Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polski portfel (nie)elektroniczny - Blisko połowa Polaków nie wie, jak korzystać z e-portfela

|
selectedselectedselected
Polski portfel (nie)elektroniczny - Blisko połowa Polaków nie wie, jak korzystać z e-portfela | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Badania zachowań polskich e-klientów pokazują, że tylko 10% badanych deklaruje korzystanie z portfela elektronicznego. Polacy nie są zaznajomieni z tą metodą płatności. Aż 46% nie jest w stanie jasno określić, czy jest to bezpieczne rozwiązanie, pomimo tego, że 76% użytkowników uważa je za szybki i 74% za wygodny sposób płatności.

W dobie pandemii i przeniesienia wielu aspektów życia do online, skokowo wzrosło zainteresowanie e-zakupami, nawet wśród osób, które dotychczas nie korzystały z cyfrowych rozwiązań i były nieubankowione. Z badania SW Research wynika, że podczas finalizowania e-zakupów Polacy najczęściej wybierają płatności BLIKIEM - 58% lub Pay-by-link (przelew natychmiastowy) - 27%. Na portfel elektroniczny decyduje się 10% badanych. Ta tendencja dotyczy zarówno rozliczania się w sieci, jak i przesyłek wysyłanych za pobraniem, gdzie 39% klientów nadal płaci kartą płatniczą, 9% BLIKIEM, a 87% gotówką. Zaledwie 10% badanych deklaruje korzystanie z portfela elektronicznego, a 21% preferuje tę metodę płatności. Rozbieżność, ponad dwukrotna, wynika najprawdopodobniej z kwestii dostępności tej technologii u sprzedawców online.

Jednak, spośród wszystkich metod płatności, to właśnie w e-portfelu najwyższa liczba badanych (46%) mówi, że “nie wie” lub “trudno im powiedzieć”, czy ta metoda płatności jest bezpieczna. Jest to ponad dwukrotnie wyższy wynik niż w przypadku BLIKA, który jest równie zaawansowany technologicznie. Może to wynikać z braku wiedzy na temat tej metody płatności, ponieważ zaledwie 6% badanych uważa ją za niebezpieczną.

Wierni użytkownicy e-portfela

E-portfel, np. Google Pay jest cyfrowym odpowiednikiem tradycyjnego portfela. W praktyce, jest to konto założone u zewnętrznego pośrednika płatności, umożliwiające przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych w czasie rzeczywistym. Za jego pomocą można dokonywać wpłat i wypłat środków, przesyłać pieniądze między e-portfelami oraz podpiąć karty płatnicze i płacić telefonem.

  • Choć liczba użytkowników e-portfela jest stosunkowo niewielka, to korzystające z niego osoby są przywiązane do jego regularnego użytkowania w codziennych transakcjach. Zapewne świadczy to o korzyściach, jakie wiążą się z tą metodą. 76% badanych uważa e-portfel za szybką, a 74% za wygodną metodę płatności. Co ciekawe, w przypadku pozostałych metod internauci nie wskazywali tych cech tak często. Może to świadczyć o braku wystarczającej wiedzy na temat e-portfela i niewystarczającej popularyzacji go w społeczeństwie. W mojej ocenie wynika to głównie z historii kształtowania się na polskim rynku narzędzi płatniczych. Początkowo największą popularnością cieszyła się płatność automatycznym przelewem pay-by-link, a w ostatnich latach jest to BLIK - komentuje Paweł Działak, CEO Tpay, operatora płatności online.

Rejestracja kart w portfelach elektronicznych

Reklama

Uruchomienie e-portfela wiąże się z rejestracją karty płatniczej w aplikacjach telefonicznych, te w zależności od systemu operacyjnego są różne. Użytkownicy najczęściej korzystają z Google Pay, Apple Pay. Pomimo wymienionych wcześniej dziesięciu procent osób korzystających najczęściej z tej metody płatności, 31% badanych deklaruje zarejestrowanie karty w e-portfelu, 65% nie wykonało nigdy tej czynności, a 4% nie posiada karty płatniczej.

Badani najczęściej nie czują potrzeby korzystania z tej metody płatniczej - 58%, nie znają jej - 30%, nie mają poczucia bezpieczeństwa przy jej używaniu - 27%, nie ufają jej - 23% lub uważają, że jest zbyt skomplikowana - 8%.

O Tpay

Tpay (wcześniej Transferuj.pl) to flagowy produkt Krajowego Integratora Płatności S.A., który działa na polskim rynku płatności online od ponad 10 lat. Spółka ma status Krajowej Instytucji Płatniczej i jest podmiotem regulowanym przez KNF. KIP jako pierwszy w Polsce wdrożył Google Pay i Visa Checkout (aktualnie Kliknij i zapłać z Visa), doceniany jest również za innowacyjny i zwiększający konwersję Widget One Click. Spółka współpracuje z ponad 50 tys. zarejestrowanych podmiotów. Swoim klientom zapewnia następujące metody płatności: przelewy internetowe, e-transfery, karty płatnicze, płatności ratalne oraz płatności mobilne za pomocą kodów QR i BLIK oraz SMS premium. System umożliwia pełną automatyzację przyjmowania płatności i bezzwłoczną realizację zamówień. Na mocy decyzji KNF z 31 lipca 2020 r., KIP świadczy usługi inicjowania transakcji płatniczej (PIS) oraz dostępu do informacji o rachunku (AIS), czyli tzw. otwartej bankowości.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw.


Reklama
Reklama