Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Śniadaniowy szok cenowy: kakao drożeje o 267%, sok pomarańczowy w górę [Indeks Śniadaniowy eToro]

|
selectedselectedselected
  • Indeks Śniadaniowy eToro śledzi ceny podstawowych produktów śniadaniowych

  • Ceny kakao wzrosły prawie trzykrotnie (267 proc.) w ciągu zaledwie jednego roku, w następstwie historycznie niskich opadów deszczu w Afryce Zachodniej

  • Ceny soku pomarańczowego wzrosły z powodu niekorzystnych warunków pogodowych i chorób obniżających plony

  • 52 proc. wzrost cen produktów śniadaniowych jest znacznie wyższy od wzrostu inflacji, która w kwietniu wynosiła 2,4 proc. 

Indeks Śniadaniowy eToro: Ekstremalna pogoda powoduje wzrost cen produktów śniadaniowych o 52 proc. w ciągu jednego roku
depositphotos.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Koszt produktów składających się na standardowe śniadanie wzrósł o 52 proc. w ciągu jednego roku, na czele z dużymi skokami cen kakao i wieprzowiny – wynika z najnowszego Indeksu Śniadaniowego platformy inwestycyjnej eToro.

Tempo wzrostu cen podstawowych artykułów spożywczych znacznie przewyższa wzrost inflacji CPI, która w tym samym okresie wyniosła 2,4 proc. To wskazuje, że polscy konsumenci prawdopodobnie będą musieli stawić czoła dalszej presji cenowej.

Paweł Majtkowski, analityk rynkowy eToro, powiedział: Ceny podstawowych produktów spożywczych doświadczyły ogromnej zmienności od czasu pandemii i wybuchu wojny w Ukrainie. Podczas gdy niektóre z tych presji w łańcuchu dostaw ustąpiły, ekstremalne warunki pogodowe i choroby plonów na południu globu spowodowały zwiększoną zmienność niektórych kluczowych cen żywności śniadaniowej. Zbiory kakao, pomarańczy i kawy najbardziej ucierpiały w ubiegłym roku, a wielu producentów pracuje obecnie z ograniczoną wydajnością i – w miarę możliwości – korzysta z zapasów rezerwowych. 

Możliwe, że sejsmiczna rozbieżność cen, którą obserwujemy w przypadku produktów śniadaniowych, może zacząć wpływać na zachowania konsumentów. Ceny niektórych produktów śniadaniowych, takich jak pszenica i mleko, spadają, a inne produkty, takie jak sok pomarańczowy, kakao i kawa, osiągają rekordowe poziomy.

Ceny kakao odnotowały najbardziej stanowczy wzrost spośród wszystkich produktów śniadaniowych, rosnąc o 267 proc. w ciągu ostatniego roku. Poważna susza w Afryce Zachodniej, będącej regionem produkującym 80 proc. kakao na świecie, w znacznym stopniu przyczyniła się do niedoboru podaży i wzrostu cen.

Reklama

Sok pomarańczowy doświadczył podobnej presji podażowej, spowodowanej chorobami plonów uprawnych i ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi w Stanach Zjednoczonych, południowej Europie i Brazylii. W indeksie eToro (Breakfast Commodity Index) wzrósł o 33 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Z kolei ceny pszenicy i mleka w ciągu ostatniego roku spadły o 17 proc. i 7 proc.

 

Tabela: Porównanie wyników produktów śniadaniowych w czasie:

Towar

Zmiana ceny od początku roku (YTD)

Zmiana ceny w ciągu ostatnich 12 miesięcy

Zmiana ceny w ciągu ostatnich 24 miesięcy

Pszenica

-7%

-17%

-54%

Cukier

-1%

-22%

-4%

Kakao

154%

267%

332%

Owies

-2%

16%

-46%

Sok pomarańczowy

21%

33%

104%

Mleko

-1%

-7%

-42%

Kawa

30%

22%

6%

Wieprzowina

33%

57%

-42%

Herbata

-2%

42%

34%

eToro Breakfast Commodity Index

36%

52%

32%

Źródło: eToro

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Paweł Majtkowski

Paweł Majtkowski

Analityk eToro na polskim rynku, który będzie dzielił się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.


Reklama
Reklama