Trwa sezon wyników największych amerykańskich spółek giełdowych. W ostatnim czasie poznaliśmy wyniki kwartalne Apple i Amazona.
Amazon ze stratą, jednak prognoza ucieszyła inwestorów
28 lipca w czwartek po zakończeniu sesji na amerykańskim rynku Amazon opublikował wyniki kwartalne. W II kwartale 2022 r. przychody spółki wyniosły 121,23 mld USD wobec 113,08 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku, co stanowi wzrost o 7% rdr. Okazały się też wyższe od szacunków analityków z Wall Street, którzy spodziewali się przychodów na poziomie 119,09 mld USD.
Zysk operacyjny uległ obniżeniu do 3,3 mld USD w porównaniu do 7,7 mld USD przed rokiem. Spółka zakończyła miniony kwartał stratą netto w wysokości 2,03 mld USD w porównaniu do zysku netto wynoszącego 7,78 mld USD rok wcześniej. Strata na akcję wyniosła 0,20 USD wobec zysku na poziomie 0,76 USD przed rokiem.
Przychody z Amazon Web Services wyniosły 19,7 mld USD, co było lepszym wynikiem od konsensusu analityków. Zakładał on przychody z tego segmentu działalności spółki na poziomie 19,56 mld USD.
Przychody z reklam wyniosły 8,76 mld USD, co również przewyższyło oczekiwania analityków z Wall Street, którzy spodziewali się przychodów na poziomie 8,65 mld USD.
Dyrektor generalny Amazona – Andy Jassy podsumował osiągnięte wyniki następującymi słowami: „Pomimo ciągłej presji inflacyjnej w zakresie kosztów paliw, energii i transportu, robimy postępy w zakresie łatwiejszych do kontrolowania kosztów, do których odnosiliśmy się w zeszłym kwartale, w szczególności poprawiając produktywność naszej sieci realizacji zamówień.”
Wcześniejszy wzrost napędzany pandemią, ostatecznie pozostawił spółkę z wyższymi kosztami, związanymi ze zbyt dużą do aktualnych potrzeb powierzchnią magazynową i zbyt dużą liczbą pracowników. Amazon zwolnił 99 000 pracowników, obniżając ich liczbę do 1,52 mln na koniec minionego kwartału.
Amazon odnotował też stratę w wysokości 3,9 mld USD ze swej inwestycji w akcje spółki Rivian. W II kwartale akcje producenta pojazdów elektrycznych straciły na wartości 49%.
Jednak tym, co najbardziej interesuje inwestorów, jest prognoza na kolejny kwartał. Amazon poinformował, że w III kwartale spodziewa się przychodów w przedziale między 125 a 130 mld USD, co stanowiłoby wzrost od 13 do 17%. Analitycy z Wall Street prognozowali przychody na kolejny kwartał w wysokości 126,4 mld USD.
Inwestorów ucieszyły rosnące przychody spółki i prognoza na kolejny kwartał, nawet jeśli wynik netto był niezbyt zachwycający. W notowaniach posesyjnych kurs akcji Amazona wzrósł o 12%.
Wykres kursu akcji Amazona w okresie 1 roku (źródło: Tradingview)
https://t.co/IF9Fior6HI, Inc. today announced financial results for its second quarter ended June 30, 2022. https://t.co/O0BMbBgmr2
— Amazon News (@amazonnews) July 28, 2022
Wyniki Apple lepsze od oczekiwań
W tym samym czasie wyniki kwartalne opublikowała też spółka Apple. W II kwartale przychody wyniosły 82,96 mld USD wobec 81,43 mld USD w analogicznym okresie poprzedniego roku, co stanowi wzrost o 2% rdr. Osiągnięte przychody przewyższyły szacunki analityków z Wall Street na poziomie 82,81 mld USD.
Spółka zakończyła kwartał zyskiem netto w wysokości 19,44 mld USD wobec 21,74 mld USD rok wcześniej, co stanowi spadek o 10% rdr. Zysk na akcję wyniósł 1,20 USD w porównaniu do 1,30 USD w analogicznym okresie zeszłego roku. Przewyższył jednak oczekiwania analityków, którzy spodziewali się zysku na akcję na poziomie 1,16 USD.
Inwestorów interesują też poszczególne kategorie produktów Apple
Przychody ze sprzedaży iPhone’ów były wyższe o 3% niż przed rokiem. Wyniosły 40,67 mld USD. Przewyższyły również oczekiwania analityków z Wall Street, którzy spodziewali się przychodów z tej kategorii produktów na poziomie 38,33 mld USD.
Przychody ze sprzedaży iPadów natomiast okazały się niższe o 2% niż rok wcześniej. Wyniosły 7,22 mld USD. Przewyższyły jednak oczekiwania analityków na poziomie 6,94 mld USD.
Przychody ze sprzedaży Maców wyniosły 7,38 mld USD i były niższe o 10% niż rok wcześniej. Okazały się też niższe od szacunków analityków na poziomie 8,70 mld USD.
Lepiej wypadły przychody z usług, które wyniosły 19,6 mld USD i były wyższe o 12% niż przed rokiem. Konsensus analityków zakładał przychody z tego segmentu na poziomie 19,7 mld USD.
Przychody z innych produktów (obejmujących m. in. słuchawki i zegarki) wyniosły 8,08 mld USD i były niższe o 8% niż rok wcześniej. Okazały się też niższe od szacunków analityków na poziomie 8,86 mld USD.
Spółka poinformowała, że w ciągu minionego kwartału przeznaczyła ponad 28 mld USD na wykup akcji i dywidendy.
Spółka nie ujawniła prognozy na kolejny kwartał. W rozmowie z CNBC szef Apple – Tim Cook stwierdził jedynie ogólnie: „Jeśli chodzi o ogólne prognozy, spodziewamy się przyspieszenia przychodów we wrześniu, mimo że dostrzegamy pewne słabości.”
Analitycy z Wall Street natomiast spodziewają się przychodów na poziomie 90 mld USD, a zysku na akcję na poziomie 1,31 USD.
Wyniki Apple ucieszyły inwestorów. W notowaniach posesyjnych kurs akcji spółki wzrósł o 3%.
Wykres kursu akcji Apple w okresie 1 roku (źródło: Tradingview)
Meta rozczarowała inwestorów
Nie wszystkie spółki jednak zachwycają inwestorów swymi wynikami. Poprzedniego dnia swoje wyniki opublikowała Meta Platforms, czyli dawny Facebook. Przychody wyniosły 28,82 mld USD wobec oczekiwanych 28,94 mld USD, a zysk na akcję 2,46 USD wobec spodziewanych 2,59 USD. Dla porównania warto wspomnieć, że rok wcześniej zysk na akcję wynosił 3,61 USD. O ile przychody były tylko o 1% niższe niż przed rokiem, jednak w zakresie zysku netto spółka odnotowała spadek o ponad 30%. Spółce jest coraz trudniej osiągać dochody z reklam, szczególnie gdy producenci urządzeń i użytkownicy przywiązują coraz większą wagę do prywatności. Istotnym czynnikiem jest też stosunkowo słąby popyt na reklamy ze strony firm. Inwestorów zmartwiła też dalsza prognoza spółki, która nie spodziewa się poprawy w kolejnym kwartale.