Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji

|
selectedselectedselected
PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 2q22 rynek usług informatycznych kontynuował szybki wzrost przychodów (+40,8% r/r), niemniej znacznie szybciej rosnące koszty (+48,7% r/r; wyższe koszty wynagrodzeń i usług świadczonych przez dostawców zewnętrznych) niekorzystnie przełożyło się na wynik finansowy (0,91 mld zł, vs 1,56 mld zł w 1q22 i vs 1,06 mld zł w 2q21; wykres). Płynność sektora informatycznego niezmiennie utrzymuje się na wysokim poziomie (tabela) i pozwala na zwiększanie nakładów inwestycyjnych (+27,8% r/r w 2q22) i dalszy rozwój branży – tylko w 2q22 zatrudnienie wzrosło o 5,3 tys. osób.

PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji - 1PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji - 1

 

Pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji zarówno w działalności gospodarczej, jak też w życiu codziennym. Badanie ankietowe EBI z maja 2022 wskazało, że w odpowiedzi na zmiany spowodowane pandemią COVID-19 ok. połowa firm w UE (46%) zainwestowała w cyfryzację; w Polsce odsetek ten wynosił 35%. Dynamicznie rozwija się sprzedaż oprogramowania w modelu chmurowym, czy subskrypcyjnym, na czym korzystają i producenci, i odbiorcy. Utrzymuje się wiele ze zmian związanych z cyfryzacją: usługi świadczone drogą elektroniczną, praca zdalna, czy spotkania online. Wojna na wschodzie również wsparła procesy transformacji cyfrowej, zarówno w sferze komercyjnej, jak i sektorze usług publicznych. Zachodnie firmy przenoszą do Polski kontrakty IT realizowane wcześniej na wschodzie Europy, co zwiększa presję na pozyskanie nowych pracowników. Większość polskich firm jest gotowa do zatrudnienia specjalistów z Ukrainy (nie tylko w IT, ale również w centrach usług biznesowych - SSC/BPO).

PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji - 2PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji - 2

Reklama

 

Korzystnie dla branży, przemysł kontynuuje cyfrową transformację i zwiększa wydatki na usługi IT (w 2q22 wzrost o prawie 36% r/r). Coraz więcej segmentów gospodarki generuje popyt na nowe usługi informatyczne (m.in.: autonomiczne pojazdy, szacowany na 2,5 mld zł Krajowy Program Kosmiczny, inteligentne domy, czy też całe miasta). Usługi chmurowe oszczędzają czas i środki, które można przeznaczyć na innowacje, rozwój działalności, czy szybsze reagowanie na zmieniające się wymagania rynkowe. Ważne dla branży jest zwiększanie kompetencji cyfrowych; w Polsce jedynie 43% osób w wieku od 16 do 74 lat posiada podstawowe umiejętności cyfrowe przy średniej unijnej 54% (indeks DESI 2022).

PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji - 3PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji - 3

 

Wysoki popyt na usługi branży IT pozwala na optymistyczną prognozę kontynuacji wzrostu rynku (szacujemy, że w 3q22 przychody wzrosną o 10-15% wobec poprzedniego kwartału), z szybko rosnącym segmentem rozwiązań BI oraz systemów bezpieczeństwa. Głównymi barierami działalności zgłaszanymi przez firmy informatyczne są: rosnące koszty zatrudnienia (dominująca pozycja w kosztach działalności branży), negatywnie wpływające na marże, oraz utrzymujące się problemy z pozyskaniem wykwalifikowanej kadry.

PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji - 4PKD 62. Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką: pandemia koronawirusa znacznie wzmocniła procesy cyfryzacji - 4

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama