Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Sprzedaż detaliczna „pod kreską”. Budżety gospodarstw domowych pozostaną dość mocno napięte

|
selectedselectedselected
Sprzedaż detaliczna „pod kreską”. Budżety gospodarstw domowych pozostaną dość mocno napięte | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Dynamika sprzedaży detalicznej w styczniu w ujęciu r/r była po raz pierwszy od blisko dwóch lat ujemna. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych obniżyła się w styczniu o 0,3% r/r wobec jeszcze wzrostu o 0,2% r/r w grudniu ’22. Ten odczyt był jednocześnie dużo niższy od naszych i rynkowych oczekiwań. Po wyrównaniu sezonowym sprzedaż w styczniu ‘23 wzrosła o 2,7% m/m po spadku o 4,8% m/m na koniec ’22.

W ostatnich kilku miesiącach dane były dość zmienne, niemniej jednak wskazują na stopniowo postępujący, właściwie od 2Q’22, trend spadkowy. GUS nie opublikował jeszcze badania koniunktury konsumenckiej za luty, styczniowe badanie pokazało, że nastroje są nadal dość słabe, chociaż powoli poprawiają się. Wczorajsze dane z rynku pracy pokazały, że fundusz wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw w dalszym ciągu realnie się kurczy, co także nie powinno ulec zmianie w horyzoncie co najmniej kilku kolejnych miesięcy. W efekcie budżety gospodarstw domowych pozostaną dość mocno „napięte”, przekładając się na dalsze ograniczenie konsumpcji.

Sprzedaż detaliczna „pod kreską”. Budżety gospodarstw domowych pozostaną dość mocno napięte - 1Sprzedaż detaliczna „pod kreską”. Budżety gospodarstw domowych pozostaną dość mocno napięte - 1

 

Spadek popytu na dobra związane z hobby/czasem wolnym przyczyniły się do spadku sprzedaży r/r w styczniu ‘23. W styczniu w ujęciu r/r sprzedaż detaliczna wzrosła zaledwie w 3 kategoriach: tekstylia, odzież i obuwie (15,7% r/r), farmaceutyki i kosmetyki (4,5% r/r) oraz meble, rtv, agd (1,4% r/r). Po raz pierwszy od ok. 1,5 roku spadła sprzedaż żywności i napojów. Największe spadki sprzedaży utrzymują się dla paliw (-12,3% r/r) oraz w sprzedaży prasy, książek i w wyspecjalizowanych sklepach (-8,6% r/r). W strukturze danych za styczeń widać wzrost skłonności do oszczędzania na wydatkach związanych z hobby/czasem wolnym. Znaczny wzrost sprzedaży odzieży i obuwia jest najprawdopodobniej powiązany z okresem styczniowych wyprzedaży, kiedy to po świętach sklepy ruszają z obniżkami cen.

Reklama

 

Dane o sprzedaży detalicznej w Internecie pokazują dalsze hamowanie popytu. Sprzedaż przez Internet w cenach bieżących w styczniu obniżyła się aż o 32,7% m/m wobec blisko 10% m/m w grudniu ’22 i 15,5% m/m w styczniu ’22. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” obniżył się o 1,2 p.p., do 8,3%. Widać spadek zainteresowania dobrami trwałego użytku jak meble, sprzęt rtv i agd oraz zakupami powiązanymi z hobby/czasem wolnym (prasa, książki, wyspecjalizowane sklepy). Wzrósł udział sprzedaży odzieży i obuwia, co zapewne jest związane z „wyprzedażowym styczniem”.

Sprzedaż detaliczna „pod kreską”. Budżety gospodarstw domowych pozostaną dość mocno napięte - 2Sprzedaż detaliczna „pod kreską”. Budżety gospodarstw domowych pozostaną dość mocno napięte - 2

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Dział Analiz Makroekonomicznych Alior Bank S.A.

Dział Analiz Makroekonomicznych Alior Bank S.A.

Treści przygotowane przez Dział Analiz Makroekonomicznych i Głównego Ekonomistę Alior Bank. Opracowanie zawierające codzienny komentarz najważniejszych wydarzeń makroekonomicznych w kraju i na świecie, analizę zachowania głównych par walutowych jak EUR-USD, EUR-PLN i USD-PLN oraz głównych rynków obligacji skarbowych w tym 10-letnich papierów dłużnych w Polsce, USA i Niemczech.


Reklama
Reklama