Licząc 4q skum nastąpił wzrost nowej podaży do poziomu jedynie nieznacznie poniżej średniej z ostatnich lat sprzed covid.
Na koniec 3h22 liczac 4q skum nowa podaż wzrosła r/r o 12%, wynosząc blisko 332 tys. m2 . Jest to wynik nieznacznie wyższy od średniej z lat 2018-2021 (305 tys. m2 ). Jest to jednak nadal mniej niż w ostatniej czterolatce przed-covidowej (2016- 19 średnia nowa podaż wyniosła 347 tys. m2 ). Wyższa nowa podaż pod koniec 2021 wynika częściowo z opóźnień covidowych na wielu placach budów w sektorze handlowym - z planowanych na 2020 rok 500 tys. m2 oddano do użytku zaledwie 52%.
Struktura nowej podaży jest zmieniona…
Dotychczas w 2022 nowa podaż mimo, że pod względem poziomu nieodstająca znacznie od średniej wieloletniej występowała w strukturze charakterystycznej dla okresu post-covid. Parki handlowe zajęły miejsce centrów handlowych, natomiast miasta z czołowej 15 zostały zastąpione miejscowościami małymi.
…silnie koncentrując się na miastach najmniejszych oraz parkach handlowych
W 1-3q22 nowa podaż wyniosła 180 tys. m2 i była wyższa o 62% niż w 1-3q21 struktura była jeszcze silniej niż w 2021 skoncentrowana na parkach handlowych, bo ze 180 tys. m2 na PH przypadło 170 tys. m2 . Podaż ponownie koncentrowała się w miasta spoza pierwszej piętnastki (132 tys. m2 ), jednak nie tak silnie jak w 1- 3q21 kiedy to w miastach najmniejszych oddano do użytku ponad 81% całkowitej nowej podaży.
W 2023 ponownie podaż będzie koncentrować się na małych obiektach (nie tak silnie jak w 2022) i niewielkich miastach
W perspektywie końca 2023 nowa podaż będzie koncentrować się na małych obiektach, głównie w postaci parków handlowych, ale już nie tak silnie jak w 2021 i 2022. Kontynuowana będzie również podaż obiektów nieuwzględnionych w statystykach poniżej 5 tys. m2 . W 2023 przewidujemy podaż na poziomie około 220-230 tys. m2 , czyli o około 10 tys. niższym niż całkowita nowa podaż spodziewana w 2022.
Podaż w 2024 ponownie spadnie wraz nasycaniem się rynku niewielkich parków handlowych
W 2024 wraz z narastającym nasyceniem mniejszych ośrodków przewidujemy dalszy spadek nowej podaży. Nadal preferowanym formatem będzie park handlowy w mniejszym mieście.
Nowa podaż na polskim rynku pod względem szerokiego rynku europejskiego i amerykańskiego odstaje pozytywnie
Sytuacja na krajowym rynku pozostaje stosunkowo dobra w porównaniu z rynkami Europy Zachodniej oraz USA (gdzie nowa podaż została w dużym stopniu ograniczona jeszcze przed epidemią covid-19). Obecnie realizowane projekty w Polsce w dużym stopniu są nakierowane na handel codzienny, który w najmniejszym stopniu jest dotknięty migracją w kierunku e-commerce. Długoterminowa perspektywa pozostaje jednak negatywna i cały czas narażona na dalszą ekspansję e-commerce w nowe obszary handlu tradycyjnego.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: "Nieruchomości Handlowe. Analizy Nieruchomości", którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję