Zgodnie z naszymi prognozami przychody kontynuowały tendencję wzrostową. W całym 2022 r. sprzedaż osiągnęła rekordową w historii Spółki wartość (287,7 mln zł, wzrost o 23,8% r/r). Tym samym Monnari Trade odbudowało przychody po trudnym dla Spółki okresie pandemii.
Rok 2022 był bardzo udany pod względem otwierania nowych sklepów. Spółka zauważalnie zwiększyła powierzchnię salonów do 50,7 tys. m2, co oznacza wzrost o 19,3% r/r w porównaniu do stanu z grudnia 2021. Powierzchnia salonów znacząco przewyższyła poziom sprzed pandemii.
Dwie główne marki Spółki to niezmiennie Monnari i Femestage. Salony dla marki Monnari mają powierzchnię od ok. 200 m2 do 300 m2 . Z kolei, marka Femestage jest skierowana do młodszej grupy docelowej, z cenami odzieży bardziej dostępnymi dla tego segmentu rynku. Produkty pod marką Femestage sprzedawane są w salonach o powierzchni ok. 160 m2 . Relatywnie nowym kanałem dystrybucji produktów Monnari jest sprzedaż poprzez sieć franczyzową, co wynika z faktu, iż franczyzobiorcy często są właścicielami bądź najemcami sklepów położonych przy ulicach handlowych w mniejszych miastach.
W 2022 r. Monnari Trade zwiększyła łączną liczbę salonów o 43 do 244 w porównaniu z końcem 2021 r. Przyrost netto miał miejsce wyłącznie dla marki Monnari (zarówno w przypadku sklepów własnych jak i franczyzowych), przy czym liczba salonów własnych wzrosła o 34, co oznacza wzrost o 21,9% r/r. Brak przyrostu sklepów marki Femestage wynika z koncentracji tej marki na internetowym kanale sprzedaży. W I kwartale 2023 Spółka dalej rozbudowywała sieć salonów sprzedaży. Według stanu na 9.05.2023 łączna liczba sklepów wyniosła 256 o całkowitej powierzchni 52,8 tys. m2.
Dominujący udział w sprzedaży Spółki ma segment sprzedaży detalicznej odzieży i akcesoriów odzieżowych poprzez sieć stacjonarną. W 2022 r. odpowiadał on za 94,3% ogółu przychodów, generując 271,2 mln zł obrotu. Co istotne, segment ten odnotował wysoką dynamikę zmian (plus 25,2% r/r). Sprzedaż tego segmentu jest prowadzona głównie poprzez sieć sklepów stacjonarnych, ale także poprzez Internet, którego udział w 2022 r. wyniósł 18%.
Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 164,7 mln zł, co oznacza wzrost o 29% r/r. Bardziej niż proporcjonalny wzrost zysku w porównaniu z przychodami wynika z niższej dynamiki wzrostu kosztów własnych sprzedaży (plus 17,4% r/r), co, w środowisku wysokiego kursu USD oraz rosnących cen poddostawców azjatyckich, oceniamy pozytywnie
W 2022 r. Monnari Trade osiągnęła dodatnią rentowność na wszystkich poziomach. W stosunku do 2021 r. Spółka poprawiła marżę brutto na sprzedaży o 2,3 p. p. do 57,2%, osiągając tym samym poziom sprzed pandemii. Na poziomie marży zysku netto spółka odnotowała istotny wzrost r/r i w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r., co oceniamy pozytywnie, aczkolwiek jesteśmy świadomi, że wysokość zysku netto, a tym samym jego marża znajdowała się pod znaczącym, pozytywnym wpływem zdarzeń o charakterze jednorazowym.
Po stronie kosztów odnotowano wzrosty kosztów sprzedaży (plus 29% r/r) oraz kosztów ogólnego zarządu (plus 14,8% r/r), co wynikało z: większej sieci sprzedażowej, zwiększenia wynajmowanej powierzchni handlowej, a także ze wzrostu wynagrodzeń oraz liczby zatrudnionych pracowników (wzrost liczby zatrudnionych o 15% r/r). Negatywnie postrzegamy dynamikę kształtowania się kosztów sprzedaży, która przewyższyła dynamikę przychodów o 5,2 p. p.
Zobacz także: Akcje Monnari Trade SA: sytuacja finansowa spółki, wyzwania, wycena
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) wyniósł 28,1 mln zł przy 19,3 mln zł rok wcześniej. EBIT był także ponad 2-krotnie wyższy niż w 2019 r., nie wspominając o trudnym pandemicznym 2020 r., w którym Spółka wygenerowała stratę operacyjną w wysokości minus 18,2 mln zł.
Zysk netto wyniósł rekordowe 57,4 mln zł wobec zysku netto w 2021 r. na poziomie 20,7 mln zł. Wpływ na wysoką wartość zysku netto miały dwa istotne zdarzenia o charakterze jednorazowym:
- Sprzedaż części Ogrodów Geyera, co oznaczało zaksięgowanie wyniku na inwestycjach w wysokości 43,9 mln zł. Wartość ta wynika z różnicy między faktyczną ceną sprzedaży a wartością bilansową sprzedawanej nieruchomości.
- Umorzenie 75% preferencyjnej pożyczki z PFR w wysokości 11,4 mln zł, co pozytywnie kontrybuowało do pozostałych przychodów operacyjnych.
- O ile drugie zdarzenie miało charakter czysto księgowy, o tyle sprzedaż części Ogrodów Geyera skutkowało napływem znacznego zasobu gotówki do Spółki, wzmacniając tym samym bilans.
- Wyłączenie powyższych zdarzeń jednorazowych z rachunku wyników, skutkuje zmniejszeniem w pierwszej kolejności zysku brutto do 11,9 mln zł, a zysku netto (zakładając 19% podatek dochodowy) do 9,6 mln zł. W konsekwencji Monnari Trade wciąż zachowuje rentowność, ale na poziomie niższym niż w ostatnim niepandemicznym roku (2019) przy porównywalnych przychodach.
Warto także zwrócić uwagę na zasoby gotówkowe w Spółce. Na koniec 2022 r. Spółka dysponowała 62,9 mln zł gotówki, co realnie oznacza nadpłynność. Wskaźniki płynności przedstawiono w tabeli.
Płynność Spółki znajduje się na wysokim i bezpiecznym poziomie. Spodziewamy się jednak, że w dniu publikacji naszego raportu, wysokość gotówki jest mniejsza niż wykazana w ostatnim raporcie rocznym Spółki z uwagi na m. in. udzielenie pożyczki Spółce Rank Progress S.A. w styczniu br.
Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego