Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Wakacje kredytowe 2024: instytucje regulacyjne krytykują nowy program

|
selectedselectedselected
Wakacje kredytowe 2024: instytucje regulacyjne krytykują nowy program  | FXMAG INWESTOR
Piotr Molecki/East News
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W ocenie KNF koszt nowej wersji wakacji kredytowych wyniesie PLN2,5-3,5mld, a proponowane zmiany podwyższą koszty w sektorze bankowym, co spowoduje obniżenie się nadwyżki kapitałowej, a  w konsekwencji ograniczy podaż kredytu dla gospodarstw domowych i firm.

Z kolei Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) uważa, że wakacje kredytowe mogą być proinflacyjne i utrudnią bankom utrzymanie wymogu MREL poprzez wzrost kosztów emisji.

Zwrócono także uwagę, że w ocenie skutków regulacji z 2022 koszty oryginalnego pomysłu wakacji kredytowych były niedoszacowane. Zakładano łączny koszt dla sektora bankowego na poziomie PLN8,9mld, podczas gdy ostatecznie wyniosły PLN12,8mld (44% więcej).

 

Przy założeniu dotychczasowej partycypacji koszt nowych wakacji kredytowych to ok. PLN2,55mld (PLN3,75mld przy maksymalnej partycypacji) - szacuje Związek Banków Polskich (ZBP). W ocenie ZBP takie obciążenie kapitałów własnych banków obniży potencjał kreowania akcji kredytowej o PLN13-20mld.

Reklama

W ocenie związku proponowane zmiany w FWK oznaczałyby zaostrzenie polityki kredytowej banków i mogą oznaczać konieczność dopłat do Funduszu na kwotę ponad PLN4mld rocznie. Wg danych ZBP kwota nadpłat i wcześniejszych spłat kredytów mieszkaniowych w okresie I-X’2023 wyniosła PLN33,1mld. W 2022 było to PLN52,4mld.

 

Zobacz także: Wyboista ścieżka inflacji w oczach prezesa NBP. Analizujemy 7 kluczowych kwestii konferencji

 

 

W ocenie Narodowego Banku Polskiego (NBP) przedłużenie wakacji kredytowych jest zbędne w świetle wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK). Zdaniem banku centralnego kryteria otrzymania wsparcia w ramach FWK zostały nadmiernie zliberalizowane, a projekt ustawy powinien być skonsultowany z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC).

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że w ramach tzw. wakacji kredytowych i wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK) należałoby ograniczyć pomoc dla kredytobiorców do określonego pułapu np. PLN1mld, lub niższego.

Reklama

BFG i ZBP stoi na stanowisku, że głównym mechanizmem wsparcia dla kredytobiorców powinien być Fundusz Wsparcia Kredytobiorców, który został wzmocniony.

 

Liczba umów kredytowych objętych nowym programem pomocy wzrośnie o ok. 9tys., a koszt wsparcia wyniesie PLN1mld – ocenia Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) w opinii do projektu ustawy w sprawie zmian w pomocy z Funduszy Wsparcia Kredytobiorców (FWK).

Wykorzystanie środków z FWK na koniec września 2023 wynosiło PLN0,9mld, a pomocą objętych było 15tys. umów. Obecny projekt proponuje zwiększenie maksymalnej kwoty wsparcia na jeden kredyt z 72tys. do 100tys. oraz wzrost liczby umów objętych wsparciem.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


ING Bank Śląski analizy i komentarze

ING Bank Śląski analizy i komentarze

Bank komercyjny z siedzibą w Katowicach, świadczący usługi bankowe dla klientów indywidualnych oraz firm i instytucji. Jest 5. bankiem w Polsce pod względem wartości aktywów. W II kwartale 2021 bank obsługiwał ponad 4,3 mln klientów detalicznych oraz ponad 504 tys. klientów korporacyjnych.

Obserwuj autoraTwitterLinkedInYouTube


Reklama
Reklama