Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r

|
selectedselectedselected
Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W listopadzie 2022 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 44,0[1] i był o 1,5 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

 

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w listopadzie 2022 r.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiła się ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 5,6 p. proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 3,2 p. proc. i 1,2 p. proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,2 p. proc. i 0,8 p. proc.).

W odniesieniu do listopada 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 20,7 p. proc.

 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w listopadzie 2022 r.

Reklama

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -33,8 a . Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 5,6 p. proc. i 4,3 p. proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,5 p. proc. i 0,8 p. proc.).

W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 15,7 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 1Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 1

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 2Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 2

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 3Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 3

Reklama

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 4Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 4

 

 

Pytania dodatkowe w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 5Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 5

 

Reklama

 

Wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej

Spośród respondentów deklarujących wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 47,0% określiło go jako umiarkowany, a 25,1% jako znaczny. Dla 27,9% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 6Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 6

 

 

Obawa utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy

Spośród osób pracujących (58,6% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 1,9% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 9,5% oraz 29,8%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 53,9%. Niewielka liczba respondentów pracujących (4,9%) nie miała zdania.

Reklama

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 7Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 7

 

 

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla gospodarki w Polsce

Dla 36,9% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie odczuwa 44,6% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 14,4%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 4,1% respondentów.

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 8Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 8

 

Reklama

 

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla osobistej sytuacji finansowej

W przypadku 13,0% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 35,1% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 29,8%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 22,1% respondentów.

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 9Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 9

 

 

Jakim zagrożeniem jest obecna sytuacja na terytorium Ukrainy dla suwerenności i niepodległości Polski

Dla 29,3% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski. Przeciętne zagrożenie odczuwa 40,0% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 23,7%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 7,0% respondentów.

Reklama

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 10Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 10

Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 11Koniunktura konsumencka – listopad 2022 r - 11

 

 

  1. Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 07-17.11.2022 r. przeprowadzono 1545 wywiadów.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


GUS

GUS

Główny Urząd Statystyczny - urząd centralny administracji rządowej zajmujący się zbieraniem i udostępnianiem informacji statystycznych na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego. 


Reklama
Reklama