Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych w lipcu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 4,0% (wobec wzrostu o 2,0% w lipcu 2022 r.). W porównaniu z czerwcem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 1,9%. W okresie styczeń-lipiec[2] 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 5,4% (w 2022 r. wzrost o 8,0%).
Zobacz także: Sprzedaż detaliczna i produkcja budowalno-montażowa w Polsce – są najnowsze dane. Zobacz jak reaguje kurs złotego
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W lipcu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analo- gicznym okresem 2022 r. utrzymał się w jednostkach z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 13,6% wobec spadku o 1,9% przed rokiem). Znaczne zmniejsze- nie sprzedaży odnotowano również w grupach „meble, rtv, agd” (o 11,6%) oraz „pozostałe” (o 11,4%). Jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 4,2%.
W lipcu w porównaniu z czerwcem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez In- ternet w cenach bieżących (o 4,0%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 7,7% w czerwcu 2023 r. do 7,9% w lipcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 16,9% przed miesiącem do 18,6%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 21,2% do 21,8%) oraz „meble, rtv, agd” (z 14,4% do 15,0%).
W lipcu 2023 r. spadek sprze- daży detalicznej (w cenach stałych) r/r odnotowano we wszystkich prezentowanych grupach z wyjątkiem grupy „pojazdy samochodowe, motocykle, części”, w której sprzedaż wzrosła o 3,8%
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2023 r. była o 1,3% wyższa w porównaniu z czerwcem br.
W lipcu 2023 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 1,3% w porównaniu z poprzednim miesiącem
-
Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsię- biorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z ak- tualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spa- dek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem. ↑
-
W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze. ↑