Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Sprzedaż detaliczna w październiku 2022 r., czyli co w narodowej gospodarce piszczy

|
selectedselectedselected
Sprzedaż detaliczna w październiku 2022 r., czyli co w narodowej gospodarce piszczy | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w październiku 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 0,7% (wobec wzrostu o 6,9% w październiku 2021 r.). W porównaniu z wrześniem 2022 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 0,3%. W okresie styczeń-październik[2] 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 6,0% (w 2021 r. wzrost o 7,4%).

 

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa

W październiku 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 14,3% wobec wzrostu o 29,3% przed rokiem). Sprzedaż wzrosła również w następujących prezentowanych grupach: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 8,4%), „pozostałe” (o 5,6%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 2,4%). Najgłębszy spadek sprzedaży utrzymał się w podmiotach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 20,5%).

W październiku 2022 r. w porównaniu z wrześniem br. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,7%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 9,7% we wrześniu br. do 9,5% w październiku br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „meble, rtv, agd” (z 17,6% przed miesiącem do 16,6%). Nieznaczny wzrost udziału zaobserwowano natomiast w grupach: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,6% do 26,0%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 22,6% do 22,7%).

W październiku br. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) r/r utrzymał się w podmiotach handlujących tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 14,3%)

Reklama

Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 1Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 1

Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 2Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 2

Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 3Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 3

Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 4Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 4

 

 

Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo

Reklama

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2022 r. była o 1,3% niższa w porównaniu z wrześniem br.

Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 5Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku 2022 r - 5

W październiku 2022 r. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 1,3% w porównaniu z poprzednim miesiącem

 

 

  1. Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

  2. W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


GUS

GUS

Główny Urząd Statystyczny - urząd centralny administracji rządowej zajmujący się zbieraniem i udostępnianiem informacji statystycznych na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego. 


Reklama
Reklama