W 3q22 dynamika przychodów handlu hurtowego utrzymała się na wysokim poziomie (efekt dwucyfrowej inflacji), nieco niższym w porównaniu z 2q22 (22,8% r/r vs 30,3% r/r), przy kosztach większych o 22,5% r/r (vs 30,9% r/r). Wzrost kosztów wynikał m.in. z podwyżek wynagrodzeń na pracownika (13,8% r/r wobec 12% r/r w 2q22) oraz wyższych kosztów logistyki i energii elektrycznej. Wynik finansowy netto zwiększył się o 32% r/r wobec 21% r/r w 2q22. Przychody hurtowni ze sprzedaży eksportowej w 3q22 były wyższe o 34% r/r, a ich udział w przychodach ogółem sięgał 10%. Płynność bieżąca pozostała na akceptowalnym poziomie.
W strukturze przychodów działu w 3q22 największy udział (38%) miała grupa PKD 46.7 - pozostała wyspecjalizowana sprzedaż hurtowa obejmująca sprzedaż m.in. paliw, metali, rud metali, drewna, wyrobów chemicznych (wzrost przychodów o 26% r/r, ROS=2,5%), grupa 46.3 - sprzedaż hurtowa żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (18%, wzrost przychodów o 20% r/r, ROS=2,5%) oraz grupa 46.9 - sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (17%, wzrost przychodów o 18% r/r, ROS=12,2%). Poprawa dynamiki przychodów wynikała z wyższych cen surowców (m.in. metale, surowce organiczne, ropa) i żywności w porównaniu z 3q21.
Przewidujemy, że sprzedaż hurtowa w 4q22 w cenach bieżących zwiększy się o ok. 40% r/r, przy czym silny wzrost cen energii elektrycznej i ogrzewania oraz podwyżki inflacyjne płac pracowników będą oddziaływać na zmniejszenie marż hurtowni. Skutkiem działań Rosji są silne wzrosty cen surowców, metali i artykułów rolnych na giełdach światowych w porównaniu z 2021. Obniżający się popyt ze strony przedsiębiorców w sytuacji osłabienia gospodarczego może utrudnić hurtowniom podnoszenie cen i przerzucenie wyższych kosztów na odbiorców.
W 1h23 na sytuację finansową hurtowni wpływ będzie miało silne hamowanie polskiej gospodarki. Mniejsze zamówienia ze strony przetwórstwa przemysłowego (odwrócenie cyklu zapasów) i budownictwa (spowolnienie inwestycji) będą skutkować mniejszymi zakupami półproduktów, materiałów i towarów w hurtowniach. W listopadowym badaniu koniunktury GUS ankietowane przedsiębiorstwa hurtowe słabiej oceniły perspektywy swojej sytuacji finansowej wskazując m.in. na pogorszenie w zakresie przewidywanego popytu i sprzedaży, zamówień u dostawców oraz zwiększanie się bariery „wysokie odsetki bankowe”. W relatywnie dobrej sytuacji pozostaną hurtownie zaopatrujące sklepy w żywność, choć handel detaliczny wywiera coraz większą presję na obniżenie marży hurtowej.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “BRANŻA KOSMETYCZNA. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2026 r.”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: