Wyniki grupy IMS po III kw. 2023 r. były najlepsze w historii, czyli wyższe niż przed pandemią w 2019/20. Poza stabilnym rozwojem segmentów abonamentowych rekordowe rezultaty były głównie pochodną silnego rynku reklamowego i istotnymi przychodami z tantiem. Dobrze obrazuje to dynamika przychodów w segmentach pozaabonamentowych, która po III kw. była najwyższa w segmentach pozostałej sprzedaży (+385.5% r/r), systemów Digital Signage (+27.5% r/r) oraz usług reklamowych audio i wideo (+16.8% r/r).
Segmenty związane z abonamentową działalnością grupy rosły wolniej, choć w satysfakcjonującym tempie 11.3% w przypadku abonamentów audio i wideo oraz 6.2% w segmencie abonamentów aroma. W praktyce jedynie segment aroma nie urósł w tempie dwucyfrowym i w jego wynikach wciąż widać negatywne piętno związane z pandemią. W tym kontekście zachęcające są jednak rezultaty samego III kw., w którym dynamika wzrostu lekko się podniosła.
W samym III kw. IMS pozyskał 716 nowych lokalizacji abonamentowych, co jest najlepszym kwartalnym rezultatem w tym roku. Od początku roku liczba lokalizacji zwiększyła się już o 1 661 szt., co dobrze rokuje na wynik całoroczny, szczególnie że IV kw. z reguły jest najlepszym kwartałem pod względem nowych lokalizacji. Na szczególną uwagę zasługuje wynik segmentu aroma, któremu w poprzednim kwartale udało się pozyskać 112 nowych lokalizacji po bardzo słabym pod tym względem II kw. (11 lokalizacji) i nienajlepszym I kw. (48 lokalizacji). W segmencie audio i wideo III kw. także był bardzo udany, szczególnie że aż 290 nowych lokalizacji (z 604 pozyskanych ogółem) dotyczyło obszaru premium. Lekko podniósł się także średni przychód na lokalizację abonamentową, choć wynik 77 PLN trudno uznać za w pełni satysfakcjonujący. W segmencie aroma średni przychód na lokalizacje pozostaje wyraźnie wyższy (165 PLN w III kw.) i w miarę stabilny po wzroście w roku poprzednim.
Rentowność biznesu zauważalnie poprawiła się zarówno w II, jak i III kw., na co wpływ miały rozliczenia z ZAiKS. W samym III kw. marże EBIT i EBITDA wzrosły o odpowiednio 5.4 p.p. r/r i 2.9 p.p. r/r do 21.9% i 31.1%. Również od początku roku widać poprawę marżowości, choć z tego obrazu za sprawą wzrostu kosztów finansowych wyłamuje się marża netto, która po III kw. jest o 0.4 p.p. niższa r/r. Miedzy innymi w tym kontekście w raportach zarówno za II, jak i III kw. pojawiła się istotna informacja, że zarząd spółki nie będzie rekomendował Radzie Nadzorczej ani Walnemu Zgromadzeniu przyjmowania następnych programów motywacyjnych opartych o akcje spółki w kolejnych latach. Oznacza to, że począwszy od 2024 r., z rachunku wyników znikną niepieniężne koszty związane z programem akcyjnym. W konsekwencji dalszej poprawie ulec powinna także rentowność, choć pamiętać trzeba, że w przyszłym roku obowiązywać jeszcze będzie program motywacyjny w Closer Music.
Ostatecznie zysk operacyjny grupy IMS wzrósł po III kw. o 38.4% do 9.4 mln PLN, a zysk EBITDA po wzroście o 26% osiągnął poziom 14.6 mln PLN. Z uwagi na wspominane już wyższe koszty finansowe mniejszą dynamikę wzrostu zanotował zysk netto, który zwiększył się o 17.2% do poziomu 6.1 mln PLN.
Zobacz także: Niepewność rynku stali zagraża tej spółce… Czy warto trzymać jej akcje?
Closer Music z finansowaniem
Ostatnie dwa kwartały były pomyślne dla spółki Closer Music, co w głównej mierze jest pochodną pojawienia się wpływów z ZAiKS. IMS co prawda nie publikuje szczegółowych informacji, ale po dynamicznym wzroście przychodów w segmencie pozostałej sprzedaży widać jak dużą zmianą było podpisanie porozumienia z największą organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Zgodnie z informacjami płynącymi z IMS rozliczenia z ZAiKS powinny już być ujmowane w cyklach półrocznych i pojawiać się będą w wynikach III kw. (rozliczenie I półrocza) i IV kw. (rozliczenie II półrocza). Po zaksięgowaniu wpływu za I półrocze 2023 r. kwotę rocznego rozliczenia z samym ZAiKS można szacować na ok. 2 mln PLN. W kolejnych latach powinna się ona systematycznie zwiększać z uwagi na wzrost repertuaru Closer Music w playlistach, zwiększanie liczby lokalizacji komercyjnych oraz planowane rozszerzenie współpracy z ZAiKS na cały świat. Ponadto spółka powinna rozpocząć regularne rozliczenia się z pozostałymi organizacjami OZZ, czyli ZPAV i STOART (z wciąż obecnym znakiem zapytania związanym z tą drugą organizacją, z którą nadal nie ma porozumienia). W naszej opinii same te rozliczenia zapewniają Closer Music stabilne finansowanie działalności, co w znacznej mierze mityguje ryzyko upadku całego projektu.
W chwili obecnej wciąż otwarte pozostaje pytanie związane ze skalą przyszłej działalności Closer Music, tym niemniej same rozliczenia z OZZ sprawiają, że spółka ta może dalej miarowo się rozwijać. W konsekwencji zaprzestaliśmy oddzielnej wyceny projektu bazującej jedynie na wysokości kosztów poniesionych na produkcję muzyki. Aktualnie uwzględniamy w wycenie grupy IMS szacunki przyszłych przepływów Closer Music, które konserwatywnie opieramy na naszych szacunkach rozliczeń z OZZ. Tym samym w praktyce uwzględniamy tylko jeden możliwy sposób monetyzacji muzyki. W przypadku pozostałych sposobów komercjalizacji podtrzymujemy wskazywaną już wcześniej trudność w ocenie prawdopodobieństwa odniesienia sukcesu i przez to w chwili obecnej ich nie uwzględniamy w wycenie. Inną kwestią są koszty, które Closer Music będzie ponosił na swój przyszły rozwój. Hipotetycznie przy dużych wydatkach na reklamę i sprzedaż mogą one nawet w sposób istotny obciążyć wyniki całej grupy IMS. Uważamy jednak, że zarząd będzie starał się chronić osiągniętą w tym roku poprawę marżowości prowadzonego biznesu. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu może być większy udział inwestorów zewnętrznych w finansowaniu Closer Music.
Nowe finansowanie Closer Music
Closer Music w ostatnim czasie pozyskał nowe finansowanie od inwestorów zewnętrznych. Pod koniec września IMS poinformował o podpisaniu umowy inwestycyjnej z inwestorem indywidualnym, na mocy której Closer Music pozyskał 300 tys. PLN przy szacunkowej wycenie pre-money 100% udziałów wynoszącej 56 mln PLN. Z kolei w listopadzie podpisana została umowa inwestycyjna z JR Holding oraz EKIPA Investments, w ramach której Closer Music pozyska łącznie 3 mln PLN przy wycenie pre-money 100% udziałów Closer Music wynoszącej 50 mln PLN. To finalizacja porozumienia jeszcze z marca tego roku, choć w okrojonej o połowę skali. Mniejsza niż pierwotnie planowana kwota inwestycji wynika z wyższej w opinii IMS obecnej wartości udziałów Closer Music (porozumienie term sheet było zawarte przed podpisaniem i realizacją porozumienia z ZAiKS).
Na chwilę obecną wciąż nie udało się spółce pozyskać zagranicznego inwestora finansowego bądź branżowego, który w większym stopniu uwiarygodniłby wycenę oraz wsparł projekt zarówno finansowo, jak i w zakresie know-how. Tym niemniej IMS komunikuje, że prowadzi rozmowy w tej sprawie.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję