Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rekomendacje inwestycyjne w social mediach – finfluencerzy na celowniku nadzoru!

|
selectedselectedselected

Nadzór finansowy bierze na celownik działalność finfluencerów w social mediach. Dziś pojawił się sygnał dobitnie o tym świadczący.

unsplash / ESMA
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

 

  • Europejski nadzór finansowy przypomina warunki publikacji rekomendacji.
  • Skupia się szczególnie na publikacji rekomendacji w social mediach.
  • Finfluencerom może być coraz trudniej.

 

Publikowanie rekomendacji inwestycyjnych w social mediach będzie coraz trudniejsze. Dziś European Securities and Markets Authority (ESMA) zajęła stanowisko w tym zakresie. I jest ono bardzo ostre.

 

Ostrzeżenie dla finfluencerów

Zgodnie z MAR rekomendacje inwestycyjne są to informacje rekomendujące lub sugerujące strategię inwestycyjną, w sposób wyraźny lub dorozumiany, dotyczące instrumentów finansowych. W social mediach tzw. finfluencerzy, czyli influencerzy finansowi, bardzo często publikują posty, które z łatwością mieszczą się w definicji rekomendacji.

Reklama

ESMA w swoim komunikacie „Warning on posting Investment Recommendation on social media” dokładnie wskazuje, na przykładach, jak wyglądają różnego rodzaju rekomendacje inwestycyjne. I przypomina, że brak należytej staranności lub rzetelności oraz nieujawnienie konfliktu interesów oraz inne naruszenia prawa w tym zakresie są zagrożone karą pieniężną do 2 mln zł.

Co właściwie oznacza ten komunikat dla polskich finfluencerów?

„ESMA prowadzi akcję komunikacyjną, aby zwiększyć świadomość uczestników rynku. Z komunikatu wynika, że był uzgadniany z krajowymi organami nadzoru, więc być może to jest jakieś preludium do zaostrzenia nadzoru. KNF już w 2018 r. wydawał komunikat w tej sprawie, ale generalnie zbyt wiele się nie działo. Ewidentnie były prowadzone jakieś prace analityczne w tym kierunku” – mówi FXMAG Dawid Van Kędzierski z kancelarii Gide Loyrette Nouel.

Czy jeśli nadzory finansowe w UE będą się sztywno trzymały tych zaleceń ESMA, oznaczać to będzie koniec finfluencerów?

„Trzymanie się tych wymogów obniżyłoby atrakcyjność marketingową i potencjał click-baitowy takich poleceń” – nie ma wątpliwości Dawid Van Kędzierski. „Z pewnością finfluencerzy będą musieli ujawniać, kto im płaci, jeśli nie będą chcieli mieć kłopotów” – dodaje.

 

Jakich wymogów należy przestrzegać wydając rekomendację

Reklama

Co właściwie jest w dokumencie ESMA? Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych wskazuje na początku, że on i właściwe organy krajowe chcą zwiększać świadomość istnienia nadużyć na rynku, które mają miejsce przy publikowaniu rekomendacji inwestycyjnych w mediach społecznościowych.

Następnie, ESMA przypomina, że obowiązujące w UE przepisy MAR stanowią, iż za wykorzystywanie informacji poufnych, bezprawne ujawnianie informacji poufnych lub manipulacje na rynku, należy się spodziewać kary do 5 000 000 EUR dla osób fizycznych i do 15 000 000 EUR dla osób prawnych. A za naruszenie systemu rekomendacji inwestycyjnych kary do 500 000 EUR dla osób fizycznych i do 1 000 000 EUR dla osób prawnych.

Każdy może tworzyć rekomendacje inwestycyjne! Jednak obowiązki, którym podlegasz, są różne w zależności od tego, kim jesteś” – czytamy. „Publikując rekomendację inwestycyjną w mediach społecznościowych należy przestrzegać wymogów ustanowionych w ramach MAR i pamiętać, że rozpowszechnianie fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji w mediach społecznościowych lub selektywne ujawnianie informacji poufnych może stanowić poważne przestępstwo ścigane karnie w niektórych państwach członkowskich” – przypomina dokument ESMA.

ESMA przypomina ogólny zestaw wymogów dla osoby sporządzającej rekomendacje inwestycyjne. Rekomendacja musi zawierać:

  • dane identyfikacyjne osób sporządzających rekomendację;
  • stanowiska wszystkich osób fizycznych zaangażowanych w sporządzenie rekomendacji;
  • datę i godzinę sporządzenia rekomendacji;
  • obiektywną prezentację rekomendacji;
  • ujawnienie konfliktu interesów.

 

ESMA podaje też kilka przykładów naruszeń przepisów MAR. Poniższy post nie spełnia praktycznie żadnego z wymogów w zakresie transparentności czy obiektywności informacji. Nie zwiera nawet podstawowych informacji, takich jak nazwa oferenta czy proponowany czas trwania inwestycji.

Reklama

 

rekomendacje inwestycyjne w social mediach finfluencerzy na celowniku nadzoru grafika numer 1rekomendacje inwestycyjne w social mediach finfluencerzy na celowniku nadzoru grafika numer 1

 

Zobacz również: Kim jest Tomasz Bardziłowski? Nowy prezes GPW może mieć problem z KNF

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Piotr Rosik

Piotr Rosik

Zastępca redaktora naczelnego portalu FXMAG. Publicysta m.in. portalu Obserwator Finansowy. Wcześniej był m.in. wicenaczelnym portalu Strefa Inwestorów (2017-2022), redaktorem naczelnym dwutygodnika „Pieniądze&Inwestycje” (2014-16), dziennikarzem w "Gazecie Giełdy Parkiet" oraz "Rzeczpospolitej" i "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Obserwuj autoraTwitter


Reklama
Reklama