Gry wideo stają się kopalnią złota dla twórców filmów i seriali. Na początek, Sony będzie głównym beneficjentem nowego trendu, dzięki postapokaliptycznemu serialowi HBO The Last of Us.
Cena akcji Sony Group od połowy października do dziś poszła w górę z około 60 USD do około 90 USD, czyli o 50%. Składa się na to z pewnością wiele czynników, ale jednym z nich niewątpliwie jest wielki sukces serialu The Last of Us, inspirowanego grą o tym samym tytule. Jest on wspólnym dziełem firm i wytwórni: Sony Pictures Television, PlayStation Productions, Word Games, The Mighty Mint oraz Naughty Dog.
Notowania akcji spółki Sony
Źródło: FinViz.com
The Last of Us to dopiero początek udanych ekranizacji gier
Nie ma co kryć: sukces The Last of Us pokazuje, że gry wideo stają się kopalnią złota dla twórców filmów i seriali. Na początek, Sony będzie głównym beneficjentem nowego trendu dzięki postapokaliptycznemu serialowi HBO The Last of Us. Jest to gamingowy hit zaadaptowany z PlayStation, które producentem było studio Naughty Dog.
Premierowy odcinek The Last of Us przyciągnął pierwszego dnia w USA 4,7 mln widzów, co jest drugim najbardziej udanym debiutem od 2010 roku. Przez pierwszy tydzień odcinek premierowy obejrzało 18 mln widzów. To pokazuje, że serial oglądają nie tylko gracze. W ostatnią niedzielę 4 odcinek obejrzało 7,5 mln widzów, to wzrost o 17% w stosunku do trzeciego.
.@TheLastofUsHBO surges to 7.5 Million viewers Sunday night in the third consecutive week of audience growth. Viewership was up 17% from Episode 3 last Sunday and 60% above the series debut night in January: https://t.co/bx6bVmCPBt pic.twitter.com/h7NSiNsM8P
— Inside HBO Max (@InsideHBOMax) February 6, 2023
Nie jest to takie zupełnie zaskakujące, że serial stał się hitem. Sony sprzedało ponad 37 milionów gier The Last of Us, odkąd pierwsza część ukazała się w 2013 roku. Co ciekawe, popularność serialu przekłada się na sprzedaż gier – tak przynajmniej twierdzi gamesindustry.biz, podając, że po premierze serialu w Wielkiej Brytanii sprzedaż skoczyła.
Warto jeszcze zwrócić uwagę, że serial ma nieco gorsze oceny, niż gra. Wystarczy wejść na niezwykle popularny portal Metacritic, by się o tym przekonać. A mimo to, jego oglądalność jest co najmniej bardzo zadowalająca.
Zobacz również: kurs giganta technologicznego nurkuje w notowaniach posesyjnych
Oceny serialu The Last of Us na Metacritic
Oceny gry The Last of Us na Metacritic
Przypomnijmy, bo chyba nie każdy jest świadom, że rynek gier video jest już większy, niż rynek filmów kinowych. Według firmy Newzoo, globalny rynek gier w 2022 roku był wart 184 mld USD, podczas gdy w 2019 roku globalne przychody z box-office'u wyniosły 43 mld USD, a potem było już tylko gorzej przez pandemię – wynika z danych Comscore.
Konkurencja już dostrzegła, że gry mogą być hitem, jeśli je przerobić na seriale. Nadchodzą Horizon Zero Dawn Netflixa i God of War Amazona. Obie franczyzy sprzedały się w dziesiątkach milionów egzemplarzy na całym świecie.
Zobacz również: Legendarni inwestorzy nie widzą świetlanej przyszłości dla Bitcoina, wygłaszają kontrowersyjne tezy
Analitycy radzą: kupuj akcje Sony
Analitycy są dość jednorodni w swoim spojrzeniu na Sony Group jako aktywo inwestycyjne. Dosłownie przed chwilą ukazała się analiza portalu Morningstar, w której Kazunori Ito zapewnia, iż akcje Sony są niedowartościowane.
„Sony osiąga dobre wyniki dzięki prężnemu portfelowi biznesowemu. Podczas gdy wiele innych firm było zmuszonych do obniżenia swoich całorocznych prognoz ze względu na spowolnienie gospodarcze i rosnące koszty, Sony Group była w stanie podnieść swoją prognozę zysku operacyjnego na rok 2022 (kończący się w marcu 2023) z 1,16 bln JPY do 1,18 bln JPY. Wyniki Sony za IV kwartał 2022 były imponujące przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze, firma Sony była w stanie skutecznie poradzić sobie z wymagającym środowiskiem biznesowym. W szczególności działy elektroniki i czujników obrazu zdołały zminimalizować wpływ spowolnienia gospodarczego poprzez poprawę asortymentu produktów, co naszym zdaniem świadczy o zdyscyplinowaniu działań Sony. Po drugie, w branży gier, gdzie zaangażowanie użytkowników spadało przez ostatnie dwa lata, pojawiły się oznaki poprawy sytuacji. Ogólnie rzecz biorąc, uważamy, że dobre wyniki po raz kolejny pokazały odporność portfela biznesowego Sony. Planujemy zrewidować nasze prognozy wyników i szacunek wartości godziwej po spotkaniu ze spółką pod koniec lutego, ale podtrzymujemy nasz szacunek wartości godziwej na poziomie 14 500 JPY i nasz pogląd, że akcje Sony są niedowartościowane” – napisał Ito.
Tutaj warto zwrócić uwagę, że Sony podniosło prognozę sprzedaży konsol PlayStation 5 na rok 2022/23, po tym jak w IV kwartale 2022 sprzedało 7,1 mln sztuk, notując wzrost o 82% r/r. Obecnie firma szacuje, że w roku obrotowym kończącym się w marcu, sprzeda 19 mln sztuk konsoli (przedtem: 18 mln).
Średnia z 25 rekomendacji analitycznych mówi „kupuj” akcje Sony, ustalając cenę docelową na poziomie 117 USD, co daje mniej więcej 30% potencjału do wzrostu kursu. Niedawno analitycy firmy Cowen podnieśli cenę docelową dla akcji japońskiego giganta z 102 USD do 118 USD, dając rekomendację „przeważaj”.
Zobacz również: Jak inwestować tanio i skutecznie na kontach IKE i IKZE z wykorzystaniem ETF-ów
Wyniki finansowe Sony
Źródło: Barron’s
Przychody Sony w podziale na kategorie
Źródło: S&P Global Market Intelligence