Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Wyniki tego segmentu to chyba największe zaskoczenie w danych za luty. Niestety in minus

|
selectedselectedselected
Wyniki tego segmentu to chyba największe zaskoczenie w danych za luty. Niestety in minus | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wynik sprzedaży detalicznej w lutym robi wrażenie. Oczekiwaliśmy spadku r/r, podobnie zresztą jak zdecydowana większość innych prognostów, ale skala spadku zaskoczyła. O ile bowiem lekkie minusy byłyby tylko kwestią bazy za zeszły rok, o tyle odnotowane -5% r/r (w cenach stałych) to już znak słabości konsumenta. W drugą stronę podążyły dane o produkcji budowlano-montażowej, która z kolei zaskoczyła w górę. Pomógł ciepły luty.

 

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -5% r/r

Wynik sprzedaży to chyba największe zaskoczenie w danych za luty. W teorii zaskoczenie to nie powinno być aż tak zaskakujące - wiele razy pisaliśmy o tym, że wysoka inflacja, a co za tym idzie, spadające dochody realne, będą mieć negatywne przełożenie na sprzedaż. Do tego dochodzą dynamiczne efekty związane z bazami z zeszłego roku. Luty był czasem wzmożonych zakupów na stacjach paliw i zakupów żywnościowych (wybuch wojny). Co innego jednak spodziewać się (w warstwie retorycznej, wszak nasza prognoza to "marne" -1,7% r/r, a i tak byliśmy poniżej konsensusu) słabej sprzedaży, a co innego ją zobaczyć. W celu ominięcia problemów związanych z bazą z zeszłego roku, będziemy pokazywać odsezonowane indeksy lub miesięczne dynamiki. Tu spadek jest wyraźny - zaskoczenie w dół nie jest wynikiem niedoszacowania bazy.

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 1Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 1

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 2Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 2

Reklama

W przypadku dóbr trwałych najbardziej rzuca się w oczy spadek sprzedaży w sekcji Meble, RTV i AGD. Co więcej, to naszym zdaniem jeszcze nie koniec. Nie widzieliśmy efektów spadku kredytu hipotecznego i generalnie obniżenia chęci i potrzeby remontów - w obliczu wysokich cen wszystkiego, doposażanie lub remontowanie mieszkania może schodzić na dalszy plan. Podobne spadki odnotowano w przypadku kategorii Prasa, książki i sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach. Tu również można pokusić się o hipotezę, że mogą to być produkty traktowane jako dobra nieco wyższego rzędu. Zdecydowanie lepiej wygląda kwestia sprzedaży odzieży i obuwia, choć i tu odnotowano spadek m/m. To kategoria, w której wpływ zmian cen jest niewielki (sprzedaż w cenach bieżących i stałych niewiele się różni, patrz wykresy pod koniec podrozdziału). W sprzedaży samochodów nie dzieje się nic - sprzedaż przestała podążać wraz z trendem i utrzymuje się na tym samym, relatywnie niskim poziomie, od wielu miesięcy.

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 3Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 3

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 4Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 4

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 5Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 5

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 6Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 6

​W przypadku dóbr nietrwałych, spore spadki odnotowano w sprzedaży żywności. Tu główny problem to utrzymujące się wysoko ceny. ​Sprzedaż paliw pozostaje nisko - ​to złożenie kwestii cenowych i "węglowych". Przypominamy, że w tej kategorii ​znajduje się też sprzedaż węgla, pelletu, itd. ​Zakupy na zapas części gospodarstw domowych, ​odbijają się ​słabszą sprzedażą dziś. Farmaceutyki lekko w dół - tu nie ma większej historii.

Reklama

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 7Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 7

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 8Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 8

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 9Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 9

Na koniec kategoria Pozostałe. Mówiąc inaczej: szwarc mydło i powidło, czyli duże sklepy wielobranżowe (między innymi też markety budowlane). Tam szczyt był na początku 2022 roku i cały czas spada. Ludzie skończyli dozbrajać mieszkania, rynek mieszkań coraz słabszy. Do tego dochodzi kwestia wysokich stóp – wszak te remonty trzeba jakoś finansować. Analogiczna historia jak w przypadku mebli, RTV i AGD.

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 10Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 10

Choć dla każdej kategorii można znaleźć jakieś "mikropowody" spadków sprzedaży, to w każdej z nich kryje się też jeden wielki powód - wzrost cen. Nie jest tak, że pojawił się on znienacka i wpłynął na spadki sprzedaży pomiędzy styczniem a lutym, ale widocznie wpływa na wolumen sprzedaży w ostatnich wielu miesiącach. Relacja im wyższe ceny, tym słabsze średnie dynamiki sprzedaży z ostatnich miesięcy wpisuje się w tę narrację:

Reklama

 

 

Warto też rzucić okiem na nożyce pomiędzy sprzedażą bieżącą a realną w poszczególnych kategoriach. Po pierwsze, widać tu jak mocno kwestie cenowe wpływają na wynik realny (czysto technicznie, widać to w sprzedaży paliw). Po drugie, spadek w lutym nie był wynikiem jakichś nagłych wzrostów cen. Wskaźniki w cenach bieżących również podążyły w dół. Konsument po prostu ograniczył zakupy.

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 11Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 11

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 12Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 12

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 13Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 13

Reklama

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 14Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 14

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 15Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 15

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 16Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 16

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 17Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 17

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 18Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 18

Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 19Polska: Tąpnięcie sprzedaży - 19

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Ekonomiści mBanku

Ekonomiści mBanku

mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. Byliśmy pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce, a dziś wyznaczamy kierunek rozwoju bankowości mobilnej i online. Jesteśmy jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce, od 1992 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.


Reklama
Reklama