Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Akcje Brand24? Wyniki finansowe za II kw. 2023 roku

|
selectedselectedselected
Akcje Brand24? Wyniki finansowe za II kw. 2023 roku | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

28 września (po zamknięciu sesji) Brand24 opublikował swoje wyniki finansowe za I połowę 2023 roku i – co za tym idzie – II kwartał 2023 roku.

 

Przypominamy, że wybrane dane operacyjne za II kwartał 2023 roku Spółka opublikowała uprzednio (14 lipca tuż przed końcem sesji; poniżej przypominamy najistotniejsze kwestie) a 12 września (w trakcje sesji) Spółka opublikowała wstępne wybrane (przychody + EBITDA + EBIT) wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2023 roku (i co za tym idzie efektywnie również wstępne wybrane wstępne wyniki finansowe za II kwartał 2023 roku). Finalne wyniki za II kwartał 2023 roku nie odbiegają od wstępnych. Przypominamy, iż wstępne wybrane wyniki finansowe za II kw. 2023 roku były nieznacznie lepsze od naszych oczekiwań (odpowiednio o: 0,2 mln zł na poziomie przychodów, 0,1 mln zł na poziomie EBITDA).

Akcje Brand24? Wyniki finansowe za II kw. 2023 roku - 1Akcje Brand24? Wyniki finansowe za II kw. 2023 roku - 1

Wartość miesięcznych powtarzalnych przychodów (MRR) na koniec II kwartału 2023 r. wyniosła 2 113 tys. PLN, co oznacza wzrost o ok. 381 tys. PLN, czyli o 22% w ujęciu rok do roku, oraz o 8 tys. PLN (0,4%) w ujęciu kwartał do kwartału. Pragniemy przypomnieć, iż poziom MRR wzrósł istotnie (o 14% kw./kw.) w poprzednim kwartale (I kwartale 2023 roku). Dodatkowo, istotny negatywny wpływ na dynamikę denominowanego w złotówkach MRR miało osłabienie USD w ciągu kwartału (o około 4% dla średnich kwartalnych). W ujęciu dolarowym (klienci wersji „globalnej” – stojący za większością przychodów – płacą ceny wyrażone w USD), MRR na koniec II kwartału wyniósł 493 tys. USD, o 14 tys. USD (to jest o 3%) więcej, niż na koniec I kwartału 2023 roku (kiedy, z kolei, MRR wzrósł kw./kw. o 15%); dlatego wzrost kw./ kw. względem takiej bazy powinien zadowalać (choć dalszy wzrost kw./kw. w USD względem wysokiej bazy był – naszym zdaniem – satysfakcjonujący, to w kategoriach złotówkowych zdecydowana większość tego wzrostu została „skonsumowana” przez osłabienie się USD względem lokalnej waluty).

Reklama

Średni przychód operacyjny przypadający na użytkownika subskrypcyjnego (ARPU) na koniec II kwartału 2023 r. wyniósł 550 PLN (128 USD); oznacza to wzrost o 9 PLN (2%) w ujęciu kwartał do kwartału w złotówkach (przypominamy, że w poprzednim kwartale wzrost kw./kw. ARPU był wysoki i wyniósł 12% kw./kw.), oraz wzrost o USD 5 (4%) w ujęciu kwartał do kwartału w dolarach (wzrost o 14% kw./kw. kwartał wcześniej). Analogicznie, jak w przypadku MRR, osłabienie dolara obniżyło wzrost kw./kw. (względem wysokiej bazy) ARPU w złotówkach, przy satysfakcjonującym tempie wzrostu kw./kw. w dolarach.

Równocześnie Spółka poinformowała, iż jej średni przychód operacyjny przypadający na nowego użytkownika subskrypcyjnego (tj. użytkownika pozyskanego w II kwartale 2023 roku) – tak zwane Initial ARPU – w drugim kwartale bieżącego roku wyniósł 658 PLN (154 USD) – (i) znacząco (o 20%), kolejny kwartał z rzędu, powyżej ARPU dla wszystkich klientów i (ii) wyżej kw./kw. o 3% w kategoriach złotówkowych oraz o 5% w kategoriach dolarowych.

Nieco niższe (o ok. 1 pp) tempo wzrostu kw./ kw. MRR w porównaniu do tempa wzrostu ARPU oznacza prawdopodobnie, iż liczba subskrybentów Brand24 nieznacznie obniżyła się w kwartale.

Cały zestaw KPIs Brand24 za II kw. 2023 roku odebraliśmy neutralnie.

 

Sprzedaż. Grupa Brand 24 zakończyła II kwartał 2023 roku ze skonsolidowanymi przychodami na poziomie 6,7 mln PLN (wzrost rok-do-roku/ kwartał-do-kwartału o 25%/ 5%); wielkość ta leży nieznacznie powyżej naszych oczekiwań (6,5 mln PLN). Wzrost przychodów wynika bezpośrednio z większego MRR oraz ARPU oraz sprzedaży nowych produktów Grupy (Insights24 oraz aplikacji Media Monitoring na platformę Semrush Marketplace). Znając przychody za I połowę roku, mogłoby nasuwać się stwierdzenie, iż nasza całoroczna prognoza przychodów jest nadmiernie konserwatywna (realizacja całorocznej prognozy po pierwszej połowie roku w wysokości 48% w porównaniu do 46% realizacji po pierwszej połowie w ubiegłym roku); przypominamy jednak, iż za II poł. 2023 roku PLN będzie prawdopodobnie mocniejszy do US$ o ok. 8-10% w porównaniu do II poł. 2022 roku (przy założeniu, iż kurs PLN do US$ nie ulegnie istotnym zmianom względem obecnego poziomu), co będzie (ceteris paribus) niekorzystnie wpływać na wyniki Spółki denominowane w złotówkach i ich dynamikę w ujęciu rok-do-roku.

Reklama

 

Marża brutto na sprzedaży wyniosła w II kwartale 2023 roku 60,3%, w porównaniu z 61,7%/ 60,0% w II kwartale 2022 roku/ I kwartale 2023 roku. Utrzymanie (z grubsza) marży brutto na sprzedaży jest zgodne z naszymi oczekiwaniami; w konsekwencji, procentowy wzrost zysku brutto na sprzedaży jest zbliżony do tempa wzrostu przychodów. Po wynikach za I połowę roku uważamy, iż nasza obecna prognoza poziomu zysku brutto na sprzedaży za cały rok bieżący jest realistyczna, choć niekoniecznie „bardzo konserwatywna” pomimo nieznacznie wyższej, niż rok temu realizacji całorocznej prognozy po pierwszych dwóch kwartałach roku (48% w porównaniu do 47%) z uwagi na prawdopodobnie słabszego r/r US$ względem PLN za drugą poł. 2023 roku.

 

Koszty operacyjne. Baza kosztów operacyjnych zwiększyła się rok-do-roku o 15% (o 10 punktów procentowych wolniej od przychodów), rosnąc istotnie w obszarze kosztów usług obcych (o 14% r/r) oraz kosztów wynagrodzeń (o 23% r/r i 9% kw./kw.).

 

EBITDA (2,1 mln PLN) i zysk operacyjny (1,5 mln PLN) – znacząco wyższe r/r oraz lekko wyższe kw./ kw.; choć realizacja naszych całorocznych prognoz po I połowie roku (49% tak na poziomie EBITDA jak i zysku operacyjnego) jest zauważalnie wyższa niż roku temu (odpowiednio 43% i 40%) nie jest to, naszym zdaniem, jednoznaczne z nadmiernym konserwatyzmem naszych całorocznych prognoz z uwagi na zmiany w relacji USD względem PLN (dla średniookresowych wartości USD będzie najprawdopodobniej słabszy w II połowie br. względem PLN, niż był w II poł. 2022 roku).

Reklama

 

Przychody finansowe netto za II kw. 2023 roku (0,2 mln PLN) są w głównej mierze pokłosiem wyceny dolarowych kontraktów forward zawartych przez Spółkę w celu częściowego zabezpieczenia poziomu swych przychodów generowanych w USD.

 

Zysk netto (1,8 mln PLN) – czterokrotnie wyższy r/r oraz niemal dwukrotnie wyższy kw./ kw. (dynamika zysku netto r./r. wspomagana „ujemną” efektywną stawką CIT6 w porównaniu z 26% w 2Q22), będącą pokłosiem ulg IP BOX) oraz – wspomnianymi wyżej – zyskami finansowymi z wyceny zabezpieczających kontraktów terminowych. Chociaż po I połowie roku realizacja naszych całorocznych prognoz zysk netto jest znacząco wyższa, niż po pierwszej połowie 2022 roku (51% w porównaniu do 40%) należy mieć na uwadze omówioną powyżej dynamikę relacji PLN do USD, oraz fakt, iż za II połowę roku efektywna stawka podatkowa Spółki może być wyższa, niż za I połowę.

 

Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej w I połowie 2023 roku wzrosły o ponad 50% rok-do-roku (4,2 mln PLN w porównaniu z 2,8 mln PLN)7, głównie z uwagi na znacznie wyższy r/r (o niemal 2 miliony PLN) zysk netto oraz przyrost zobowiązań do wykonania świadczenia (tj. odroczone przychody ze sprzedaży abonamentów na okresy dłuższe niż jeden miesiąc oraz dofinansowanie projektów B+R) częściowo zniwelowany znacznym przyrostem należności handlowych. Za sam II kwartał 2023 roku przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 1,4 mln PLN w porównaniu z 1,3 mln PLN za II kwartał 2022 roku.

Reklama

Akcje Brand24? Wyniki finansowe za II kw. 2023 roku - 2Akcje Brand24? Wyniki finansowe za II kw. 2023 roku - 2

 

Głównymi czynnikami stojącymi za wynikami finansowymi Spółki za II kwartał 2023 roku (oraz jej danymi operacyjnymi za ten okres) były: (i) podwyżki cen abonamentów dla nowych klientów (wprowadzone z początkiem roku), (ii) podwyżki cen abonamentów dla niektórych „starych” klientów, (iii) przesunięcie portfolio klientów w stronę większych marek, (iv) pojawienie się nowych funkcji aplikacji Brand24, oraz (iv) osłabienie się USD w stosunku do PLN.

Nasz odbiór finalnych wyników za II kw. 2023 r. jest neutralny (są one zasadniczo tożsame z opublikowanymi wcześniej wstępnymi wynikami; przypominamy, iż opublikowane wcześniej wstępne wyniki odebraliśmy lekko pozytywnie, gdyż były one nieznacznie lepsze od naszych oczekiwań).

 

 

Zobacz także: Gorący debiut na GPW! Murapol wchodzi na giełdę. Wiemy co z dywidendą

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama