Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Poprawa nastrojów konsumenckich! Najnowsze dane GUS – lipiec 2022 r.

|
selectedselectedselected
Poprawa nastrojów konsumenckich! Najnowsze dane GUS – lipiec 2022 r. | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W lipcu 2022 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 41,7 [1]i był o 2,1 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 1Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 1

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w lipcu 2022 r.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 4,3 p. proc. i 3,7 p. proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 2,8 p. proc. i 1,0 p. proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 1,5 p. proc.).

W odniesieniu do lipca 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 28,2 p. proc.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest wyższy o 2,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w lipcu 2022 r.

Reklama

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -29,4 a . Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,7 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,8 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 0,6 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz 0,3 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia.

W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 21,2 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wzrósł o 1,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca

W związku z decyzją Ministra Finansów o zniesieniu stanu epidemii w Polsce, zrezygnowano, począwszy od lipcowej edycji badania kondycji gospodarstw domowych, z bloku dodatkowych pytań dotyczących epidemii COVID-19.

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 2Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 2

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 3Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 3

Reklama

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 4Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 4

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 5Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 5

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 6Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 6

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 7Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 7

 

Reklama

 

 

Pytania dodatkowe w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy

W lipcu 2022 r. dla 42,1% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce (spadek o 7,0 p. proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca).

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 8Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 8

Wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej

Spośród respondentów deklarujących wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 49,7% określiło go jako umiarkowany, a 25,2% jako znaczny. Dla 25,1% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 9Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 9

Obawa utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy

Reklama

Spośród osób pracujących (60,7% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 2,4% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 8,7% oraz 27,2%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 58,1%. Niewielka liczba respondentów pracujących (3,6%) nie miała zdania.

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 10Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 10

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla gospodarki w Polsce

Dla 42,1% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie odczuwa 40,2% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 15,3%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 2,4% respondentów.

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 11Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 11

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla osobistej sytuacji finansowej

W przypadku 13,1% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 35,4% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 31,5%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 20,0% respondentów.

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 12Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 12

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla suwerenności i niepodległości Polski

Reklama

Dla 33,1% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski. Przeciętne zagrożenie odczuwa 40,8% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 21,1%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 5,0% respondentów.

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 13Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 13

Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 14Koniunktura konsumencka – lipiec 2022 r.  - 14

  1. Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 04-13.07.2022 r. przeprowadzono 1574 wywiady.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


GUS

GUS

Główny Urząd Statystyczny - urząd centralny administracji rządowej zajmujący się zbieraniem i udostępnianiem informacji statystycznych na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego. 


Reklama
Reklama