W grudniu 2022 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 41,9 i był o 2,1 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w grudniu 2022 r.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,2 p. proc. i 2,5 p. proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 2,2 p. proc. i 1,8 p. proc.). Niższą wartości niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 0,5 p. proc.).
W odniesieniu do grudnia 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 14,6 p. proc.
W 2022 r. BWUK był o 20,2 p. proc. niższy w porównaniu do 2021 r. i osiągnął wartość -39,8.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest wyższy o 2,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w grudniu 2022 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -30,7 a . Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (o 5,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 4,2 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 2,5 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 0,5 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia.
W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 11,0 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
W 2022 r. wartość WWUK była o 14,5 p. proc. niższa niż w 2021 r. i ukształtowała się na poziomie -29,5.
Odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z obecną sytuacją na terytorium Ukrainy zamieszczone zostały w załączniku.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wzrósł o 3,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach