Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Inflacja nie traci rozpędu – dane nie są zbytnio zadowalające

|
selectedselectedselected
Inflacja nie traci rozpędu – dane nie są zbytnio zadowalające  | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W marcu inflacja miała się istotnie obniżyć i tak się rzeczywiście stało, jeśli spojrzymy na wskaźnik roczny. Ogólny obraz danych nie należy jednak do tych optymistycznych. Po pierwsze, rynkowy konsensus liczył na głębszy spadek. Po drugie, impet wzrostu cen, znacznie lepiej widoczny na wskaźnikach miesięcznych, w dalszym ciągu pozostaje bardzo wysoki. W efekcie dezinflacja jak dotychczas sprowadza się jedynie do efektów statystycznych.

 

Według wstępnych danych GUS inflacja w marcu obniżyła się do 16,2% r/r z 18,4% r/r przed miesiącem (konsensus i nasza prognoza 15,8% r/r). To w zasadzie na tyle jeśli chodzi o optymistyczne informacje. Według naszych szacunków inflacja bazowa przyspieszyła do 12,3% r/r wobec 12,0% r/r w lutym. Spoglądając na impet wzrostu cen bazowych - odsezonowane wskaźniki miesięczne - nie widać żadnego schłodzenia.

Inflacja nie traci rozpędu – dane nie są zbytnio zadowalające  - 1Inflacja nie traci rozpędu – dane nie są zbytnio zadowalające  - 1

Inflacja nie traci rozpędu – dane nie są zbytnio zadowalające  - 2Inflacja nie traci rozpędu – dane nie są zbytnio zadowalające  - 2

Reklama

 

Przechodząc do dynamik miesięcznych obraz wygląda zdecydowanie słabiej aniżeli spadek rocznego wskaźnika. Ogółem doświadczyliśmy wzrostu o 1,1%. Ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły o 2,3% i w zasadzie ich dynamika w pierwszym kwartale jest taka sama jak przed rokiem. Różnica jest taka, że wówczas wsparciem była tarcza antyinflacyjna (obniżka VAT). Teraz efekt ten już dawno wygasł (pojawi się ponownie w momencie przywrócenia wyższej stawki).

Inflacja nie traci rozpędu – dane nie są zbytnio zadowalające  - 3Inflacja nie traci rozpędu – dane nie są zbytnio zadowalające  - 3

 

Ceny energii obniżyły się o 0,6%, gdzie pierwsze skrzypce grały spadające ceny opału (przynajmniej naszym zdaniem). Z kolei ceny paliw spadły o 1,8%. W obydwu przypadkach nie możemy mówić o istotniejszych zaskoczeniach. Innymi słowy, marcowe zaskoczenie in plus (z naszego punktu widzenia) to wciąż bardzo wysoki wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych, a także jeszcze lekkie zaskoczenie w górę ze strony poziomu cen bazowych (tutaj celowaliśmy w 12,1% r/r).

 

Reklama

Konkludując, presja cenowa nie odpuszcza, a dotychczasowa dezinflacja wynikała jedynie z efektów natury czysto statystycznej. Utrzymując tak wysokie tempo wzrostu, osiągnięcie jednocyfrowych wartości nawet pod koniec roku może okazać się sporym wyzwaniem. Nam wciąż bliżej do scenariusza, iż rok możemy skończyć w pobliżu 10% r/r.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Ekonomiści mBanku

Ekonomiści mBanku

mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. Byliśmy pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce, a dziś wyznaczamy kierunek rozwoju bankowości mobilnej i online. Jesteśmy jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce, od 1992 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.


Reklama
Reklama