Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności

|
selectedselectedselected
PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

3q22 przyniósł pierwszy od covidowego dołka z 2q20 spadek, o blisko 2%, przychodów i kosztów w ujęciu rocznym. W porównaniu do 2q22 wynik finansowy branży utrzymał się na zbliżonym poziomie (414 mln zł, -1,4% r/r), a rentowność sprzedaży nawet nieznacznie wzrosła do 3,4% (+0,3pp q/q), co może wynikać z redukcji zapasów wyrobów gotowych (wyprodukowanych we wcześniejszych okresach po niższych kosztach), a także, prawdopodobnie, szerokich cięć wszelkich możliwych kosztów w firmach (np. marketingu).

Koszt energii producentów mebli wzrósł w 3q22 o 77% r/r (a udział energii w kosztach wzrósł o 1,1pp r/r do 2,5%), a zakładamy, że wiele firm korzystało jeszcze z niższych cen zakontraktowanych w umowach długoterminowych. Na plus należy ocenić utrzymanie przez branżę dobrych wartości wskaźników płynności.

PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności - 1PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności - 1

 

Wartość produkcji sprzedanej spadła realnie o 5,9% r/r w 3q22, przy spadku liczby wyprodukowanych mebli o 20% r/r. Wzrost cen mebli wyhamowuje – inflacja producencka PPI obniżyła się w paź’22 do 9,8%, a konsumencka CPI do 10,5%. Branża widzi jednak jeszcze potencjał do podwyżek cen, o czym świadczy utrzymujący się na relatywnie wysokim poziomie wskaźnik przewidywanych cen – w listopadowym badaniu koniunktury na poziomie 23,4 pkt (vs 24,5 pkt średnio w przetwórstwie przemysłowym).

Reklama

PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności - 2PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności - 2

 

Producenci mebli spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności (szczególnie kosztów energii), przy jednoczesnym zmniejszeniu portfela zamówień, szczególnie zagranicznych. Silne uzależnienie polskiej branży meblarskiej od rynku niemieckiego (ok. 1/3 polskiego eksportu mebli) oraz innych rynków UE (łącznie 80% polskiego eksportu mebli), przy spodziewanym spowolnieniu w strefie euro (aktualne prognozy EBC wskazują na wzrost realnego PKB o 0,5% w 2023), może negatywnie przełożyć się na wyniki firm meblarskich. Ryzykiem dla polskich producentów jest również nasilająca się konkurencja ze strony producentów chińskich (import mebli z Chin do UE wzrósł w okresie sty-sie’22 o 25% r/r, podczas gdy z Polski: +10% r/r) oraz innych rynków Europy Środkowo-Wschodniej (np. Litwy: +25% r/r, Rumunii: +16% r/r) czy Turcji (+36% r/r do UE, +52% r/r do samych Niemiec). Z punktu widzenia utrzymania konkurencyjności polskich producentów na arenie międzynarodowej, kluczowe jest zapewnienie dostępności surowca drzewnego z certyfikatem FSC.

PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności - 3PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności - 3

 

Mimo dobrej 1h22, produkcja sprzedana branży meblarskiej w całym 2022 w ujęciu realnym praktycznie nie zmieni się względem 2021, przy nominalnym wzroście o ok. 11%. W 1h23 spodziewamy się nominalnych spadków produkcji sprzedanej o ok. 3-5% i odbicia w 2h23, przy założeniu łagodnego przebiegu recesji na rynkach europejskich.

Reklama

PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności - 4PKD 31. Produkcja mebli. Producenci spodziewają się dalszego wzrostu kosztów prowadzenia działalności - 4

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama