16 kwietnia odbędzie się debiut spółki The Dust na NewConnect. Czym zajmuje się spółka? Jakie ma plany na przyszłość?
Długo oczekiwany debiut
Zapisy na akcje spółki gamingowej The Dust w ramach oferty publicznej dla inwestorów indywidualnych trwały od 22 do 29 sierpnia 2017 r. 8 września 2017 r. poinformowano o sprzedaży wszystkich akcji po cenie maksymalnej 12 zł. Minimalny zapis wynosił 100 akcji. Wartość emisji wyniosła 2,6 mln zł. W przeprowadzeniu IPO uczestniczył Polski Dom Maklerski przy współpracy z Millenium Dom Maklerski i Dom Maklerski Capital Partners. Początkowo spółka planowała wejść na giełdę w czwartym kwartale 2017 r. Mimo dużego zainteresowania ofertą publiczną, oczekiwanie na debiut trwało 7 miesięcy. 11 kwietnia ukazał się komunikat o planowanym na 16 kwietnia debiucie spółki The Dust na NewConnect. Debiut odbędzie się o godzinie 11.30. Do obrotu zostanie wprowadzonych 735.000 akcji serii B i 145.000 akcji serii C. Akcje będą notowane pod nazwą skróconą „THEDUST” i oznaczeniem „THD”.
Czym zajmuje się spółka?
Spółka jest deweloperem gier mobilnych na platformy Android, iOS oraz Windows. Realizuje projekty na zlecenie klientów korporacyjnych w ramach modelu advergaming. Polega on na promowaniu marek za pomocą gier, przybliżając je w ten sposób odbiorcom. Spółka skupia się także na rozwoju w zakresie tworzenia własnych gier udostępnianych w ramach modelu F2P (free-to-play).
Free-to-Play to model dystrybucji i płatności w grach mobilnych. W tym systemie gry ściągane są bezpłatnie. Bez ponoszenia żadnych opłat, użytkownicy mogą grać w podstawową wersję gry. Jednak dzięki mikrotransakcjom w aplikacji (in-apps purchases) za realne pieniądze można kupić wirtualną walutę, punkty czy dodatki do gry. Mogą to być różne przedmioty czy umiejętności, pomagające w dalszej grze.
Krótka historia spółki The Dust
The Dust została założona 31 marca 2014 r. jako spółka z o.o. przez Me & My Friends S.A. – spółkę z branży marketingu i T-Bull S.A. – producenta gier na urządzenia mobilne.
Najważniejsze wydarzenia z życia spółki:
7 kwietnia 2014 r. – realizacja gry Kapsel Run. na platformy Android, iOS, Windows Phone.
2 marca 2015 – realizacja gry King of Cards – pierwszej gry AR na platformę Windows Phone przy współpracy z Microsoft Polska.
9 września 2015 r. – realizacja gry Kapsel Run 2 Challenge.
1 grudnia 2015 r. – realizacja gry Kubuś i Kropka na platformy Android, iOS.
18 lutego 2016 r. – realizacja aplikacji dla Procter & Gamble.
3 marca 2016 r. – realizacja aplikacji Detektyw Pozytywka na platformy Android, iOS, nawiązującej do serii książek dla dzieci.
5 grudnia 2016 r. – spółka zawarła umowę inwestycyjną z inwestorami, w tym butikiem inwestycyjnym Tech Invest Group notowanym na New Connect. Dzięki temu spółka dokonała podwyższenia kapitału zakładowego ze 100.000 zł do 133.000 zł i pozyskała 500.000 zł na dalszy rozwój.
2 stycznia 2017 r. – realizacja aplikacji Tymbark Prank AR na platformy Android i iOS.
1 marca 2017 r. – realizacja gry Kubuś Play VR na platformy Android i iOS.
27 marca 2017 r. – The Dust Sp. z o.o. została przekształcona w spółkę akcyjną.
19 kwietnia 2017 r. – Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie spółki podjęło uchwałę w sprawie dematerializacji akcji serii B i wprowadzenia ich do Alternatywnego Systemu Obrotu na rynku NewConnect.
4 lipca 2017 r. – Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie podjęło uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki przez emisję 145 tysięcy nowych akcji – serii C oraz w sprawie dematerializacji tych akcji i wprowadzenia ich do obrotu na rynku NewConnect.
The Dust w liczbach
Spółka jak do tej pory może pochwalić się 5,5 mln pobrań gier.
W zakresie gier własnych w modelu free-to-play spółka zrealizowała takie projekty, jak „Last Run”, „Galaxy Soldier”oraz „Cyber Strike”.
W ramach modelu advergaming spółka zrealizowała projekty na zlecenie takich firm, jak Microsoft i Maspex. W ramach współpracy z Maspex spółka zasłynęła z takich gier, jak „Kapsel Run!” i „Kapsel Run 2 Challenge” promujących markę Tymbark oraz „Gry Kubusia” promującą markę soków Kubuś.
Realizacje spółki zdobyły wyróżnienia w prestiżowych konkursach, takich jak: Golden Arrow, Mobile Trends Awards czy Kreatura.
Struktura przychodów w grach P2P:
- dodatki do gier (in-app purchases) – 84%
- reklamy – 16%.
Struktura akcjonariatu
Źródło: The Dust
Wyniki finansowe
Wyniki finansowe spółki wyglądają obiecująco. Przychody netto ze sprzedaży produktów wzrosły z 311.757 zł w 2016 r. do 665.541 zł w 2017 r., a więc ponad dwukrotnie (o113%). Przychody spółki przedstawia poniższy wykres:
Wzrost przychodów przekłada się na wzrost zysku netto. W 2016 r. zysk netto wyniósł 72.641 zł, a w 2017 r. wzrósł do 230.797 zł, a więc ponad trzykrotnie. Zysk netto uzyskany przez spółkę w poszczególnych latach przedstawia się następująco:
Spółka The Dust dobre wyniki tłumaczy rosnącym zainteresowaniem rynkiem nowych technologii, w tym VR (virtual reality) i AR (augmented reality).
„Cieszy nas ten trend, bowiem pokrywa się z przyjętą przez nas strategią. Zakładamy dalszy, dynamiczny rozwój produkcji własnych oraz utrzymanie pozycji lidera advergaming w Polsce” – zapowiada Jakub Wolff, CEO The Dust (Grupa Me & My Friends).
Strategia rozwoju
Środki pozyskane z emisji zostaną przeznaczone przede wszystkim na rozwój segmentu gier własnych w modelu F2P (free-to-play). Spółka planuje zwiększyć swój udział w zakresie produkcji gier free-to-play. Docelowo gry na zlecenie (advergaming) będą stanowić ok. 30% przychodów spółki, natomiast gry własne F2P ok. 70%.
Planowana struktura przychodów - źródło: The Dust
Spółka planuje zwiększyć liczbę realizowanych projektów przy jednoczesnym uwzględnianiu ich jakości pod względem zaawansowania technologicznego i atrakcyjności dla klientów. Spółka planuje także wykorzystanie w części gier technologii VR (wirtualna rzeczywistość) i AR (augmented reality – rozszerzona rzeczywistość). Spółka ma także w planach zwiększenie działań promocyjnych. Ma także zamiar wykorzystać potencjał akcjonariusza strategicznego Me & My Friends w celu pozyskiwania nowych klientów dla produkcji gier na zlecenie oraz optymalnego prowadzenia działań promocyjnych.
Cele strategiczne spółki to pozostanie liderem na rynku advergamingu w Polsce oraz uzyskanie do końca 2019 r. 30 mln pobrań gier własnych w modelu F2P.
Spółka stawia na zdywersyfikowany model biznesowy zapewniający stały przychód (advergaming) oraz duży potencjał wzrostu (F2P).
Szansa i ryzyko
Spółki gamingowe cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony inwestorów. Jednocześnie z branżą tą wiąże się ryzyko, gdyż panuje w niej duża konkurencja. Spółka ma przede wszystkim doświadczenie w produkcji gier na zlecenie (advergaming), co powinno zapewnić jej stałe przychody i stabilną pozycję na rynku w tym segmencie. Pewne ryzyko może wiązać się natomiast ze zwiększeniem udziału w segmencie gier własnych w modelu free to play, gdyż nie jest łatwo przewidzieć popyt na nowy rodzaj gier.
Spółka niewątpliwie ma duży potencjał wzrostu. O tym, czy da zarobić inwestorom, dowiemy się już niedługo.