocowe ze środków publicznych. Zapewniają one dopłaty do wynagrodzeń, co pozwala na ochronę potencjału przemysłu motoryzacyjnego i dochodów pracowników. Takie rozwiązania wprowadzane są w Niemczech, Hiszpanii, Czechach i na Słowacji.

Dlatego partnerzy społeczni na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego przyjęli uchwałę, w której apelują do rządu o pilne wypracowanie i uruchomienie Programu pomocy i ochrony miejsc pracy i wynagrodzeń dla przedsiębiorców i pracowników przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.

Reklama

- Przemysł motoryzacyjny to koło zamachowe polskiej gospodarki. W 2018 roku wartość produkcji wyniosła 145 mld zł. Branża zatrudnia ok. 225 tys. pracowników z przeciętną pensją 5,6 tys. zł (8% więcej niż średnio w gospodarce). Wartość eksportu w 2018 roku osiągnęła 32,3 mld EUR, co stawia Polskę na czwartym miejscu w Unii Europejskiej i dziewiątym na świecie. Przemysł motoryzacyjny charakteryzuje silna proeksportowość, nawet do 85% produkcji w Polsce trafia na rynki zagraniczne. W segmencie producentów pojazdów, ten udział wynosi ponad 90%. W latach 2005-2018 branża rosła w tempie 6,5%, a w przypadku części 9,4%. Jesteśmy zagłębiem producentów części z 59% udziałem w przemyśle motoryzacyjnym. Kłopoty tej branży i zatrudnionych w niej pracowników wpłyną bardzo niekorzystanie na stan całej gospodarki. Dlatego tak ważne jest natychmiastowe podjęcie działań, które ochronią branżę – mówi prof. Jacek Męcina.

Wybuch pandemii koronawirusa, a obecnie problemy w łańcuchach dostaw dotykają całej motoryzacji. Większość producentów pojazdów i części motoryzacyjnych musiała na kilka tygodni lub nawet miesięcy całkowicie zamknąć fabryki, a teraz wprowadzić przestoje lub ograniczenia produkcji. Spadki zanotował też sektor handlu i usług motoryzacyjnych. Straty w łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego są nie do odrobienia w roku 2021.

- Według ocen ekspertów branżowych straty w 2020 roku w porównaniu do roku 2019 wyniosły około 30%, a perspektywy bieżącego roku na skutek problemów z łańcuchem dostaw, są jeszcze poważniejsze. Część ekspertów oczekuje powrotu do stanu z roku 2019 dopiero w przyszłym roku. Dlatego pomoc dla branży powinna zostać uruchomiona jeszcze w czwartym kwartale br. – podsumowuje prof. J. Męcina

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Konfederacja Lewiatan

Konfederacja Lewiatan

Jesteśmy wpływową polską organizacją biznesową. Dzięki naszym działaniom firmy wpływają na kształt prawa, prowadzą dialog z administracją i otrzymują narzędzia do rozwoju swojego biznesu. Reprezentujemy naszych członków w Polsce i Unii Europejskiej. Mamy stałe przedstawicielstwo w Brukseli i jako jedyna organizacja z Polski należymy do BusinessEurope – największej europejskiej organizacji biznesu. Jesteśmy członkiem międzynarodowej organizacji Business at OECD. Skupiamy ponad 4100 firm, zatrudniających ponad milion pracowników.


Reklama
Reklama