Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r. Pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów

|
selectedselectedselected
Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r. Pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W sierpniu 2022 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 44,9[1] i był o 3,2 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 1Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 1

 

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w sierpniu 2022 r.

Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 6,3 p. proc. i 3,6 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 3,3 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 1,8 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 1,0 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju.

W odniesieniu do sierpnia 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 30,3 p. proc.

Reklama

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest niższy o 3,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca

 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w sierpniu 2022 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -30,8a.

Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 3,3 p. proc. i 1,8 p. proc.). Spadek o 1,2 p. proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 0,8 p. proc.).

W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 22,0 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) spadł o 1,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca

Reklama

 

Odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy za-mieszczone zostały w załączniku.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 2Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 2

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 3Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 3

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 4Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 4

Reklama

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 5Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 5

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 6Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 6

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 7Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 7

 

 

 

Pytania dodatkowe w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy

Reklama

W sierpniu 2022 r. dla 29,9% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski (spadek o 3,2 p. proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca).

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 8Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 8

 

Wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej

Spośród respondentów deklarujących wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 48,9% określiło go jako umiarkowany, a 24,3% jako znaczny. Dla 26,8% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 9Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 9

Znaczny wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej zadeklarowało 24,3% respondentów

Reklama

 

Obawa utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy

Spośród osób pracujących (60,5% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 1,9% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 9,1% oraz 32,2%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 53,2%. Niewielka liczba respondentów pracujących (3,6%) nie miała zdania.

Zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności wyraziło 1,9% respondentów

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 10Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 10

 

 

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla gospodarki w Polsce

Reklama

Dla 39,8% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie odczuwa 37,3% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 18,5%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 4,4% respondentów.

Dla 39,8% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 11Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 11

 

 

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla osobistej sytuacji finansowej

W przypadku 12,9% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 32,1% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 34,0%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 21,0% respondentów.

Reklama

W przypadku 12,9% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 12Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 12

 

 

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium

Ukrainy dla suwerenności i niepodległości Polski Dla 29,9% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski. Przeciętne zagrożenie odczuwa 40,1% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 22,3%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 7,7% respondentów.

Dla 29,9% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski

Reklama

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 13Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 13

Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 14Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r - 14

  1. Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 01-10.08.2022 r. przeprowadzono 1542 wywiady.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


GUS

GUS

Główny Urząd Statystyczny - urząd centralny administracji rządowej zajmujący się zbieraniem i udostępnianiem informacji statystycznych na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego. 


Reklama
Reklama