Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Lufthansa (LHA) boryka się z kolejnymi problemami — Bernstein wystawia rekomendację sprzedaży

|
selectedselectedselected
Lufthansa (LHA) boryka się z kolejnymi problemami — Bernstein wystawia rekomendację sprzedaży
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Lufthansa (LHA) ogłosiła, że przygotowuje nową ofertę dla pilotów, którzy zapowiadają dwudniowy strajk. To kolejne nie najlepsze wiadomości dla lotniczego giganta, który po uporaniu się z większością problemów spowodowanych pandemią ma coraz większy kłopot ze skompletowaniem załóg i utrzymaniem personelu.

Spółka jest dużym niemieckim przewoźnikiem lotniczym, który operuje zwłaszcza na trasach w Europie i Bliskim Wschodzie. Znajdują się pod nim inne marki takie jak Eurowings, Swiss, Austrian Airlines i Brussels Airlines. Poza usługami przewozu pasażerów linia czerpie 20 proc. przychodów z transportu towarów. Na koniec zeszłego roku wygenerowała ona 16,8 mld euro przychodu.

Piloci LHA ogłosili, że dzisiaj o północy zaczną strajk, który ma potrwać 2 dni. Może to spowodować odwołanie kolejnych lotów, których liczba w tym sezonie wyniosła ponad 8000. By tego uniknąć, firma ma zaproponować związkowcom lepszą ofertę, po tym jak ostatnia została przez nich odrzucona.

Linii udało się już uniknąć podobnych strajków w tym roku, po tym jak podwyższono płacę pilotów. Michael Niggemann, członek zarządu Lufthansy odpowiedzialny za sprawy pracownicze skomentował obecną sytuację, mówiąc ”zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby lepsza oferta została zaakceptowana". Związek zapowiedział, że potrzebuje "poważnej oferty", aby zatrzymać strajki.

W miarę jak wróciło zapotrzebowanie na podróże służbowe oraz wakacje po ograniczeniach związanych z pandemią, popyt na usługi transportu znacznie odbił. Nie obyło się jednak bez strat, które zaprowadziły LHA na skraj bankructwa w 2020 r. i pozostawiły ją z długiem wynoszącym miliardy euro. Na koniec półrocza zadłużenie całkowite wyniosło 15,8 mld euro, a dług netto 6,4 mld.

Reklama

W celu zmniejszenia zadłużenia, dyrektor generalny Lufthansy Carsten Spohr zobowiązał się do zwiększenia marży zysku linii do minimum 8% do 2024 roku. Patrząc na dynamikę wspomnianych metryk, można powiedzieć, że grupa jak na razie radzi sobie względnie dobrze ze spłacaniem zobowiązań, likwidując ponad 2,8 mld euro długu netto w przeciągu roku. 

W ostatnich miesiącach europejska branża lotnicza była nieustannie nękana przez braki w personelu naziemnym, co prowadziło do problemów z obsługą lotów i rosnącymi żądaniami pracowników, którzy muszą radzić sobie z rosnącymi kosztami życia i nadgodzinami. Obecne groźby strajków są kolejnym dowodem na złą sytuację linii lotniczych. Wcześniej w tym roku z podobnymi problemami borykał się np. SAS (Scandinavian Airlines).

Zdaniem analityków Bernstein najmniejsze ryzyko bankructwa prezentują firmy Ryanair, EasyJet i Whizz Air, które posiadają bardzo niskie koszty. Ponadto zdaniem firmy ryzyko to jest małe w przypadku Air France, IAG i Lufthansy, które nadal mogą polegać na przynajmniej częściowej pomocy rządowej, zwłaszcza ze względu na swoje znaczenie na rynku pracy.

O ile pandemia doprowadziła do bankructwa zaledwie kilku linii lotniczych, dzięki znacznej pomocy ze strony lokalnych rządów, przewoźnicy znowu mogą mieć problemy finansowe spowodowane wyższym kosztem paliwa i pracy w połączeniu z sezonowym spadkiem liczby podróży, powiedział Bernstein (firma zarządzająca aktywami i świadcząca usługi brokerskie). Teraz rządy zmagają się przede wszystkim z kryzysem energetycznym i inflacją, więc mogą być mniej skłonne pomóc liniom lotniczym.

Przez pogarszające się otoczenie makroekonomiczne, Bernstein ponownie wystawił dla Lufthansy rekomendację sprzedaży, z ceną docelową na poziomie 4,75 euro. Stanowi to wyjątek od reszty firm, które wskazują na możliwość wzrostu cen.

Według danych MarketScreener spółka posiada łącznie 17 rekomendacji z czego: 4 “mocne kup” i 6 “trzymaj”. 6 rekomendacji wskazuje na spadek ceny akcji. Przeciętna cena docelowa wynosi 7,23 euro, czyli powyżej pesymistycznej rekomendacji Bernstein. Przy ostatniej cenie zamknięcia 5,87 euro może oznaczać potencjalny wzrost o 23,3 proc. Tymczasem realizacja scenariusza Bernstein mogłaby oznaczać spadek o około 19 proc.

Reklama

Na platformie Conotoxia MT5 akcje LHA zyskują dzisiaj 1,6 proc. o 14:00 GMT+3.

 

Rafał Tworkowski, Młodszy Analityk Rynków Finansowych, Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)

Nota prawna Conotoxia Ltd.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Cinkciarz.pl null

Cinkciarz.pl

Portale finansowe Cinkciarz.pl i Conotoxia.com udostępniają usługi wielowalutowe, w tym: wymianę walut, przekazy pieniężne, płatności, karty wielowalutowe, pożyczki w wielu walutach oraz usługi inwestycyjne (Invest.Cinkciarz.pl). Dostawcami usług dla biznesowych oraz indywidualnych użytkowników portali są spółki należące do grupy Conotoxia Holding. Ich biura znajdują się w Zielonej Górze, Warszawie, Chicago i Limassol.


Reklama
Reklama