W 3q22 zmniejszył się wynik finansowy handlu pojazdami samochodowymi (1,16 mld zł vs 1,35 mld zł w 3q21 i 1,87 mld zł w 2q22; wykres); przychody wzrosły o 24,1% r/r, a koszty o 25,8% r/r. Na ogólną ocenę sytuacji branży złożyły się gorsze wyniki sprzedaży pojazdów (PKD 45.1; ok. 75% przychodów działu; ROS=1,6% vs 3,3% w 3q21) oraz lepsza koniunktura w segmencie sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów (PKD 45.3; 23% przychodów; ROS=5,6% vs 4,8% w 3q21). Mimo niższych wyników przedsiębiorstwa w 3q22 zwiększyły nakłady inwestycyjne (o 32,5% r/r); w 3q22 wzrosło też zatrudnienie w branży o ponad 1,6 tys. osób.
W 3q22 zmalała sprzedaż nowych samochodów osobowych (102,6 tys. vs 105,1 tys. w 3q21), zarejestrowano mniej pojazdów użytkowych (14,9 tys. szt. vs 16,6 tys. szt.); znacznie większe spadki sprzedaży dotknęły segment używanych aut osobowych (176,5 tys. vs 224,6 tys. w 3q21; spadek o 21,4% r/r). Dane o sprzedaży w październiku i listopadzie’22 sygnalizują zmianę trendów: o ile na rynku wtórnym wciąż utrzymują się duże spadki sprzedaży, to rejestracje nowych samochodów osobowych zaczęły być już wyższe niż w analogicznych miesiącach poprzedniego roku.
Korzystnie dla branży rośnie sprzedaż pojazdów niskoemisyjnych, co wynika z silnej presji na ograniczanie śladu węglowego, a jednym z takich działań jest wymiana spalinowej floty samochodowej na pojazdy niskoemisyjne (elektryczne - dodatkowo wspierane dopłatami do ich zakupu, hybrydowe i wodorowe). Na koniec listopada’22 w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym; w okresie stylis’22 ich liczba wzrosła o 23,8 tys. sztuk, tj. +39% r/r. Działania proekologiczne podejmują też sami dealerzy, np. inwestując w odnawialne źródła energii.
W dalszym ciągu utrzymuje się wysoki popyt na części do pojazdów, co pozwala dystrybutorom przenosić większość rosnących kosztów surowców i transportu na klienta i utrzymywać wysoką rentowność sprzedaży.
Niższa podaż nowych pojazdów, wysoka inflacja, słaby złoty oraz rosnące koszty produkcji przekładają się na systematyczny wzrost cen nowych i używanych pojazdów i, jak na razie, nie widać oznak odwrócenia tego trendu. Zwiększa to wartość sprzedaży mimo niższego wolumenu, ale i osłabia decyzje zakupowe klientów. Spowolnienie gospodarcze zwiększa niepewność i ogranicza decyzje inwestycyjne przedsiębiorstw, co przekłada się na niższą sprzedaż pojazdów dostawczych.
Wstępna prognoza IBRM Samar na 2023 rok zakłada rejestrację 410 tys. samochodów osobowych (ok. -3,5% r/r) oraz 59 tys. pojazdów dostawczych o dmc do 3,5t (spadek o 4,8% r/r).