Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia

|
selectedselectedselected
PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 3q22 branża poprawiła wynik finansowy, dzięki szybciej rosnącym przychodom (40,6% r/r) niż wzrost kosztów (38,3% r/r); zysk netto 124,0 mln zł vs strata -507 mln zł w 3q21 i ok. 55 mln zł zysku w 2q22 (por. wykres). W 3q22 wzrost rentowności wykazali producenci części i akcesoriów (PKD 29.3; ok. 59% udziału w rynku produkcji pojazdów i części; ROS=0,9% vs -1,4% w 3q21), a producenci pojazdów samochodowych zmniejszyli stratę ze sprzedaży (PKD 29.1; 37% rynku; ROS=-1,5% vs -2,1% w 3q21).

Według GUS w 3q22 wzrosła produkcja w prawie wszystkich kategoriach towarów: samochody osobowe (+45,5% r/r, ale wobec 3q20 to wciąż spadek o 18%); pojazdy do transportu publicznego (+36,4% r/r, ale -26% vs 3q20); samochody ciężarowe i ciągniki drogowe (+96,0% r/r i +25% vs 3q20) oraz silniki spalinowe (+55,3% r/r i +18% vs 3q20 ); spadek tylko w produkcji kontenerów (-13,1% r/r, ale +51% vs 3q20).

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia - 1PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia - 1

 

Poprawa dostępności kluczowych komponentów do produkcji wpłynęła na ożywienie w europejskim sektorze motoryzacyjnym, co skutkowało wzrostem zarówno eksportu pojazdów (osobowych, jak i dostawczych) oraz części (w tym również silników). W 3q21 udział sprzedaży eksportowej w przychodach krajowego sektora automotive wzrósł o 6pp r/r do 83% (przy średniej w przemyśle 45%; por. tabela).

Reklama

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia - 2PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia - 2

 

Równocześnie gwałtownie wzrosły koszty produkcji, głównie ceny energii elektrycznej, choć np. w produkcji szyb samochodowych większe znaczenie mają ceny i dostępność gazu. Producenci pojazdów na bieżąco reagowali na pojawiające się problemy: podnosili ceny samochodów, co rekompensowało niższy wolumen sprzedaży; przekierowywali produkcję na bardziej zyskowne modele (m.in. marki premium), zwiększali poziom robotyzacji i digitalizacji procesów produkcyjnych, a obecnie działają w kierunku stabilności energetycznej oraz wzrostu efektywności środowiskowej (m.in. VW we Wrześni buduje farmę fotowoltaiczną). W trudniejszej sytuacji są natomiast producenci części na pierwszy montaż, którzy nie mogą tak łatwo aktualizować cenników. Z kolei produkcja części zamiennych dla przeciętnie coraz starszych pojazdów, charakteryzuje się rosnącą marżowością.

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia - 3PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia - 3

 

Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia, co odsuwa w czasie skutki widocznego już spowolnienia gospodarczego. Przy tak zmieniających się warunkach i coraz trudniejszym otoczeniu gospodarczym krajowe firmy motoryzacyjne radzą sobie całkiem nieźle. Uwzględniając zarówno planowaną, jak i już uruchamianą, produkcję nowych modeli samochodów (osobowych i dostawczych, w tym również modeli elektrycznych) można oczekiwać wyższej produkcji motoryzacyjnej w 4q22 (co przełoży się na wzrost produkcji sprzedanej w całym 2022). Niemniej, presja kosztowa nie będzie ułatwiać poprawy wyników przedsiębiorstw.

Reklama

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia - 4PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli). Branża motoryzacyjna realizuje obecnie zaległe zamówienia - 4

 

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama