Dane niemieckiego stowarzyszenia VDA pokazują mocny kontrast pomiędzy rynkiem naczep i przyczep, a rynkiem samochodów ciężarowych >16t. W przypadku przyczep i naczep w kwietniu poziom rejestracji wyniósł 2588 szt. co stanowi spadek o 27% m/m i 16% spadek r/r. Od początku roku zarejestrowano z kolei 12341 szt. naczep i przyczep co stanowi spadek o 8% r/r. Odwrotna sytuacja występuje z kolei na rynku samochodów ciężarowych >16t, gdzie w kwietniu zarejestrowano 5509 szt. pojazdów (-22% m/m i +32% r/r), natomiast od początku roku poziom rejestracji wyniósł 23368 szt. co stanowi imponujący wzrost r/r o 23%.
Zobacz także: Rynek samochodów ciężarowych mocno rośnie, nowe zamówienia zróżnicowane w zależności od producenta
Historycznie oba rynki wykazywały silną korelację, jednak z uwagi na pandemię i problem z dostępnością półprzewodników rynek samochodów osobowych i ciężarowych miał dużo większe wąskie gardła, niż rynek przyczep i naczep. W rezultacie wymiana floty naczep mogła nastąpić szybciej niż miało to miejsce w przypadku samochodów ciężarowych. Dodatkowo rynek naczep jest bardziej rozdrobniony od rynku samochodów ciężarowych, co pozwoliło na szybsze dostosowanie podaży do bieżącego popytu. Dlatego też spodziewamy się, że po dobrym 2022r rynek przyczep i naczep będzie zachowywał się gorzej, niż rynek samochodów ciężarowych co znajdzie odzwierciedlenie w przejściowym rozkorelowaniu się wieloletniego trendu.
#Wyczekiwanie na nową strategię. Nowa strategia ma zostać zaprezentowana na przełomie czerwca i lipca. W naszych prognozach zakładamy, że w 2027r wolumen sprzedaży osiągnie ok. 29 tys. szt. (5-letni CAGR 4,5%), a marża EBITDA wzrośnie do 6,5% (EBITDA 275mln PLN, 5-letni CAGR 6,3%). Nasze założenia są konserwatywne, względem komunikacji Zarządu dotyczącej ekspansji produktowej i geograficznej oraz programów optymalizacji kosztowej.