Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,6% (wobec wzrostu o 12,1% w listopadzie 2021 r.). W porównaniu z październikiem 2022 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,3%. W okresie styczeń-listopad[2] 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,4% (w 2021 r. wzrost o 7,7%).
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W listopadzie 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. podobnie jak w poprzednich dwóch miesiącach odnotowały jednostki handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 18,9% wobec wzrostu o 55,8% przed rokiem). Sprzedaż wzrosła również w następujących prezentowanych grupach: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 6,1%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 4,8%), „pozostałe” (o 1,5%). Najgłębszy spadek sprzedaży utrzymał się w podmiotach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 14,4%).
W listopadzie 2022 r. w porównaniu z październikiem br. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 25,2%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,5% w październiku br. do 11,9% w listopadzie br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,0% przed miesiącem do 31,5%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,6% do 21,1%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,7% do 27,2%).
W listopadzie br. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) r/r utrzymał się w podmiotach handlujących tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 18,9%)
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była o 2,0% wyższa w porównaniu z październikiem br.
W listopadzie 2022 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 2,0% w porównaniu z poprzednim miesiącem
W publikacji „Biuletyn Statystyczny” w tabl. 1 równocześnie z danymi o sprzedaży detalicznej prezentowane są także dynamiki dla obrotów w handlu detalicznym, które są przekazywane zgodnie z wymogami na potrzeby statystyki europejskiej. Obroty w handlu detalicznym obejmują swoim zakresem pełną zbiorowość podmiotów zaklasyfikowanych wg PKD do działu 47 – „Handel detaliczny z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi”.
-
Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem. ↑
-
W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze ↑