Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r

|
selectedselectedselected
Koniunktura konsumencka – październik 2022 r | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 1Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 1

 

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w październiku 2022 r.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyła się ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 4,4 p. proc.). Niższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,9 p. proc. i 2,6 p. proc.). Wyższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 1,6 p. proc. i 1,5 p. proc.).

W odniesieniu do października 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 27,7 p. proc.

 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w październiku 2022 r.

Reklama

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 2,5 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -35,7 a . Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,6 p. proc. i 2,9 p. proc.). Spadek o 1,9 p. proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,6 p. proc.).

W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 21,2 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 2Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 2

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 3Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 3

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 4Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 4

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 5Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 5

Reklama

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 6Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 6

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 7Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 7

 

Pytania dodatkowe w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 8Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 8

 

 

Wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej

Reklama

Spośród respondentów deklarujących wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 47,8% określiło go jako umiarkowany, a 24,0% jako znaczny. Dla 28,2% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

 

 

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 9Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 9

 

 

Obawa utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy

Reklama

Spośród osób pracujących (60,6% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 3,8% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 10,6% oraz 28,8%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 52,4%. Niewielka liczba respondentów pracujących (4,4%) nie miała zdania.

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 10Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 10

 

 

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla gospodarki w Polsce

Dla 41,8% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie odczuwa 39,6% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 15,3%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 3,3% respondentów.

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 11Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 11

Reklama

 

 

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla osobistej sytuacji finansowej

W przypadku 13,9% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 37,4% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 30,5%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 18,2% respondentów.

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 12Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 12

 

 

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla suwerenności i niepodległości Polski

Reklama

Dla 32,4% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski. Przeciętne zagrożenie odczuwa 39,4% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 22,1%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 6,1% respondentów.

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 13Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 13

Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 14Koniunktura konsumencka – październik 2022 r - 14

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


GUS

GUS

Główny Urząd Statystyczny - urząd centralny administracji rządowej zajmujący się zbieraniem i udostępnianiem informacji statystycznych na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego. 


Reklama
Reklama