Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Cyfrowy Polsat S.A.: Wpływ epidemii koronawirusa COVID-19 na działalność Spółki i Grupy (2020-04-22)

|
selectedselectedselected
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

RB 12:Szacunkowy wpływ pandemii choroby koronawirusowej COVID-19 na działalność i perspektywy finansowe Grupy Cyfrowego Polsatu

Firma: CYFROWY POLSAT SPÓŁKA AKCYJNA
Spis treści:
1. RAPORT BIEŻĄCY
2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)
3. INFORMACJE O PODMIOCIE
4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO

Raport bieżący nr 12 / 2020
Data sporządzenia: 2020-04-22
Skrócona nazwa emitenta
CYFROWY POLSAT S.A.
Temat
Szacunkowy wpływ pandemii choroby koronawirusowej COVID-19 na działalność i perspektywy finansowe Grupy Cyfrowego Polsatu
Podstawa prawna
Art. 17 ust. 1 MAR - informacje poufne.
Treść raportu:
Zarząd Cyfrowego Polsatu S.A. („Cyfrowy Polsat”, „Spółka”) niniejszym przekazuje informacje dotyczące szacowanego wpływu pandemii koronawirusa COVID-19 na działalność oraz perspektywy finansowe Spółki oraz grupy kapitałowej Spółki („Grupa Polsat”, „Grupa”), zgodnie z aktualną oceną sytuacji i najlepszą wiedzą Zarządu na dzień 22 kwietnia 2020 roku.

Niezwłocznie po wprowadzeniu przez polski rząd stanu zagrożenia epidemicznego w dniu 13 marca 2020 r. Grupa Polsat podjęła kroki mające na celu zapewnienie ciągłości działalności operacyjnej i ograniczenia wpływu negatywnych zjawisk związanych z pandemią. W szczególności priorytetem było zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom, których większość obecnie świadczy pracę zdalnie, oraz zagwarantowanie klientom spółek z Grupy Polsat wysokiej jakości usług. Spółki z Grupy oraz ich pracownicy zaangażowali się również w szereg inicjatyw mających na celu wsparcie społeczeństwa i służby zdrowia w walce z pandemią koronawirusa COVID-19, o czym Spółka na bieżąco informuje w komunikacji korporacyjnej.

W ocenie Zarządu, w obszarze swojej podstawowej działalności Grupa Polsat jest względnie odporna na negatywne skutki pandemii z uwagi na to, że większość działalności operacyjnej spółek z Grupy bazuje na modelu biznesowym opartym na dużej bazie klientów kontraktowych, dzięki czemu Grupa generuje stabilny i przewidywalny strumień przychodów z opłat abonamentowych. W pierwszych tygodniach pandemii choroby koronawirusowej COVID-19 Grupa Polsat zaobserwowała w swojej sieci mobilnej wzrost ruchu głosowego o ok. 50% oraz transmisji danych o ok. 25% wobec poziomów sprzed wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego. Zarówno sieć mobilna, jak i stacjonarna należące do Grupy są dostosowane technologicznie do obsługi zwiększonego ruchu i jakość usług świadczonych klientom pozostaje na wysokim poziomie. Jednocześnie istotnie większy ruch głosowy przekłada się na wzrost skali rozliczeń międzyoperatorskich, co z kolei powinno pozytywnie odzwierciedlić się w poziomie ARPU w nadchodzących okresach, jak również spowodować wzrost kosztów technicznych. Jednocześnie wzrost użycia usług telekomunikacyjnych powinien przełożyć się na wyższy poziom przychodów detalicznych z usług bazujących na taryfikacji opartej o zmienną skalę użycia, co powszechne jest w szczególności w obszarze usług przedpłaconych.

Istotną negatywną konsekwencją obostrzeń wprowadzonych w związku z pandemią było zamknięcie części stacjonarnych punktów sprzedaży, zlokalizowanych w szczególności w dużych centrach handlowych. Na dzień niniejszego raportu operacyjnie funkcjonuje ok. 65% POS-ów należących do Grupy, przy czym obserwowany ruch klientów w otwartych punktach jest znacząco niższy niż w przeszłości. Ograniczenie działalności sieci sprzedaży przekłada się niekorzystnie na poziom sprzedaży nowych usług i pozyskań nowych klientów, natomiast z drugiej strony istotnie spadła także liczba wniosków rezygnacyjnych ze strony obecnych klientów Grupy, co powinno wpływać korzystnie na wskaźnik churnu w kolejnych miesiącach. Dodatkowo Grupa Polsat prowadzi działania mające na celu intensyfikację sprzedaży za pośrednictwem zdalnych kanałów sprzedaży, które odnotowały w ciągu ostatnich tygodni istotny wzrost sprzedaży, co częściowo kompensuje spadek liczby transakcji w punktach stacjonarnych. W efekcie tych zjawisk Grupa spodziewa się względnie stabilnego zachowania skali swojej bazy klienckiej.

Odnotować jednocześnie należy, iż zamknięcie części sieci sprzedaży stacjonarnej spowodowało również znaczący spadek poziomu sprzedaży sprzętu, w szczególności smartfonów, co przełoży się na niższe przychody ze sprzedaży sprzętu w kolejnych kwartałach.

Szereg wydarzeń sportowych, do których Grupa posiada prawa transmisji, zostało odłożonych w czasie. Grupa uważnie śledzi rozwój sytuacji i pozostaje w aktywnym dialogu z organizacjami sportowymi, a ostateczny wpływ tego czynnika będzie zależał od tego, czy, kiedy i w jakim zakresie rozgrywki sportowe zostaną wznowione.

W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo artystów i pracowników zaangażowanych w produkcję telewizyjną zarząd Telewizji Polsat sp. z o.o. wchodzącej w skład Grupy podjął decyzję o wstrzymaniu realizacji części wybranych produkcji telewizyjnych wykorzystywanych w ramach segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej, co przełoży się na niższe niż planowano koszty kontentu w okresie ramówki wiosennej. Telewizja Polsat oczekuje także spowolnienia na rynku reklamowym, jednakże z uwagi na wysoki stopień niepewności i liczne czynniki kształtujące ten rynek, w tym okres trwania ograniczeń związanych z pandemią oraz ostateczny stopień spowolnienia gospodarczego w Polsce i na rynkach globalnych, Grupa nie widzi na dzień dzisiejszy możliwości przedstawienia rzetelnego oszacowania wpływu pandemii koronawirusa COVID-19 na rynek reklamy w nadchodzących kwartałach.

W związku z obniżeniem w ciągu ostatnich kilku tygodni przez Narodowy Bank Polski stóp procentowych o 100 punktów bazowych Grupa Polsat spodziewa się osiągnąć oszczędności na poziomie kosztów finansowych. Całość zadłużenia Grupy denominowana jest w polskich złotych i oparta jest o zmienną stopę procentową WIBOR, przy czym spółki z Grupy stosują instrumenty zabezpieczające w średnim terminie do ok. 30% ekspozycji na stopy procentowe.

Na dzień niniejszego raportu Grupa Polsat utrzymuje wysoki poziom płynności oraz generuje wysokie pozytywne przepływy pieniężne. W efekcie tego Grupa realizuje bez przeszkód założone projekty inwestycyjne, a Telewizja Polsat nieprzerwanie uczestniczy w negocjacjach dotyczących nabycia spółek z Grupy Interia, o czym Spółka informowała w raportach bieżących nr 8/2020 z dnia 17 marca 2020 r. i 11/2020 z dnia 21 marca 2020 r.

Zarząd zaznacza, że powyższe czynniki zostały opisane w oparciu o najlepszą wiedzę Zarządu na dzień publikacji niniejszego raportu. Ostateczny wpływ pandemii koronawirusa COVID-19 na działalność operacyjną i finansową tak Spółki, jak i całej Grupy Polsat, nie jest na dzień dzisiejszy możliwy do przewidzenia i zależy od wielu czynników leżących poza kontrolą Grupy, w szczególności od czasu trwania pandemii i jej dalszego rozwoju, jak również dalszych potencjalnych działań, które mogą zostać podjęte przez polski rząd. Zarząd Spółki zwraca uwagę, że Spółka nie publikuje jednostkowych i skonsolidowanych prognoz finansowych, jednakże na dzień niniejszego raportu Zarząd nie widzi podstaw do modyfikacji założeń co do realizacji projektów zaplanowanych na rok 2020. Jednocześnie Zarząd na bieżąco analizuje sytuację związaną z rozwojem pandemii i ocenia jej wpływ na działalność Grupy. W przypadku zidentyfikowania nowych czynników, które mogą mieć istotny wpływ na działalność i wyniki finansowe Grupy, Spółka będzie informowała rynek odrębnymi raportami bieżącymi.

MESSAGE (ENGLISH VERSION)

Subject: Estimated impact of COVID-19 coronavirus disease pandemic on the operations and financial prospects of Cyfrowy Polsat Group

While relying on the current assessment of the situation and according to the Management Board’s best knowledge as of 22 April 2020, the Management Board of Cyfrowy Polsat S.A. (“Cyfrowy Polsat,” the “Company”) hereby provides information on the estimated impact that the COVID-19 coronavirus disease pandemic may have on the operations and financial prospects of the Company and the Company’s capital group (“Polsat Group,” the “Group”).

Immediately upon the introduction by the Polish government of the state of emergency due to epidemics, in effect from 13 March 2020, Polsat Group took actions to assure business continuity and reduce the negative impact of the pandemic on its operations. The priorities included in particular ensuring safety of the employees, most of whom now work remotely from home, as well as guaranteeing high quality of services provided to the customers of Polsat Group’s companies. The Group’s companies and their employees are also engaged in numerous initiatives aimed at supporting the society and healthcare institutions in combatting the COVID-19 coronavirus pandemic, of which the Company has been informing in its corporate communication.

In the Management Board’s view, Polsat Group’s core business is relatively resistant to the adverse impact of the pandemic as most of the Group’s companies rely on a business model involving a big base of contract customers, thanks to which the Group is able to generate stable and predictable revenue streams from subscription fees. During the initial weeks of COVID-19 coronavirus pandemic Polsat Group observed that voice traffic in its mobile network grew by approximately 50%, while the volume of data transmission increased by approximately 25% versus the levels from before the epidemic emergency state. Both, the mobile and the fixed-line networks operated by the Group are technologically prepared to handle the increased traffic levels and the quality of the services provided to customers remains high. At the same time, the substantially higher voice traffic levels translate into a higher scale of interconnect settlements, which, in turn, should be positively reflected in the level of ARPU in the coming periods while also causing an increase in technical costs. Moreover, increased usage of telecommunication services should translate into higher retail revenue from services based on “pay-as-you-go” tariff plans, which is especially common in the case of prepaid services.

Partial closure of the sales network, especially points of sales (POS) located in large shopping centers, was a significant negative consequence of the restrictions introduced as a result of the pandemic. As of the date of this report, approximately 65% of the Group’s POSs are operational, however customer traffic in the open POSs is significantly lower than in the past. On the one hand, limited operation of the sales network has adverse impact on the levels of new services sold and on customer adds. However, on the other hand, the number of resignations from existing customers has fallen significantly, which should have a positive influence on the churn level in the coming months. Additionally, Polsat Group is consistently making efforts to intensify sales via remote sales channels, which in recent weeks recorded significant growth of sales, which partially compensates for the lower number of transactions concluded via the physical points of sale. As a result of the above, the Group expects its customer base to remain relatively stable.

Concurrently, it should be noted that closing of part of the physical sales network resulted in a significant decrease of the volume of equipment sales, smartphones in particular, which will translate into lower revenue from equipment sales in the coming quarters.

A number of sports events, to which the Group holds broadcasting rights, have been postponed. The Group is following closely the developments and remains in active dialogue with sports organizations, while the ultimate impact of this factor will depend on whether, when and to what extent sports competitions are going to be restarted.

Taking into account the health and safety of artists and employees involved in TV production, the Management Board of Telewizja Polsat Sp. z o.o., a member of the Group, made the decision to withhold production of selected shows within the broadcasting and TV production segment, which will translate into lower than planned content costs during the spring scheduling. Telewizja Polsat expects a slowdown on the TV advertising market, however due to the high level of uncertainty as well as multiple factors affecting the market, including the duration of the restrictions associated with the pandemic and the ultimate rate of economic slowdown in Poland as well as on global markets, as of today the Group does not see the possibility of presenting a reliable estimate of the impact that the COVID-19 coronavirus pandemic may have on the advertising market in the coming quarters.

In connection with interest rate cuts by a total of 100 basis points, introduced by the National Bank of Poland over the past several weeks, Polsat Group expects savings in the area of financial costs. The Group’s entire debt is PLN-denominated and based on WIBOR variable interest rates, with the Group’s companies employing mid-term hedging instruments for up to approximately 30% of the interest rate exposure.

As of the date of this report, Polsat Group maintains a high level of liquidity and generates high positive cash flows. As a result, the Group is pursuing planned CAPEX projects without any hindrance, while Telewizja Polsat continues its involvement in the negotiations concerning the acquisition of Interia Group companies, of which the Company informed in its current reports no. 8/2020 of 17 March 2020 and no. 11/2020 of 21 March 2020.

The Management Board would like to note that the above factors have been presented according to the Management Board’s best knowledge as at the date of this report. The ultimate impact that the COVID-19 coronavirus pandemic may have on the Company’s, as well as the entire Polsat Group’s operations and financial situation is impossible to foresee at present and depends on numerous factors which are beyond the Group’s control and which include in particular the duration of the pandemic and its further development as well as further potential measures that the Polish government may adopt. The Company’s Management Board would like to note that the Company does not publish any standalone or consolidated financial forecasts, however as at the date of this report the Management Board sees no reasons for modifying the assumptions underlying the implementation of the projects which have been planned for 2020. At the same time the Management Board analyzes the situation associated with the development of the pandemic on a daily basis and assesses its impact on the Group’s operations. The Company will inform the market in separate current reports should any new factors be identified which could have a material influence on the operations and financial results of the Group.

PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2020-04-22 Mirosław Błaszczyk Prezes Zarządu Mirosław Błaszczyk
2020-04-22 Tomasz Gillner-Gorywoda Prokurent Tomasz Gillner-Gorywoda

Cena akcji Cyfrplsat

Cena akcji Cyfrplsat w momencie publikacji komunikatu to 25.48 PLN. Sprawdź ile kosztuje akcja Cyfrplsat aktualnie.

W tej sekcji znajdziesz wszystkie komunikaty ESPI EBI Cyfrplsat.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama