Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Nowy rok może przynieść kolejne podwyżki cen warzyw

|
selectedselectedselected
Nowy rok może przynieść kolejne podwyżki cen warzyw  | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

MNIEJSZA PODAŻ WARZYW GRUNTOWYCH

W grudniu GUS utrzymał szacunki produkcji warzyw gruntowych w 2023 na poziomie z września’23. Zgodnie z nimi krajowa produkcja zmalała o 3% r/r, a w największym stopniu na spadki przełożyły się niższe zbiory marchwi (-7% r/r) i ogórków gruntowych (-9% r/r). O 7% r/r zmniejszyły się zbiory ziemniaków, wobec 9-proc. prognozowanych we wrześniu. GUS jednocześnie zaznaczył, że zebrane warzywa cechują się mniejszą masą, a „z powodu zmian fizjologicznych gorsza może być ich zdolność do długotrwałego przechowywania”.

Mimo spadków podaży, początek sez. 2023/24 przyniósł wzrosty produkcji mrożonek. Z danych GUS wynika, że w firmach średnich i dużych od lipca do listopada zwiększyła się ona o 2,7% r/r. O 15% r/r w analogicznym okresie zmalała produkcja marynat, co wiązać można z niskimi zbiorami ogórków w 2023.

Nowy rok może przynieść kolejne podwyżki cen warzyw  - 1Nowy rok może przynieść kolejne podwyżki cen warzyw  - 1

 

ZMALAŁ EKSPORT WARZYW

Popyt na rynkach zagranicznych uległ zmniejszeniu z uwagi na odbudowę produkcji niektórych warzyw po spadkach w 2022, i nie jest już tak istotnym wsparciem dla cen na rynku krajowym. Dla przykładu tegoroczne zbiory w Hiszpanii (drugi producent w UE) w 2023 mogły wzrosnąć o 10-12% r/r (za fresh-plaza), po 16-proc. spadku jaki odnotowano w 2022 (za Eurostat) z uwagi na susze.

Reklama

Z danych GUS wynika, że łącznie w pierwszych 4 mies. sez. 2023/24 (od lipca) polski eksport warzyw i grzybów świeżych zmalał o 14% r/r, na co w dużej mierze wpłynął 35-proc. spadek w polskim handlu cebulą. O 1/3 zmniejszono wysyłki tego warzywa do Holandii, a aż o 87% r/r zmalała sprzedaż na Ukrainę.

Nowy rok może przynieść kolejne podwyżki cen warzyw  - 2Nowy rok może przynieść kolejne podwyżki cen warzyw  - 2

Jednocześnie polski eksport mrożonych warzyw był w analogicznym okresie niższy o 17% r/r, głównie z uwagi na spadek sprzedaży do Wlk. Brytanii i do Niemiec (25-proc. udział w polskim eksporcie tej kategorii), na co mogło wpływać spowolnienie gospodarcze w tym kraju i możliwy spadek konsumpcji, również w HoReCa. Niemcy w 3q23 wyraźnie ograniczyły zakupy mrożonych warzyw również z Belgii. Przywrócenie od 1.01.2024 19-proc. stawki VAT na żywność w sektorze HoReCa, zmniejszonej wcześniej do 7% z uwagi na Covid i kryzys energetyczny, może mieć dalszy ujemny wpływ na sprzedaż mrożonek w tym kraju. Ujemnie na polską sprzedaż zagraniczną oddziaływać będą zmiany na rynkach walutowych tj. umocnienie PLN do EUR.

Nowy rok może przynieść kolejne podwyżki cen warzyw  - 3Nowy rok może przynieść kolejne podwyżki cen warzyw  - 3

 

PERSPEKTYWY 2024

Ceny warzyw na poziomie detalicznym wciąż kształtują się na poziomie wyższym r/r, mimo spadków cen w hurcie takich kategorii jak cebula. Mniejsza krajowa podaż jest czynnikiem, który oddziałuje w kierunku wzrostów wielu produktów. Podwyżki cen widać szczególnie w przypadku tych, które charakteryzują się głębszymi spadkami produkcji np. marchwi. Niższa jakość przechowalnicza może sprzyjać dalszym przyspieszonym sezonowym podwyżkom cen.

Reklama

 

Zobacz także: Ceny soku jabłkowego nie były tak wysokie od wielu lat. Jakie są perspektywy na 2024?

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama