Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Konsument przygnieciony, ale czy na pewno ostatecznie zgnieciony? [Konsumpcja vs płace realne]

|
selectedselectedselected
Konsument przygnieciony, ale czy na pewno ostatecznie zgnieciony? [Konsumpcja vs płace realne] | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Początek 2023 roku upłynie pod znakiem ujemnych dynamik konsumpcji. Złoży się na to nie tylko baza (wejście Ukraińców do konsumpcji z poprzedniego roku – okazało się jednak, że na potrzeby dekompozycji PKB, GUS traktuje ich jako ludność rezydującą, a więc są w konsumpcji), ale też efekty szoku cenowego, obniżające drastycznie realną dynamikę płac.

W optymizmie konsumentów rzucają się w oczy 2 elementy: wyraźnie wyższe poziomy wskaźników wyprzedzających oraz punkty przegięcia na obu wskaźnikach. Wczesne pogorszenie sentymentu było wynikową wyższych cen oraz obaw w związku z zimą i cenami nośników energii. Ten drugi problem mija, pierwszy minie w I połowie roku (dodatnie dynamiki płac realnych od II połowy). Spowolnienie ma niecykliczny charakter (patrz prawy wykres tutaj i konsumpcję „pod” trendem).

Konsument przygnieciony, ale czy na pewno ostatecznie zgnieciony? [Konsumpcja vs płace realne] - 1Konsument przygnieciony, ale czy na pewno ostatecznie zgnieciony? [Konsumpcja vs płace realne] - 1

 

Coraz mniej kredytu w finansowaniu konsumpcji

Konsument przygnieciony, ale czy na pewno ostatecznie zgnieciony? [Konsumpcja vs płace realne] - 2Konsument przygnieciony, ale czy na pewno ostatecznie zgnieciony? [Konsumpcja vs płace realne] - 2

Reklama

 




***Materiał pochodzi z raportu mBanku: Scenariusz(e) na 2023 rok, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Ekonomiści mBanku

Ekonomiści mBanku

mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. Byliśmy pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce, a dziś wyznaczamy kierunek rozwoju bankowości mobilnej i online. Jesteśmy jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce, od 1992 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.


Reklama
Reklama