- Ile kosztują używane EV?
- Jak szybko tanieją używane elektryki?
- Jakie są czynniki bijące w ceny używanych EV?
Używane pojazdy elektryczne (EV) mocno tanieją i są obecnie sprzedawane za tysiące dolarów mniej, niż porównywalne pojazdy napędzane gazem.
Doszło do krachu cenowego używanych EV
W lutym 2024 ceny używanych pojazdów elektrycznych po raz pierwszy spadły poniżej cen porównywalnych używanych pojazdów napędzanych benzyną. W czerwcu 2023 r. średnie ceny używanych EV były o ponad 25% wyższe niż ceny porównywalnych używanych samochodów na benzynę, ale w maju 2024 były już średnio o 8% niższe – tak mówi analiza cen 2,2 mln używanych samochodów w wieku 1-5 lat przeprowadzona przez iSeeCars.
To oznacza, że w ciągu ostatniego roku ceny używanych pojazdów benzynowych spadły o 3-7%, podczas gdy ceny pojazdów elektrycznych spadły o… 30-39%.
Karl Brauer, analityk iSeeCars, powiedział: "Nie można zaprzeczyć, że w ciągu ostatniego roku doszło do krachu cenowego używanych pojazdów elektrycznych. Od czerwca ubiegłego roku ceny EV spadły o 30-40%. A średnia cena samochodu na gaz spadła w tym samym czasie o zaledwie 3-7%” – mówi Brauer. "Kupujący samochody używane nie chcą już płacić premii za pojazdy elektryczne" - stwierdził analityk w raporcie. Według niego, droga energia elektryczna jest obecnie czynnikiem zniechęcającym konsumentów do EV.
Bardzo duża jest przepaść cenowa między używanymi luksusowymi markami. Według iSeeCars, ceny używanych BMW znacznie przewyższają ceny porównywalnych, w pełni elektrycznych pojazdów Tesli. Tesla Model 3 kosztowała 2 635 USD więcej niż BMW serii 3 w maju 2023 r., ale już w maju 2024 była wyceniana na ponad 4 800 USD mniej, niż seria 3.
Średnia cena używanego EV i samochodu na gaz (1-5 lat)
Źródło: iSeeCars
Kilka przyczyn spadku cen używanych elektryków
Jakie są przyczyny krachu cenowego EVs? Na rynek samochodów używanych trafia coraz więcej tego rodzaju pojazdów, bo w 2022 roku w USA zakupiono rekordowo dużo, bo niemal 177 tys. EV. Teraz część właścicieli z różnych powodów zaczyna się ich pozbywać.
Poza tym, nowsze modele EV mają większy zasięg i lepszą żywotność baterii. Potencjalni nabywcy EV wolą więc płacić więcej, ale za nowe lepsze modele. Akumulator stanowi 30-50% wartości pojazdu elektrycznego. Trzeba pamiętać, że pojazdy elektryczne mają niższe ogólne koszty utrzymania (od paliwa po konserwację). Poza tym, właściciele używanych EV w wielu krajach mogą kwalifikować się do ulg podatkowych.
Kolejnymi czynnikami wywołującymi spadek cen używanych EV są: wojna cenowa, jaką wywołała Tesla oraz wyprzedaż parku pojazdów przez firmę Hertz (20 000 pojazdów elektrycznych – 1/3 floty).
Nabywców samochodów z pewnością frustruje fakt, że infrastruktura ładowania EV jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. A bez łatwej dostępności do ładowarek, przejście na pojazdy elektryczne jest dla wielu Amerykanów nie do zaakceptowania. Według Departamentu Energii w Stanach Zjednoczonych znajduje się ponad 64 000 publicznie dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z ponad 176 000 portami ładowania. Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych wzrosła o 29% od 2022 r. Stacji benzynowych jest w USA około 145 000.
Analiza Pew Research wykazała, że około 6 na 10 Amerykanów mieszka obecnie w promieniu 2 mil od publicznej ładowarki. Jednak tylko 7% z tych osób rozważy zakup pojazdu elektrycznego.
Sondaż Gallupa przeprowadzony wśród Amerykanów w kwietniu wykazał, że posiadanie pojazdów elektrycznych wzrasta o 3% rocznie. Jednak odsetek konsumentów, którzy wykazują poważne zainteresowanie zakupem EV spadł z 12% do 9%.
Zobacz również: Dominacja dolara zagrożona. Oto 5 twardych dowodów