Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rośnie popularność samochodów elektrycznych w Polsce. Czy rynek nadąży za zmianami?

|
selectedselectedselected
Rośnie popularność samochodów elektrycznych w Polsce. Czy rynek nadąży za zmianami? | FXMAG INWESTOR
Materiał partnera
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Popyt na samochody elektryczne rośnie w całej Europie i trend ten nie omija Polski. Według wyników „Barometru nowej mobilności” niemal co trzeci Polak rozważyłby zakup „elektryka”. Eksperci z firmy Green Cell zwracają uwagę, że w przypadku naszego kraju nie jest to wyłącznie reakcja na planowane zmiany legislacyjne dotyczące wycofania z użytkowania tradycyjnych samochodów, ale naturalne zainteresowanie wynikające z rozwoju elektromobilności.

„Barometr nowej mobilności” opublikowany w 2021 roku przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wykazał, że przy wzroście o 20 proc. zainteresowania samochodami w pełni elektrycznymi oraz hybrydami typu plug-in, jednocześnie zmalało zainteresowanie autami z tradycyjnym silnikiem Diesla (spadek o 22 proc.)[1].

Co warte podkreślenia, wyniki te zostały opublikowane jeszcze przed przyjęciem przez organy unijne zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035 roku – wskazuje Mateusz Szul, Head of Product Management w firmie Green Cell. – W ciągu ostatnich kilku lat zainteresowanie „elektrykami” rosło zupełnie naturalnie i nie było ono w żaden sposób wymuszane.

Według danych z czerwca br. w Polsce zarejestrowanych było niespełna 51 tys. samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in. Liczba aut „z wtyczką” w pierwszym półroczu wzrosła o 12,2 tys., co stanowi 45% więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku.

Według danych przygotowywanych przez stowarzyszenie ACEA, w drugim kwartale 2022 samochody "z wtyczką" (BEV + PHEV) stanowiły ponad 20% wszystkich rejestracji nowych samochodów na rynku europejskim, dla porównania, samochody z silnikiem Diesla stanowiły niecałe 16%. Z kolei w ubiegłym roku na rynku niemieckim zostało zarejestrowanych 356 tys. samochodów elektrycznych, a diesli – 524 tys.

Reklama

Zbliżamy się do momentu przełomowego w strukturze rejestracji nowych samochodów. W przypadku całej Europy samochody elektryczne już teraz zaczynają być popularniejsze niż samochody z silnikiem Diesla. Transformacja w kierunku elektromobilności jest niezwykle silna i jest spowodowana z jednej strony zachętami prawno-finansowymi ale z drugiej jest częściowo skorelowana z rosnącą popularnością instalacji fotowoltaicznych montowanych w europejskich domach. Daje potencjalnemu użytkownikowi możliwość ładowania samochodu niemalże za darmo – zauważa ekspert z Green Cella.

 

Zainteresowanie elektrykami istnieje, ale są problemy z podażą

Obecnie jednym z najważniejszych problemów dla potencjalnych nabywców jest niska podaż samochodów elektrycznych. Większość producentów dysponuje liniami produkcyjnymi przystosowanymi do wytwarzania aut spalinowych. Są to olbrzymie fabryki, które w dalszym ciągu notują bardzo wysoką produkcję.

Żeby w tym momencie przedstawić ją na samochody elektryczne, potrzeba bardzo dużo inwestycji, nie tylko w same linie montażowe, ale również w dostosowanie całego łańcucha dostaw pod komponenty potrzebne do produkcji samochodów elektrycznych, np. poprzez budowę fabryk dostarczających baterie. Przykładowo, w grudniu 2021 grupa Volkswagen ogłosiła, ze do 2030 roku wybuduje aż 6 gigafabryk, które będą produkowały baterie do samochodów elektrycznych wytwarzanych przez całą grupę. Widać więc, że już teraz chce ona zabezpieczyć logistykę komponentów po swojej stronie, tak aby uniezależniać się od firm trzecich – mówi Mateusz Szul.

Drugi problem, na który należy zwrócić uwagę, to ograniczona dostępność komponentów do produkcji baterii. Potrzebny do nich lit jest też używany w wielu innych urządzeniach, jak laptopy czy telefony komórkowe.

Producenci już teraz szukają nowych rozwiązań by stworzyć baterie, które będą wydajniejsze, bezpieczniejsze i zapewnią odpowiednio szybkie ładowanie auta. W tym momencie co raz częściej można przeczytać o wprowadzeniu do nowych generacji aut baterii LFP litowo-żelazowo-fosforanowych, a duże koncerny pracują już nad kolejnymi generacjami, jak np. ogniwa solid-state – wyjaśnia Mateusz Szul.

Reklama

 

Rynek wtórny – szansa na rozwój?

Ograniczona podaż i spore zainteresowanie przekładają się na rosnące ceny „elektryków”, które w ostatnich miesiącach są obserwowane w zasadzie u wszystkich producentów. Trzeba jednak pamiętać, że ten rynek dopiero się rozwija i niebawem przybędzie na nim używanych aut. Już teraz zresztą mogą one być dobrym wyborem i są to popularne modele aut miejskich jak Nissan Leaf czy Renault Zoe, które można znaleźć w atrakcyjnych cenach.

Tych samochodów na rynku wtórnym będzie pojawiać się coraz więcej. Osoby, które kupiły auto elektryczne 4-5 lat temu lub wzięły je w leasing, będą wymieniać pojazd na nowy. Wtórny rynek samochodów elektrycznych będzie się więc jeszcze na pewno mocno rozwijać – podkreśla ekspert.

 

Czy prawo może pomóc?

Naturalnemu wzrostowi zainteresowania samochodami elektrycznymi musi towarzyszyć rozwój infrastrukturalnego zaplecza do ładowania pojazdów. Chodzi o ogólnodostępne ładowarki, ale także dostosowywanie obiektów użyteczności publicznej, hoteli, garaży wielostanowiskowych do potrzeb właścicieli „elektryków”. Jeśli więc wciąż nie istnieją wymagania techniczne dotyczące stacji ładowania przy budynkach, to ich administracje nie będą się tym zajmować –  zwyczajnie będzie to dla nich dodatkowy wysiłek.

Pomimo tego, że zainteresowanie „elektrykami” rośnie, wciąż stanowią one mniej niż 1% floty samochodowej, która porusza się po polskich drogach. Dopóki ten odsetek nie będzie wyższy, nie będzie też presji ze strony kierowców na rozwiązania ułatwiające rozwój elektromobilności. W tym przypadku odgórne regulacje mogą mieć sens, o ile będą stanowiły zachętę do zainteresowania samochodami elektrycznymi.

Reklama

Przykładowo w Norwegii właściciele „elektryków” mogą liczyć na szereg codziennych udogodnień, jak możliwość korzystania z buspasów. Takie udogodnienia są również w Polsce. Ponadto, w Norwegii użytkownicy aut elektrycznych płacą połowę różnych opłat, m.in. drogowej, za parkowanie czy za transport promem. Jednak przede wszystkim Norwegowie mogą odliczyć całą wysokość podatku VAT od zakupu samochodu, który wynosi w ich kraju 25 proc.

Dzięki takim ruchom ze strony rządu elektromobilność w Norwegii rozkwitła. W zeszłym roku ok. 85% wszystkich zakupionych tam samochodów to były samochody elektryczne albo hybrydy plug-in. Łącznie Norwegowie kupili 113 tys. samochodów elektrycznych 7 tys. diesli i 7,5 tys. samochodów benzynowych. W ślad za tym nastąpił rozwój infrastruktury publicznej, miejsc parkingowych, sieci ładowarek, w tym stacji szybkiego ładowania przy głównych drogach, gdzie dostępnych ładowarek jest zazwyczaj ponad 20, a nawet 30.

– Przykład Norwegii pokazuje, że właściwie dobrane zachęty dla obywateli pozwalają na szybszą transformację w kierunku zrównoważonego transportu. Jednak zachęty dla kupujących auta to nie wszystko. Istotna jest również kwestia klarownych i przyjaznych zasad dla firm i instytucji chcących stawiać ładowarki do samochodów elektrycznych, bez tego infrastruktura będzie rozwijała się zbyt wolno, co będzie wpływać również na popyt po stronie konsumenckiej – podkreśla Mateusz Szul.

W Polsce można obecnie otrzymać dofinansowanie do samochodu elektrycznego w ramach projektu rządowego „Mój elektryk”. Jest on przeznaczony zarówno dla osób fizycznych jak i dla przedsiębiorców. Maksymalna kwota wsparcia dla indywidualnych klientów może wynieść 18 750 zł, a dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny nawet 27 tys. zł. Z kolei kwota dotacji dla firm zależy od kategorii kupowanego pojazdu i waha się między 27 tys. a nawet 70 tys. zł.


O firmie

Marka Green Cell powstała z pasji do mobilności. Jej celem jest popularyzacja rozwiązań elektromobilnych, poprawa efektywności energetycznej oraz umożliwienie korzystania z elektroniki użytkowej bez zakłóceń. Dzięki jakości swoich produktów marka zdobyła uznanie klientów i od 2013 roku dynamicznie się rozwija, stale zwiększając udziały w rynku. Portfolio Green Cell obejmuje niezawodne produkty przeznaczone do ładowania i akumulowania energii elektrycznej. Dołącz do rewolucji Green Cell i poczuj siłę Świeżej Energii!

  1. https://pspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/01/barometr_nowej_mobilnosci_2021_raport.pdf

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


InFakt

InFakt

InFakt to platforma na której przedsiębiorcy w jednym miejscu znajdą księgowych i technologie, aby wygodniej i bezpieczniej prowadzić firmę.  
InFakt oferuje nowoczesne rozwiązania księgowe dla jednoosobowych działalności gospodarczej i spółek za pośrednictwem aplikacji www oraz mobilnej. Oprócz programu do fakturowania i księgowości zapewnia pełną obsługę księgową, łącząc przedsiębiorcę z jego osobistym księgowym. Pozwala również na dostęp do narzędzi chroniących płynność finansową firm i pomaga od podstaw założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Obecnie z usług inFaktu korzysta ponad 500 000 użytkowników. InFakt został wyróżniony przez Aulę Polska nagrodą Auler 2011, przyznawaną osobom i firmom będącym wzorem dla polskiego biznesu technologicznego, w 2014 nagrodą AppAward dla aplikacji mobilnej roku oraz główną nagrodą w konkursie Mobile Trends Awards 2015.


Tematy

wiadomościInformacje ładowarki do samochodów elektrycznych ładowarki samochodów elektrycznych ładowarki do samochodów elektrycznych mapa ładowarki elektryczne do samochodów ładowarki do samochodów ładowarki do samochodów elektrycznych dla dzieci ładowarki do samochodów elektrycznych warszawa rosyjskie ładowarki do samochodów elektrycznych domowe ładowarki do samochodów elektrycznych ładowarki do samochodów elektrycznych cena montaż ładowarki do samochodów elektrycznych szybkie ładowarki do samochodów elektrycznych ładowarki do samochodów elektrycznych kraków ładowarki prądu zmiennego do samochodów ładowarki do samochodów na ścianę ładowarki do samochodów elektrycznych poznań ładowarki do samochodów elektrycznych w polsce przenośne ładowarki do samochodów elektrycznych montaż ładowarki do samochodów elektrycznych cena ładowarki samochodów elektrycznych mapa ładowarki do elektrycznych samochodów ładowarki do samochodów elektrycznych nissan pge ładowarki do samochodów elektrycznych darmowe ładowarki do samochodów elektrycznych ładowarki samochodów elektrycznych cena szybkie ładowarki samochodów elektrycznych domowe ładowarki samochodów elektrycznych ładowarki do samochodów elektrycznych audi moc ładowarki do samochodów elektrycznych ładowarki do samochodów elektrycznych volvo ładowarki samochodów elektrycznych w polsce ładowarki do samochodów elektrycznych lublin orlen ładowarki samochodów elektrycznych warszawa ładowarki do samochodów ładowarki do samochodów elektrycznych wrocław ładowarki domowe do samochodów elektrycznych bezpłatne ładowarki samochodów elektrycznych ładowarki elektryczne do samochodów mapa ładowarki do samochodów elektrycznych producent ładowarki samochodów elektrycznych warszawa ładowarki do samochodów elektrycznych polska ładowarki samochodów elektrycznych kraków ładowarki samochodów elektrycznych wrocław najszybsze ładowarki do samochodów elektrycznych ładowarki samochodów elektrycznych lublin ładowarki samochodów polska ładowarki do samochodów elektrycznych bmw ładowarki do samochodów elektrycznych kia ładowarki do samochodów elektrycznych orlen ładowarki do samochodów elektrycznych hyundai
Reklama
Reklama