Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych[2] w styczniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 10,6% w styczniu 2022 r.). W porównaniu z grudniem 2022 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 23,1%.
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W styczniu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup odnotowały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi, gazowymi (o 12,3% wobec spadku o 2,2% przed rokiem). Sprzedaż zmalała również w grupach: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 8,6%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 1,7%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 1,7%), oraz „pozostałe” (o 1,0%). Największy wzrost sprzedaży raportowały podmioty zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 15,7%).
W styczniu 2023 r. w porównaniu z grudniem 2022 r. odnotowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 32,7%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 9,5% w grudniu 2022 r. do 8,3% w styczniu 2023 r. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 27,5% przed miesiącem do 22,9%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 18,9% do 18,7%). Wzrost udziału odnotowały natomiast jednostki z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 19,7% do 21,5%).
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2023 r. była o 2,7% wyższa w porównaniu z grudniem 2022 r.
-
Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem. ↑
-
Dane wstępne ↑