Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Klienci wypłacali miliony, których nie mieli. Awaria banku i szturm na bankomaty

|
selectedselectedselected

Największy bank w Etiopii próbuje odzyskać utracone dziesiątki milionów USD po tym, gdy usterka pozwoliła klientom wypłacić dowolną ilość gotówki, której nie posiadali na swych kontach. 

Klienci wypłacali miliony, których nie mieli. Awaria banku i szturm na bankomaty
Freepik
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • Jak duże są straty banku?
  • Czy nadal możliwe są wypłaty?
  • Kto mógł najbardziej skorzystać na awarii?

 

Błąd banku pozwalał wypłacać dowolne sumy pieniędzy bez konieczności ich posiadania

Usterka techniczna pozbawiła największy bank komercyjny w Etiopii dziesiątek milionów USD. Bank pozwalał klientom wypłacać pieniądze nawet wtedy, gdy ich konta były puste. 

Możliwe były nielimitowane wypłaty z bankomatów, a z nieoficjalnych informacji wynika, że również nieograniczone transakcje mobilne. W czasie usterki można było przesyłać pieniądze bez posiadania ich na koncie.

Zanim problem został dostrzeżony przez pracowników banku Commercial Bank of Ethiopia (CBE), łącznie wypłaconych zostało od 40 do nawet 105 mln USD.

Reklama

Znaczna część pieniędzy została wypłacona przez studentów za pośrednictwem ich kont bankowych, poinformował prezes etiopskiego banku. Wiadomość o usterce miała zostać rozpowszechniona za pośrednictwem mediów społecznościowych i komunikatorów internetowych. 

Rezultatem był szturm młodych osób na bankomaty i próby wypłaty jak największej ilości gotówki. Tłumy starali się rozgonić funkcjonariusze etiopskiej policji.

Jak stwierdzili przedstawiciele banku centralnego Etiopii, który jest jednocześnie głównym regulatorem finansowym kraju, usterka wystąpiła podczas rutynowych prac “konserwacyjnych”. Nie miał to być cyberatak.

“Przerwa była wynikiem kontroli bezpieczeństwa systemu i nie była incydentem zagrażającym bankowi, jego klientom i całemu systemowi finansowemu" - czytamy w oświadczeniu banku centralnego Etiopii.

Wygląda na to, że kontrola bezpieczeństwa nie przebiegła pomyślnie, ale finalnie udało się przerwać proceder niekontrolowanych wypłat. Ponownie usługi bankomatowe banku CBE działają poprawnie.

Reklama

 

Zobacz również: Giełda w USA osiąga ogromne rozmiary. Przerost rynku czy nowa norma?

 

"Problem wynikał z wewnętrznej aktualizacji aplikacji, a nie z zewnętrznego ataku. Nie ma żadnych problemów wpływających na klientów banku" - stwierdził rzecznik etiopskiego banku CBE.

Według prezesa banku CBE, klienci nieświadomi usterki nie utracili swoich środków ani oszczędności i nie ma “powodów do niepokoju”.

Teraz, etiopski bank nakłania do zwrotu wypłaconych środków. Przedstawiciele CBE podkreślają, że każdy, kto zwróci pieniądze, nie będzie musiał obawiać się zarzutów karnych. Kilka uniwersytetów wezwało studentów do zwrotu gotówki, która nie należy do nich.

Reklama

Sprawa była głośnym wydarzeniem w 120-milionowej Etiopii. Znaczna część gotówki miała trafić w ręce studentów i to oni są w centrum uwagi opinii publicznej.

Krąży jednak masa plotek o tym, że zaangażowanie młodzieży jest jedynie przykrywką do ekstrakcji dużych sum pieniędzy przez zorganizowaną grupę, a cała afera jest zaaranżowana, by uwagę odwrócić w kierunku studentów. Są to niepotwierdzone informacje.

 

Zobacz również: Ceny domów w USA rosły 2,4 razy szybciej niż inflacja przez ostatnie 60 lat

 

 


Reklama

 

Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)!  Obserwuj FXMAG>>

 


Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama
Reklama