Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego Adam Marciniak został laureatem IX edycji Nagrody im. profesora Remigiusza Kaszubskiego. Kapituła doceniła go za kreowanie innowacji wykraczających poza tradycyjną bankowość, tworzenie przyjaznego i bezpiecznego banku w chmurze oraz zaangażowanie w cyfryzację życia społecznego i przyznała mu złotą statuetkę.
PKO Bank Polski od wielu lat wdraża transformację cyfrową opartą o najnowsze rozwiązania technologiczne. Kreuje innowacyjne rozwiązania wykraczające poza tradycyjną bankowość, tworzy przyjazny i bezpieczny bank w chmurze oraz angażuje się w cyfryzację życia społecznego.
- Dzięki konsekwentnej pracy nad rozwojem technologicznym i wdrażaniu różnych rozwiązań cyfrowych byliśmy gotowi na zmiany, jakie wymusiła na nas pandemia. Tworzone i rozwijane w naszym banku rozwiązania informatyczne później przyjmowane są jako standardy rynkowe, co czyni z niego ośrodek innowacyjności na skalę całego polskiego sektora bankowego. Dzięki temu możemy odgrywać ważną rolę w trwającym w kraju procesie upowszechniania usług cyfrowych nie tylko finansowych, ale także administracyjnych. Nie udałoby się to bez sprawnego, kreatywnego i zaangażowanego zespołu. Ta nagroda jest naszym wspólnym sukcesem.
– mówi Adam Marciniak, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego
Bank skutecznie realizuje strategię opartą na cyfryzacji procesów wewnętrznych oraz usług dla klientów, wykorzystując najnowocześniejsze osiągnięcia technologiczne i nawiązuje współpracę ze światowego formatu partnerami z branży IT. Dzięki temu, jest liderem na krajowym rynku bankowości i pełni ważną rolę w procesie cyfryzacji życia społecznego, m.in. usług e-administracji. W ciągu dwóch lat Polska awansowała z 31. na 9. miejsce w światowym rankingu ONZ w zakresie cyfryzacji administracji. Już dziś, dzięki rozwojowi e-usług Polacy mogą załatwić wiele spraw zdalnie.
Bank ściśle wspólnie z administracją publiczną, inicjuje i wypracowuje rozwiązania, które później przyjmowane są jako standardy rynkowe. Bank udostępnia i stale rozwija system bankowości elektronicznej pozwalający, m.in. założyć Profil Zaufany będący przepustką do załatwiania urzędowych spraw przez Internet. Potwierdzając swoją cyfrową e-Tożsamość za pomocą bankowego loginu i hasła w ramach usługi mojeID, klienci banku mogą logować się online do portali nie tylko administracji publicznej, ale też komercyjnych dostawców usług. Za pośrednictwem serwisów bankowości internetowej iPKO i iPKO Biznes przyjmowano wnioski o subwencje z Tarczy Finansowej PFR. Bank wspomógł również inicjatywy związane m.in. z cyfryzacją Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Narodowym Programem Szczepień przeciw Covid-19.
Kolejnym krokiem w procesie cyfryzacji banku jest zastosowanie rozwiązań chmurowych. Bank zainicjował powstanie spółki Operator Chmury Krajowej (OChK). Aby zapewnić sobie i swoim klientom innowacyjne, bezpieczne i efektywne kosztowo środowisko do rozwoju, bank migruje swoją architekturę IT do chmury. Korzystając z usług OChK stworzył w chmurze 11 tys. wirtualnych stanowisk pracy doradców bankowych, ponadto usługi wideo doradztwa dla firm z sektora MSP czy platformę Microsoft Teams, której używa 13 000 pracowników. Rozszerzył również zakres wykorzystania narzędzia SAP SuccessFactor wspierającego tzw. miękki HR, z którego korzysta ponad 20 000 pracowników banku. W ciągu najbliższych trzech lat, kluczowe biznesowe systemy IT banku mają działać w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową.
Celem Nagrody im. profesora Remigiusza Kaszubskiego jest uhonorowanie osób, których działalność w dziedzinie bankowości elektronicznej zaznaczyła się w sposób szczególny.