Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

„Inflacja ma tendencje do wzrostu”. Stopa procentowa w Polsce zmierza w kierunku 8,5%!

|
selectedselectedselected
„Inflacja ma tendencje do wzrostu”. Stopa procentowa w Polsce zmierza w kierunku 8,5%! | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Podwyżka #NBP "tylko" 75pb (do 5,25%). Oczekiwaliśmy 100pb, podobnie konsensus. Naszym zdaniem większość argumentów za agresywnymi podwyżkami, które prezes #Glapiński wymienił w kwietniu materializuje się, albo nawet przybiera na sile ("inflacja ma tendencje do wzrostu", uporczywość inflacji, ekspansja fiskalna, mocne PKB, wojna):

-"inflacja ma tendencje do wzrostu": wg ING szczyt CPI przesuwa się do paź-22, kiedy wskaźnik osiągnie 15-20%r/r

-uporczywość inflacji: bazowa od 4 miesięcy rośnie po +1%m/m, przełożenie szoku surowcowego na też wskaźnik inflacji zajmie dalsze 2-3 kwartały

-ekspansja fiskalna: rozkręca się, dotychczas ekspansja fiskalna była tak znacząco że dopiero od niedawna policy mix (złożenie polityki budżetowej i pieniężnej) weszło w obszar zacieśnienia, wakacje kredytowe dodatkowo istotnie łagodzą działanie podwyżek (w zależności do tego jak zostanie skalibrowana dostępność tego instrumentu)

-mocne PKB: 1kw22 8,5%r/r, cały rok 3,5-4%

Reklama

-wojna: działa na CPI bardziej niż na PKB

Dlatego uważamy, że będą kolejne podobne decyzje, naszym zdaniem stopa docelowa to 8,5%+ i zostanie osiągnięta na przełomie 2022/23 roku.

Więcej będzie można powiedzieć po publikacji komunikatu oraz jutrzejsze konferencji prezesa NBP.

 

Rafał Benecki

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


ING Bank Śląski analizy i komentarze

ING Bank Śląski analizy i komentarze

Bank komercyjny z siedzibą w Katowicach, świadczący usługi bankowe dla klientów indywidualnych oraz firm i instytucji. Jest 5. bankiem w Polsce pod względem wartości aktywów. W II kwartale 2021 bank obsługiwał ponad 4,3 mln klientów detalicznych oraz ponad 504 tys. klientów korporacyjnych.

Obserwuj autoraTwitterLinkedInYouTube


Reklama
Reklama