Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Struktura sprzedaży zagranicznej Polski - następstwa wojny

|
selectedselectedselected
Struktura sprzedaży zagranicznej Polski - następstwa wojny  | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Następstwa wojny w Ukrainie silnie oddziaływały na strukturę sprzedaży zagranicznej Polski. Część zmian wynikała bezpośrednio z konieczności ograniczenia wymiany handlowej z Rosją, co spowodowało jej marginalizację jako partnera handlowego oraz dołączenie Ukrainy do grona istotnych, choć nie najbardziej kluczowych rynków zbytu.

 

 

Konflikt między Ukrainą a Rosją miał jednak pośrednie przełożenie na sprzedaż zagraniczną do najważniejszych partnerów handlowych. W szczególności wzrost cen energii elektrycznej, będący następstwem wojny i gwałtownego skoku cen surowców, stanowił główny czynnik napędzający polski eksport oraz umocnił pozycję Czech jako drugiego, najbardziej kluczowego partnera handlowego.

 

Zobacz także: Baterie i aparaty słuchowe najważniejszymi pozycjami w eksporcie do USA

Reklama

 

 

Niezależne od konfliktu wojennego, odblokowywanie łańcuchów dostaw w sektorze motoryzacyjnym i szybki rozwój elektromobilności przełożyły się na wzrost eksportu baterii, w szczególności do USA, co być może związane jest z przenoszeniem produkcji do Polski w ramach tzw. friendshoringu.

 

 


***Materiał pochodzi z raportu PKOBP: Makro Focus - Analizy Makroekonomiczne, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

 

Reklama

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama