Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Badanie KANTAR: W Polsce przybywa konsumentów z przymusu i cenoholików

|
selectedselectedselected
Badanie KANTAR: W Polsce przybywa konsumentów z przymusu i cenoholików | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Według badania pracowni Kantar, wśród konsumentów wciąż przeważa rozważne i pragmatyczne podejście do zakupów, polegające na jak najtańszym nabywaniu markowych produktów. Rośnie natomiast udział shopperów z przymusu, ograniczających wydatki do minimum. I przybywa cenoholików, skoncentrowanych wyłącznie na kwotach. Z kolei tracą na znaczeniu zakupowi entuzjaści, polegający na opiniach influencerów. Coraz częściej można za to spotkać ekocentrycznych konsumentów, którzy szukają ekologicznych towarów. Ponadto ubywa świadomych koneserów, nieprzejmujących się cenami. Maleje też udział shopperowych domatorów.

Jesienna edycja badania FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar, przeprowadzonego wśród ponad 4 tys. Polaków w wieku 18-65 lat, wykazała, że dominującą grupę konsumentów wciąż stanowią osoby rozważne i pragmatyczne. Od wiosennej edycji ich udział spadł tylko o 1 p.p. I obecnie wynosi 24%. Tacy shopperzy lubią znane brandy, ale są też dość wrażliwi cenowo. Szukają promocji, aby jak najtaniej kupić najlepsze gatunkowo produkty.

– Rozważne i pragmatyczne podejście do zakupów oznacza, że Polacy chcą nabywać jak najtaniej najlepsze jakościowo produkty. Jednak podwyżki cen są coraz bardziej odczuwalne dla przeciętnego Kowalskiego. Dlatego producenci znanych marek zaczynają odczuwać presję związaną z rozwojem konkurencyjnych marek własnych, które gatunkowo często nie odbiegają od markowych konkurentów i są mocno promowane przez sieci handlowe – komentuje Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy Blix.

Na drugim miejscu w zestawieniu są obecnie shopperzy z przymusu, którzy wcześniej byli na trzeciej pozycji. Ich udział wśród polskich konsumentów wzrósł od wiosny o 4 p.p. I teraz wynosi 18%. To grupa shopperów, których trudno zadowolić. Zazwyczaj reprezentują ją osoby skupione na szybkim załatwianiu obowiązków związanych z zakupami. Tego typu klienci negatywnie podchodzą do jakichkolwiek ofert specjalnych i promocji. To najbardziej nieufny segment.

– Powodem tak wyraźnej zmiany w dość krótkim czasie może być obecna sytuacja ekonomiczna w Polsce i na świecie. Rosnąca inflacja oraz niepewność ekonomiczna powoduje widoczne wzrosty w segmentach zachowawczych i skupionych na oszczędzaniu – wyjaśnia Krzysztof Domeradzki z firmy badawczej Kantar Polska.

Reklama

Na trzeciej pozycji uplasowały się dwie skrajnie różne grupy. Jedną z nich są zakupowi entuzjaści, dla których kupowanie to pasja. Podążają za wszystkimi trendami i są wyjątkowo wrażliwi na reklamy oraz opinie influencerów. Oni zanotowali spadek o 3 p.p. Drugi segment to cenoholicy. Dla nich w całym procesie zakupowym liczy się właściwie tylko cena. W ich przypadku zauważono wzrost o 2 p.p. Obecnie oba typy shopperów mają udział wśród polskich shopperów na poziomie 16%.

– Aspekt cenowy staje się coraz ważniejszy dla polskiego konsumenta. I z tego wynikają ww. zmiany. Jednak nadal istnieje silna grupa shopperów chętnie kupujących nowości produktowe. Niemniej nawet najbardziej entuzjastyczne podejście do zakupów przestaje być już spontaniczne, a staje się coraz bardziej planowane, połączone z robieniem list zakupów i pilnowaniem domowego budżetu – mówi Marcin Lenkiewicz.

W poprzedniej edycji badania ekoncentryczni konsumenci byli na przedostatniej pozycji, ale ich udział zwiększył się z 10% do 12%. Tym samym awansowali na czwarte miejsce. Tego typu shopperzy są szczególnie skoncentrowani na kupowaniu produktów eko i bio. Jak wynika z raportu, w ostatnim czasie przybywa takich klientów w Polsce.

– W obecnych czasach wzrost tej grupy konsumentów może być powiązany z coraz powszechniejszą potrzebą dbania o zdrowie swoje i rodziny. Chcąc dobrze komunikować się z takimi klientami, należy poza samą ofertą ekologiczną, postawić również na atrakcyjne wybicie cenowe tej kategorii – przekonuje ekspert z Grupy Blix.

Jak podkreśla Krzysztof Domeradzki, ekocentryczni konsumenci mniej skupiają się na samej marce czy jakości. Szukają produktów zaprojektowanych z myślą o środowisku. Jedocześnie nie są tak podatni na promocje czy opinie influencerów, jak świadomi koneserzy, którzy poprzednio byli na czwartej pozycji, a teraz spadli na przedostatnie miejsce. Ich udział zmniejszył się z 12% do 9%.

– Świadomi koneserzy mniej niż inni klienci zwracają uwagę na cenę, ale robią zakupy w sposób świadomy i planowany, z dbałością o środowisko. To osoby mocno zaangażowane nie tylko w wybór atrakcyjnych produktów, ale także znające wartości i procesy produkcji, jakie stoją za daną marką – dodaje Lenkiewicz.

Reklama

Natomiast ekspert z Kantar Polska zaznacza, że pandemia oraz niepewność jutra zmusiły Polaków do większej ostrożności i rozwagi, kosztem społecznej odpowiedzialności. Ekologiczny sposób produkcji niektórych brandów stał się mniej ważny niż jeszcze pół roku temu, czyli w czasie poprzedniej edycji badania. Na znaczeniu zyskuje cena. Dlatego wśród konsumentów jest coraz mniej świadomych koneserów.

– Na ostatnim miejscu, podobnie jak poprzednio, są shopperowi domatorzy. Ta grupa odnotowała spadek z 6% do 5%, co łączę z poluzowaniem obostrzeń dotyczących pracy stacjonarnej i funkcjonowania restauracji. Po powrocie do biur i otwarciu restauracji część badanych zrezygnowała z częstego gotowania posiłków i wróciła do swoich zwyczajów zakupowych sprzed twardego lockdownu – podsumowuje ekspert z Grupy Blix.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Serwis Agencyjny MondayNews

Serwis Agencyjny MondayNews

MondayNews to serwis skierowany do mediów działających w Polsce oraz za granicą. Z naszych materiałów korzystają zarówno duże ogólnokrajowe, opiniotwórcze, jak i mniejsze, lokalne podmioty. Reprezentują one prasę, stacje telewizyjne i radiowe, a także portale internetowe.


Tematy

konsumpcja konsumpcja autonomiczna konsumpcja synonim krzywa cena konsumpcja konsumpcja i rozwój konsumpcja zrównoważona konsumpcja sumy ubezpieczenia konsumpcja w polsce konsumpcja skargi publicznej co to jest konsumpcja świadoma konsumpcja konsumpcja małżeństwa konsumpcja na pokaz konsumpcja ostentacyjna odpowiedzialna konsumpcja konsumpcja turystyczna konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny pdf konsumpcja paliw w polsce 2016 zrównoważona konsumpcja żywności konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce chomikuj konsumpcja alkoholu konsumpcja co to zrównoważona konsumpcja konsumpcja paliw w polsce 2017 krzywa dochód konsumpcja konsumpcja alkoholu w polsce konsumpcja prywatna konsumpcja ekonomia Jacy faktycznie są polscy konsumenci? Najnowsze wyniki badania pracowni Kantar nie pozostawią złudzeń Badanie: Konsumenci wciąż są przeważnie rozważni i pragmatyczni. Ale coraz mocniej patrzą na ceny Badanie KANTAR: Pandemia zmusiła Polaków do większej ostrożności i rozwagi. Na znaczeniu zyskuje cena BADANIE KANTAR: Polacy coraz rozważniej kupują. Na znaczeniu zyskuje również cena Badanie KANTAR: W Polsce rośnie zjawisko konsumentów z przymusu i cenoholizmu kantar kantar polska kantar z futerkiem kantar dla konia konsumpcja definicja etyczna konsumpcja synonim konsumpcja nadmierna konsumpcja dlaczego przedmiotem zainteresowania ekonomii jest produkcja podział i konsumpcja konsumpcja kolaboratywna co to konsumpcja konsumpcja mięsa w polsce konsumpcja indywidualna czesław bywalec konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny pdf konsumpcja piwa w polsce konsumpcja gus masowa konsumpcja konsumpcja jedzenia konsumpcja pdf konsumpcja ryb w polsce konsumpcja makroekonomia konsumpcja związku konsumpcja a styl życia konsumpcja energii ostentacyjna konsumpcja konsumpcja to konsumpcja wzór konsumpcja w polsce gus konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce konsumpcja wewnętrzna konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny konsumpcja mediów linia dochód konsumpcja czy konsumpcja jest zła konsumpcja krzyżówka konsumpcja w gospodarce rynkowej konsumpcja ropy naftowej
Reklama
Reklama