W styczniu 2023 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 38,1 a i był o 3,8 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu 2023 r.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,1 p. proc. i 4,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 4,1 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 3,3 p. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz 2,3 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest wyższy o 3,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca
W odniesieniu do stycznia 2022 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 8,9 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2023 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -27,6.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 5,1 p. proc. i 4,5 p. proc.). Wzrost o 4,1 p. proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 1,4 p. proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wzrósł o 3,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 4,1 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach