Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

gruntów miejskie a gruntów skarbu państwa warszawa

Możliwą drogą prowadzącą do zwiększenia podaży nowych inwestycji jest odblokowanie gruntów Skarbu Państwa oraz gruntów spółek Skarbu Państwa, które stanowią część Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN).

O ile przekazanie nieruchomości do KZN nie wyklucza jej późniejszego zbycia w drodze przetargowej – mechanizm ten jest wykorzystywany zdecydowanie zbyt rzadko aby mógł mieć realny wpływ na zwiększenie dostępności gruntów. W konsekwencji, nieruchomości te zostają niejako „wyłączone z obrotu” - pozostając poza zasięgiem inwestorów.

Jednym z ustawowych - skądinąd bardzo doniosłych

- celów KZN jest wspieranie rozwoju budownictwa społecznego i czynszowego. Niestety, statystyki GUS dobitnie pokazują, że tworzenie nowej tkanki mieszkaniowej spoczywa w ogromnej części na barkach prywatnych inwestorów.

W 2021 roku deweloperzy oddali bowiem do użytkowania 141 tys. mieszkań

- co odpowiadało 60% udziałowi w rynku. Dla kontrastu, w ramach budownictwa społecznego i komunalnego w tym samym roku zbudowano tylko 2,5 tys. mieszkań (1% udział). Pozostałe 39% to inwestorzy indywidualni, budujący domy jednorodzinne na własne potrzeby, najczęściej systemem gospodarczym.

Reklama

Uwolnienie gruntów z KZN i zasobów spółek Skarbu Państwa, promocja mechanizmu „lokal za grunt” - postulaty legislacyjne PZFD - 1Uwolnienie gruntów z KZN i zasobów spółek Skarbu Państwa, promocja mechanizmu „lokal za grunt” - postulaty legislacyjne PZFD - 1

 

 

Popieramy ideę wsparcia budownictwa społecznego,

natomiast konieczne jest uświadomienie, że zasób ten nigdy nie urośnie do zadowalających rozmiarów bez udziału sektora prywatnego. Pojedyncze projekty powstające, np. w ramach społecznych inicjatyw mieszkaniowych stanowią tylko kroplę w morzu potrzeb rodzimego rynku.

Co ciekawe, ustawodawca wprowadził już interesujące mechanizmy współpracy na linii inwestor-gmina, które jednak nie są efektywnie wykorzystywane. Jednym z nich jest przewidziany w ustawie z dnia 16 grudnia 2020 r. o rozliczaniu ceny lokali lub budynków w cenie nieruchomości zbywanych z gminnego zasobu nieruchomości – instrument zwany potocznie „lokal za grunt”. Polega on na przetargowym zbyciu nieruchomości przez gminę, przy czym część świadczenia inwestora mają stanowić lokale mieszkalne bądź usługowe, które w ramach rozliczenia przekaże gminie, zasilając tym samym gminny zasób nieruchomości.

Niestety, po roku obowiązywania przepisów, takie uchwały podjęły zaledwie 3 gminy w Polsce

Reklama

Zdaniem PZFD, konieczne jest zaaranżowanie szeroko zakrojonych działań, np. w formie rządowej kampanii informacyjnej, które zachęcą gminy do współpracy z inwestorami w ramach wspomnianej ustawy „lokal za grunt”. Wykorzystując wspomnianą ustawę na szerszą skalę, przyczynimy się do wzrostu podaży gruntów inwestycyjnych, jednocześnie zwiększając zasób lokali komunalnych i społecznych.

Wnosimy również o rozważenie uwolnienia gruntów, które nie znalazły się w zasobach KZN, a stanowią własność spółek Skarbu Państwa. Duża część gruntów znajdujących się we władaniu państwowych podmiotów mogłaby zostać wykorzystana w celach rozwoju polskiego mieszkalnictwa. Za przykład posłużyć mogą, między innymi nieruchomości Polskich Kolei Państwowych.

Czytaj więcej

Artykuły związane z gruntów miejskie a gruntów skarbu państwa warszawa