W listopadzie 2022 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 44,0[1] i był o 1,5 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w listopadzie 2022 r.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiła się ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 5,6 p. proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 3,2 p. proc. i 1,2 p. proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,2 p. proc. i 0,8 p. proc.).
W odniesieniu do listopada 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 20,7 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w listopadzie 2022 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -33,8 a . Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 5,6 p. proc. i 4,3 p. proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,5 p. proc. i 0,8 p. proc.).
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 15,7 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach
Pytania dodatkowe w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy
Wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej
Spośród respondentów deklarujących wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 47,0% określiło go jako umiarkowany, a 25,1% jako znaczny. Dla 27,9% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.
Obawa utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy
Spośród osób pracujących (58,6% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 1,9% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 9,5% oraz 29,8%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 53,9%. Niewielka liczba respondentów pracujących (4,9%) nie miała zdania.
Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla gospodarki w Polsce
Dla 36,9% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie odczuwa 44,6% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 14,4%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 4,1% respondentów.
Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla osobistej sytuacji finansowej
W przypadku 13,0% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 35,1% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 29,8%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 22,1% respondentów.
Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla suwerenności i niepodległości Polski
Dla 29,3% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski. Przeciętne zagrożenie odczuwa 40,0% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 23,7%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 7,0% respondentów.
-
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 07-17.11.2022 r. przeprowadzono 1545 wywiadów. ↑