Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Korekta na kursie euro do złotego (EUR/PLN). Notowania eurodolara (EUR/USD) odbijają

|
selectedselectedselected
Korekta na kursie euro do złotego (EUR/PLN). Notowania eurodolara (EUR/USD) odbijają | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W ubiegłym tygodniu kurs EURPLN wzrósł do 4,5442 (osłabienie złotego o 0,4%). Na początku ubiegłego tygodnia doszło do lekkiego wzrostu kursu EURPLN, co było naszym zdaniem korektą po jego wyraźnym spadku dwa tygodnie temu (por. MAKROmapa z 12.04.2021). W kolejnych dniach kurs EURPLN był stabilny i kształtował się blisko poziomu 4.55.

Krajowe dane o inflacji,

jak również liczne dane z USA i Chin nie miały istotnego wpływu na kurs polskiej waluty. Przez cały ubiegły tydzień mieliśmy do czynienia z osłabieniem dolara względem euro, do czego przyczyniła się m.in. publikacja wyższych od konsensusu danych o inflacji w USA, która nasiliła obawy inwestorów, że ożywieniu gospodarczemu w USA towarzyszyć będzie wyraźne przyspieszenie wzrostu cen.

Publikacja wyraźnie lepszych od oczekiwań danych o amerykańskiej sprzedaży detalicznej wskazująca,

że ożywienie gospodarcze w USA postępuje szybciej niż w strefie euro, nie zdołała odwrócić tego trendu. W tym tygodniu kluczowe dla kursu polskiej waluty będą publikacje wstępnych indeksów PMI dla najważniejszych gospodarek strefy euro. Uważamy, że w przypadku realizacji naszych niższych od konsensusu rynkowego prognoz dane mogą przyczynić się do umocnienia złotego.

W tym samym kierunku mogą oddziaływać publikacje krajowych danych o produkcji przemysłowej i sprzedaży detalicznej

Dane o zatrudnieniu i przeciętnym wynagrodzeniu w polskim sektorze przedsiębiorstw, a także dane z USA (sprzedaż domów na rynku wtórnym, sprzedaż nowych domów) będą naszym zdaniem neutralne dla kursu polskiej waluty. Ograniczony wpływ na kurs złotego będzie miało także posiedzenie EBC.

Krajowe dane o produkcji i sprzedaży mogą sprzyjać wzrostowi stawek IRS

W ubiegłym tygodniu 2-letnie stawki IRS obniżyły się do 0,50 (spadek o 3pb), 5-letnie do 1,25 (spadek o 1pb), a 10-letnie zwiększyły się do 1,78 (wzrost o 2pb). Najważniejszym czynnikiem kształtującym stawki IRS była wtorkowa aukcja outright-buy, na której NBP skupił obligacje skarbowe oraz obligacje na rzecz Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 wyemitowane przez BGK o wartości 5,6 mld PLN, z czego 0,5 mld stanowiły obligacje BGK. Tym samym jak dotąd NBP skupił obligacje o łącznej wartości 118,8 mld PLN.

W strukturze odkupionych we wtorek papierów dominowały obligacje o dłuższych terminach zapadalności,

Reklama

co przyczyniło się do spadku stawek IRS na długim końcu krzywej. Z kolei w czwartek BGK przeprowadził aukcję, na której sprzedał obligacje na rzecz Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 o 9- i 12-letnich terminach zapadalności za 1,7 mld PLN przy popycie równym 2,1 mld PLN. Aukcja nie miała istotnego wpływu na stawki IRS. W tym tygodniu w centrum uwagi rynku będą publikacje krajowych danych o produkcji przemysłowej i sprzedaży detalicznej.

Uważamy,

że mogą one doprowadzić do wzrostu stawek IRS. Przeciwny wpływ mogą mieć natomiast publikacje wstępnych indeksów PMI dla najważniejszych gospodarek strefy euro. Dane o zatrudnieniu i przeciętnym wynagrodzeniu w polskim sektorze przedsiębiorstw oraz dane z USA (sprzedaż domów na rynku wtórnym, sprzedaż nowych domów) nie będą miały naszym zdaniem istotnego znaczenia dla stawek IRS. Ograniczony wpływ na krzywą będzie miało najprawdopodobniej również posiedzenie EBC.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Credit Agricole - informacje ekonomiczne

Credit Agricole - informacje ekonomiczne

Grupa Crédit Agricole – francuska sieć banków spółdzielczych, która w 1990 r. przekształciła się w międzynarodową grupę bankową. Crédit Agricole był początkowo spółdzielczą kasą rolników i z tego powodu jest często nazywany Zielonym Bankiem.


Reklama
Reklama