Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Koniunktura konsumencka – marzec 2022. Pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich

|
selectedselectedselected
Koniunktura konsumencka – marzec 2022. Pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W marcu 2022 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 39,0[1] i był o 11,3 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 1Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 1

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w marcu 2022 r.

Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 22,0 p. proc. i 15,8 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 11,0 p. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów, 4,6 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,8 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju.

W odniesieniu do marca 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 16,0 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w marcu 2022 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 12,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -31,5 a . Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 22,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 15,8 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 5,9 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz 5,0 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia.

Reklama

W marcu br. WWUK osiągnął wartość o 11,3 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Dla 64,4% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku).

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów

Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 2Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 2

Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 3Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 3

Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 4Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 4

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach

Reklama

Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 5Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 5

Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 6Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 6

Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 7Koniunktura konsumencka – marzec 2022  - 7

 

 

  1. Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 07-16.03.2022 r. przeprowadzono metodą wywiadu telefonicznego 1278 wywiadów.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


GUS

GUS

Główny Urząd Statystyczny - urząd centralny administracji rządowej zajmujący się zbieraniem i udostępnianiem informacji statystycznych na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego. 


Reklama
Reklama