Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

firma espi 2024-01-22 21:39

KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO

Raport bieżący nr2/2024
Data sporządzenia: 2024-01-22
Skrócona nazwa emitenta
ORLEN S.A.
Temat
Odpowiedzi na pytania akcjonariusza dotyczące punktów agendy NWZ ORLEN S.A. zwołanego na 6 lutego 2024 roku
Podstawa prawna
Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
Treść raportu:
ORLEN S.A. („Spółka”) przekazuje odpowiedzi udzielone na pytania akcjonariusza, Skarbu Państwa zadane na podstawie art. 428 § 6 Kodeksu spółek handlowych, a dotyczące punktów 6, 7 i 8 porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia ORLEN S.A. zwołanego na dzień 6 lutego 2024 r. tj.:
„6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie 100% udziałów w spółce Gas Storage Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Dębogórzu.
7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez Spółkę nieruchomości położonych w Gminie Stara Biała oraz Płocku wraz z ich częściami składowymi, poprzez ich wniesienie jako wkładu niepieniężnego na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym ORLEN Olefiny Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Płocku (nr KRS: 0000906575) w związku z kontynuacją budowy Kompleksu Olefiny III przez ORLEN Olefiny oraz procesem pozyskiwania finansowania dla Projektu w formule finansowania projektowego (ang. project finance).
8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki na rzecz PGNiG Upstream Polska Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (nr KRS: 0000919530) poprzez wniesienie w formie wkładu niepieniężnego i objęcie w zamian wszystkich nowych udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym PGNiG Upstream Polska Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.”

Poniżej treść pytań otrzymanych od akcjonariusza oraz odpowiedzi udzielone przez Spółkę.

Mając na uwadze informacje przedstawione Akcjonariuszom w uzasadnieniu do projektu uchwały w pkt 6 porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia, proszę o odniesienie się do wskazanych poniżej zagadnień i udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1) jakie podejście oraz metodę zastosowano do wyceny wartości udziałów Gas Storage Poland sp. z o.o. (dalej: GSP), w tym informację o zastosowaniu ewentualnego dyskonta za wymuszoną sprzedaż oraz czy uzgodnione pomiędzy stronami transakcji warunki cenowe transakcji (cena zbycia) znajdują się w przedziale wartości rynkowej udziałów, określonej w wycenie sporządzonej na zlecenie ORLEN S.A.;

Odpowiedź:
Wycena została przeprowadzona z wykorzystaniem podejścia dochodowego, opierającego się na zdyskontowanych przepływach pieniężnych (DCF – Discounted Cash Flow). Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych została wybrana jako adekwatna ze względu na stopień dojrzałości (udokumentowaną historyczną zdolność do generowania dodatnich przepływów pieniężnych) Gas Storage Poland Sp. z o.o. („GSP”) i spółki zależnej GSP, tj. CHEMKOP Sp. z o.o. („Chemkop”) oraz dostępność prognoz finansowych. Jako podejście uzupełniające zastosowano podejście rynkowe z wykorzystaniem metody porównywalnych spółek publicznych.
Uzgodniona cena mieści się w przedziale wartości rynkowej udziałów, określonej w wycenie sporządzonej na zlecenie ORLEN i nie zawiera dyskonta za wymuszoną sprzedaż.

2) czy w majątku zbywanej spółki znajdują się instalacje magazynowe oraz magazyny gazu;

Odpowiedź:
Nie, w majątku zbywanej spółki nie znajdują się instalacje magazynowe oraz magazyny gazu. GSP jest wyłącznie operatorem instalacji magazynowych, które pozostają własnością ORLEN. Zgodnie z treścią decyzji Prezesa UOKiK nr DKK – 82/2022 z dnia 16 marca 2022 r., wyrażającej zgodę na koncentrację ORLEN ze spółką Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. („PGNiG”), jednym z warunków jest zapewnienie, że w dniu zbycia kontroli nad GSP obowiązywać będzie zawarta na co najmniej 10 lat umowa powierzająca GSP pełnienie funkcji operatora systemu magazynowania paliw gazowych stanowiącego własność podmiotu powstającego w wyniku koncentracji. Umowa będzie podstawą prowadzenia działalności przez GSP w horyzoncie długoterminowym.

3) czy przed zbyciem GSP planowane jest wniesienie lub zbycie na rzecz GSP innych aktywów ORLEN S.A.;

Odpowiedź:
Nie, przed zbyciem GSP nie jest planowane wniesienie lub zbycie na rzecz GSP innych aktywów ORLEN. Dotyczy to również instalacji magazynowych i magazynów gazu ziemnego, które, zgodnie z odpowiedzią na pytanie nr 2, pozostają własnością ORLEN i będą udostępnione GSP na zasadach określonych w umowie powierzającej obowiązki operatora systemu magazynowania.

4) czy wraz z udziałami GSP zbywane będą inne składniki aktywów ORLEN S.A., w tym także obiekty infrastruktury krytycznej;

Odpowiedź:
Nie, wraz z udziałami GSP nie będą zbywane inne składniki aktywów ORLEN. Przedmiotem transakcji jest wyłącznie sprzedaż GSP wraz ze spółką zależną Chemkop, co wynika wprost z decyzji Prezesa UOKiK nr DKK – 82/2022 z dnia 16 marca 2022 r.

5) czy rozliczenie transakcji jest planowane wyłącznie w formie gotówkowej;

Odpowiedź:
Tak, rozliczenie transakcji planowane jest wyłącznie w formie gotówkowej.

6) z jakich względów w treści uchwały nie wskazano nabywcy oraz ceny zbycia (lub sposobu jej ustalenia);

Odpowiedź:
Zgodnie z § 7 ust. 7 pkt 15 Statutu ORLEN („Statut”), do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy podjęcie uchwały o zgodzie na objęcie, nabycie albo zbycie udziałów lub akcji podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Spółki, które na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów pełnią funkcję operatora systemu dystrybucyjnego gazu ziemnego lub operatora systemu magazynowania gazu ziemnego z określeniem warunków i trybu zbywania. Stosując bezpośrednio postanowienia Statutu w projekcie uchwały określono warunki i tryb zbywania.
Brak wskazania ceny zbycia wynika z ochrony interesu ORLEN w związku z prowadzonym procesem zbycia GSP. Dodatkowo, ze względu na relatywnie niską wartość, transakcja nie ma materialnego znaczenia dla ORLEN. W projekcie uchwały wskazano sposób ustalenia ceny poprzez określenie, że zbycie GSP nastąpi na warunkach cenowych odpowiadających warunkom rynkowym w oparciu o wyceny sporządzone przez renomowane podmioty audytorsko-doradcze działające na zlecenie obu stron transakcji.
Jednocześnie, w uzasadnieniu uchwały wskazano, że stroną transakcji jest Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. („Gaz-System”) oraz że Prezes UOKiK zaakceptował Gaz-System jako potencjalnego nabywcę, spełniającego wymagania określone dla Niezależnego Inwestora w decyzji nr DKK – 82/2022 z dnia 16 marca 2022 r.

W kontekście decyzji Prezesa UOKiK nr DKK – 82/2022 z dnia 16 marca 2022 r., wyrażającej zgodę na koncentrację Spółki ze spółką Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. pod warunkiem trwałego wyzbycia się przez ORLEN S.A. kontroli nad GSP w terminie 12 miesięcy od połączenia oraz kolejnej decyzji tego organu nr DKK – 265/2023 z dnia 8 listopada 2023 r., na mocy której przedłużono termin realizacji warunku, proszę o przedstawienie informacji dotyczących:
7) przesłanek, z których wynikała konieczność wydłużenia terminu realizacji warunku określonego w decyzji Prezesa UOKiK oraz informacji do kiedy wydłużono termin realizacji;

Odpowiedź:
Zmiana terminu wynika z wzięcia pod uwagę przez Prezesa UOKiK istotnej zmiany warunków regulacyjnych, wynikających z art. 37 ustawy o szczególnej ochronie odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu z dnia 15 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2687) i uchwalonego nowego przepisu, tj. art. 9h(3) w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, 1723, 2127, 2243 i 2370), który wprowadza nowe obowiązki oraz procedurę certyfikacyjną dla operatora systemu magazynowania. Postępowanie to, prowadzone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki przy udziale Komisji Europejskiej wprowadziło nową istotną okoliczność, która nie istniała w momencie wydawania decyzji nr DKK – 82/2022 z dnia 16 marca 2022 r. Sprzedaż GSP bez uprzedniego uzyskania certyfikatu, o którym mowa w art. 9h(3) ustawy – Prawo Energetyczne mogłaby zaszkodzić efektywności nałożonego przez Prezesa UOKiK warunku. Jednocześnie, Prezes UOKiK wziął pod uwagę dodatkowe okoliczności wskazane przez ORLEN, związane z dużym zaawansowaniem procesu sprzedaży GSP.
Termin, do którego wydłużony został obowiązek realizacji decyzji, to 2 maja 2024 r. Zgodnie z decyzją nr DKK – 82/2022 z dnia 16 marca 2022 r., do terminu na realizację warunku nie wlicza się okresu trwania postępowania antymonopolowego w sprawie koncentracji między niezależnym inwestorem a GSP.

8) harmonogramu realizacji dalszych kroków transakcji sprzedaży GSP oraz informacji, czy Spółka zamierza wykorzystać maksymalne terminy nałożone przez Prezesa UOKiK?

Odpowiedź:
Zamiarem ORLEN jest spełnienie leżących po stronie ORLEN warunków zawieszających z dniem 6 lutego 2024 r., przy założeniu wyrażenia zgody przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie ORLEN S.A na zbycie udziałów w spółce GSP. Transakcja warunkowana jest także przez wyrażenie zgody na koncentrację między Gaz-System a GSP, przy czym to postępowanie nie wlicza się do terminu wyznaczonego przez Prezesa UOKiK. Zgodnie z powyższym, w obecnym harmonogramie realizacji projektu, ORLEN nie przewiduje potrzeby wydłużenia terminu realizacji warunku.


W odniesieniu do przedstawionego Akcjonariuszom uzasadnienia projektu uchwały w pkt 7 porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia oraz publikowanych przez Spółkę informacji dotyczących projektu Olefiny III, w tym w szczególności w raporcie bieżącym nr 30/2023 z 29 czerwca 2023 r., proszę o odniesienie się do wskazanych poniżej zagadnień i przedstawienie informacji dotyczących:
1) aktualnego stanu realizacji projektu oraz przyczyn dotychczasowego wzrostu kosztów i wydłużenia harmonogramu realizacji projektu budowy Kompleksu Olefiny III, a także czynników ryzyka związanych z realizacją projektu oraz przewidywanych sposobów ich mitygowania;

Odpowiedź:
Aktualny stan realizacji projektu
Budowa kompleksu Olefiny III jest strategiczną inwestycją ORLEN S.A. mającą za zadanie rozszerzenie łańcucha wartości poprzez nowoczesną petrochemię, co równolegle i efektywnie przełoży się na wydłużenie życia aktywów rafineryjnych.
1. W lipcu 2023 roku na mocy podjętych w dniu 29 czerwca 2023 roku przez Zarząd oraz Radzę Nadzorczą Spółki decyzji korporacyjnych podpisano poniższe umowy projektowe:
• Porozumienie zmieniające Umowę na budowę kompleksu instalacji Olefin III w formule EPCC (Engineering, Procurement, Construction and Commissioning) ze spółką Hyundai Engineering Poland Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Técnicas Reunidas S.A. Spółka Jawna z siedzibą w Płocku, wykonawcą kompleksu Olefiny III dla zakresu ISBL (ang. Inside Battery Limit).
• Kontrakty na realizację infrastruktury zasadniczej (OSBL, ang. Outside Battery Limit) niezbędnej dla uruchomienia Inwestycji oraz przygotowania infrastruktury na dalsze etapy rozwoju petrochemii.
2. W grudniu 2023 roku stopień zawansowania robót budowlanych dla zakresu ISBL przekroczył połowę, a dla zakresu OSBL prace są na początkowym etapie odpowiednio do zakontraktowanych terminów.
3. Trwają prace związane z procesem pozyskania finansowania w formule finansowania projektowego (ang. project finance).

Przyczyny wzrostu kosztów i wydłużenia harmonogramu realizacji projektu budowy Kompleksu Olefin III oraz czynniki ryzyka

• Wojna w Ukrainie oraz zmiana prawa w wyniku wprowadzonych sankcji

Bezpośrednią przyczyną wzrostu CAPEX jest wojna w Ukrainie i w konsekwencji zmiana prawa w wyniku wprowadzonych sankcji, a także wzrost kosztów realizacji inwestycji jako efekt tychże zdarzeń. W rezultacie tych zdarzeń, założenia odnośnie kosztów inwestycji oraz harmonogramu jej realizacji przyjęte w decyzji realizacyjnej dla projektu Olefin III w maju 2021 roku zostały zmienione w czerwcu 2023 roku.

• Wzrost inflacji

W okresie, o którym mowa wskaźnik inflacji CPI (ang. Consumer Price Index) wzrósł o ok. 29%.

• Zakłócenia w łańcuchu dostaw i wpływ na proces kontraktacji

Należy zaznaczyć, że w celu zakończenia prac i uruchomienia części procesowej ISBL niezbędne jest wykonanie i uruchomienie dedykowanej infrastruktury OSBL, czyli mediów niezbędnych do uruchomienia inwestycji. W momencie wybuchu wojny w Ukrainie, w lutym 2022 roku ORLEN zgodnie z planem realizował proces kontraktacji wykonawców na zakres infrastruktury OSBL. Wskutek konfliktu zbrojnego, wykonawcy, w większości polscy, nie byli w stanie kontynuować udziału w postępowaniu zakupowym i potwierdzić gotowości do złożenia ofert na realizację prac z uwagi na brak dostępności materiałów oraz zasobów, oraz wystąpienie ryzyk realizacyjnych, które wówczas się pojawiły.

W nowym otoczeniu ekonomicznym, gospodarczym i politycznym kontynuacja projektu wiązała się ze znacznie wydłużonym procesem kontraktacji i wydłużonymi terminami dostaw, co w konsekwencji spowodowało przesunięcie planowanej daty uruchomienia kompleksu instalacji.

Przewidywane sposoby mitygacji czynników ryzyka
• W odniesieniu do wyżej wymienionych ryzyk oraz umożliwienia kontynuacji procesu, ORLEN zweryfikował strategię zakupową oraz podjął działania optymalizujące zakres inwestycji celem redukcji CAPEX oraz zabezpieczenia możliwości sfinalizowania procesu kontraktacji.
• Działania związane z realizacją projektu realizowane są zgodnie z najlepszymi standardami, w tym w oparciu o opinie i rekomendacje renomowanych międzynarodowych doradców technicznych i prawnych.

Należy podkreślić, że wszystkie zidentyfikowane ryzyka projektu są analizowane i zarządzane na bieżąco z uwzględnieniem ich wpływu na harmonogram, budżet oraz równoległe strumienie projektu.

2) sposobu wykorzystania zbywanych przez ORLEN S.A. aktywów w procesie pozyskiwania finansowania dla projektu Olefiny III;

Odpowiedź:
Przekazanie aktywów przez ORLEN S.A do spółki ORLEN Olefiny Sp. z o.o. („SPV”) jest krokiem istotnym i niezbędnym w realizacji procesu pozyskiwania finansowania projektu Olefiny III w formule „Project Finance”.
W ramach realizacji projektu Olefiny III (poza częścią, która docelowo będzie realizowana na poziomie ORLEN) trwają obecnie prace związane z pozyskaniem finansowania zewnętrznego w formule finansowania projektowego (ang. project finance). W tym celu, w roku 2021 ORLEN powołał do życia ORLEN Olefiny Sp. z o.o. („SPV”), tj. spółkę celową (ang. special puropse vehicle - SPV), która formalnie i biznesowo będzie podmiotem realizującym projekt i jednocześnie kredytobiorcą, zaciągającym zadłużenie celem sfinansowania realizacji (budowy) projektu. Należy wskazać, że ORLEN posiada wszystkie (100%) udziały w SPV, a zatem posiada nad tą spółką pełną kontrolę.
W konsekwencji powyższego, istotna część aktywów, a niezbędna do realizacji projektu musi zostać wniesiona przez ORLEN do SPV. Dotyczy to nieruchomości i składników majątkowych należących do- i nabywanych obecnie przez ORLEN, w związku z realizacją projektu (w tym tzw. środki trwałe w budowie, w tym przyszłe obiekty budowlane, budowle, budynki, maszyny, urządzenia i sieci przesyłowe - będące obecnie na różnym etapie budowy).
Zaplanowaną formą transferu ww. aktywów jest ich wniesienie przez ORLEN – jako aportu niepieniężnego - do SPV, w zamian za objęcie nowych udziałów w tej spółce przez ORLEN. Wskutek tego SPV uzyska tytuł prawny - czyli możliwość wykorzystywania ww. aktywów do dalszej realizacji projektu oraz będzie mogła ustanowić na rzecz instytucji finansowych standardowe wymagane zabezpieczenia finansowania projektowego, np. hipoteki (na ww. nieruchomościach) oraz zastawy rejestrowe (na ruchomościach oraz prawach związanych z projektem).
Przedmiotowe nieruchomości zostały przeznaczone przez ORLEN na realizację projektu, gdyż na nich będą posadowione instalacje i inne obiekty wybudowane w związku z projektem. Zgodnie z art. 393 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych oraz § 7 ust. 7 pkt 8 Statutu do zbycia nieruchomości powyżej określonej wartości przez ORLEN wymagana jest zgoda Walnego Zgromadzenia.
Wybudowane w ramach projektu nowe instalacje, na podstawie umowy leasingu, zostaną w całości oddane przez SPV do ORLEN - celem ich używania i pobierania pożytków. ORLEN będzie z tego tytułu płacić wynagrodzenie na rzecz SPV, które będzie jednocześnie stanowić źródło spłaty zadłużenia zaciągniętego przez SPV dla potrzeb sfinansowania projektu. Po zakończeniu umowy leasingu, lub w innych sytuacjach przewidzianych w tej umowie, ORLEN będzie miał prawo nabyć wytworzony w SPV w ramach projektu majątek.

3) głównych założeń dalszego finansowania inwestycji Olefiny III.

Odpowiedź:
Finansowanie głównego zakresu projektu planowane jest w formule finansowania projektowego (ang. project finance) poprzez spółkę specjalnego przeznaczenia ORLEN Olefiny Sp. z o.o. („SPV”). Planuje się, że SPV pozyska zewnętrzne finansowanie dłużne w postaci kredytów bankowych pokrywające istotną część nakładów inwestycyjnych projektu. Pozostała kwota zostanie sfinansowana ze środków ORLEN, jako sponsora projektu, w tym na poczet wkładu własnego sponsora zostanie zaliczona wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych do tej pory na wytworzenie majątku w ramach projektu, który będzie przedmiotem aportu rzeczowego do SPV, o którym mowa w odpowiedzi na pytanie 2 powyżej. Wnioskowana zgoda na zbycie nieruchomości na rzecz SPV jest zatem jednym z najistotniejszych warunków osiągnięcia zamknięcia finansowego dla projektu. Bez tej decyzji i bez możliwości sfinalizowania procesu wniesienia aportu poprzez podwyższenie kapitału SPV, finansowanie dłużne nie będzie mogło być uruchomione.
ORLEN pozyskał wiążące oferty na udział w przedmiotowym finansowaniu dłużnym i prowadzi aktualnie finalne uzgodnienia warunków i dokumentów finansowania z kilkunastoma instytucjami finansowymi, w tym koreańskimi i hiszpańską agencją kredytów eksportowych (a więc z krajów pochodzenia wykonawców głównego kompleksu instalacji projektowych). Zgodnie z aktualnym planem podpisanie dokumentacji kredytowej powinno nastąpić w I kwartale 2024 roku, a osiągniecie zamknięcia finansowego projektu, umożliwiające uruchomienie środków z kredytów zależne będzie od terminu spełnienia warunków zawieszających określonych w umowie.
Pozostała część projektu, niebędąca przedmiotem transferu do SPV, będzie realizowana bezpośrednio w ORLEN i przez niego finansowana.
Całość instalacji projektowych będzie docelowo eksploatowana bezpośrednio przez ORLEN, gdyż instalacje stanowiące własność SPV będą przedmiotem leasingu na rzecz ORLEN.


Mając na względzie przedstawione Akcjonariuszom w uzasadnieniu do projektu uchwały w pkt 8 porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia oraz strategiczny charakter majątku składającego się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) wnoszoną do PGNiG Upstream Polska sp. z o.o., proszę o odniesienie się do wskazanych poniżej zagadnień i przedstawienie informacji dotyczących:
1) oszacowania korzyści ekonomicznych związanych z przeniesieniem działalności segmentu upstream do spółki PGNiG Upstream Polska Sp. z o.o.;

Odpowiedź:
Przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do PGNiG Upstream Polska Sp. z o.o. (PGNiG Upstream Polska) wpisuje się w szerszą koncepcję reorganizacji działalności segmentu upstream spółek z Grupy ORLEN, mającą na celu maksymalizację efektywności ekonomicznej wykorzystania aktywów przejętych przez ORLEN na skutek połączenia z PGNiG S.A. oraz Grupą LOTOS S.A. (Reorganizacja).
Reorganizacja jest elementem prac związanych z procesem budowy modelu zarządzania zintegrowanym koncernem multienergetycznym i stanowi część szerokiego spektrum działań określonych w programie budowy wartości w ramach integracji połączonych w ramach Grupy ORLEN podmiotów. Plan ten rozpisany jest na kolejne lata, a jego realizacja ma doprowadzić do stworzenia sprawnej i efektywnej organizacji o uporządkowanej strukturze organizacyjnej i funkcjonalnej. Celem prowadzonej Reorganizacji w zakresie upstream jest optymalizacja działalności wydobywczej i wykorzystanie krajowych zasobów złóż węglowodorów w jak najbardziej racjonalny i efektywny sposób – wykorzystując synergie wynikające z centralizacji operacji podmiotów prowadzących działalność upstream w obrębie Grupy ORLEN (przejęte zasoby PGNiG S.A. w tym Exalo Drilling S.A., ORLEN Upstream Sp. z o.o., LOTOS Petrobaltic S.A. oraz LOTOS Upstream Sp. z o.o.) w jednym dedykowanym podmiocie.
Reorganizacja zakłada zwiększenie efektywności wykorzystania posiadanych aktywów i zasobów kompetencyjnych upstream w Grupie ORLEN, a celem nadrzędnym prowadzonych zmian jest unowocześnienie i optymalizacja procesów operacyjnych, co pozwoli na podniesienie wartości biznesu upstream z perspektywy akcjonariuszy.
Na osiągnięcie wskazanych celów ekonomicznych Reorganizacji pozwolą planowane działania związane z:
1) powstaniem efektywnego zunifikowanego strumienia decyzyjno-korporacyjnego (spodziewane oszczędności zarówno w obszarze nakładów finansowych, jak również w zakresie obciążenia zasobów ludzkich oraz czasu podejmowania decyzji);
2) zapewnieniem dostępu do informacji geologicznej w ramach jednego podmiotu (spodziewane oszczędności kosztowe i poprawa wydajności procesów rozpoznawczych i wydobywczych podmiotów);
3) zwiększeniem obłożenia istniejącej infrastruktury; PGNiG Upstream Polska będzie posiadać skonsolidowany portfel aktywów i znacznie większy zasób infrastruktury wydobywczej, przesyłowej i przetwarzania węglowodorów, co pozwoli na realizację oszczędności wynikających z efektów skali prowadzonej działalności;
4) efektywną współpracą ekspertów pracujących dotychczas w różnych podmiotach;
5) powstaniem silnego centrum kompetencji serwisowo-usługowych i technicznych obszaru upstream, które będzie realizować następujące usługi: usługi serwisowe dla górnictwa otworowego, usługi inżynieryjno-budowlane, usługi otworowe, usługi geologiczne, usługi geofizyczne, usługi budowlane, badania, przetwarzanie oraz interpretacja danych sejsmicznych oraz otworowych (centrum będzie obsługiwało zarówno działalność w Polsce jak i zagranicą: w Norwegii, Kanadzie, ZEA - prowadząc do poprawy stopnia wykorzystania zasobów technicznych podmiotów i dodatkowych oszczędności kosztowych).
Efekty synergii w omówionych obszarach i wynikłe z nich oszczędności pozwolą również na efektywne prowadzenie prac rozwojowych i unowocześnienie procesów upstream w połączonych podmiotach. Powyższe okoliczności stanowią podstawę ekonomiczną (przyczynę) dla prowadzonego procesu Reorganizacji, którego pierwszy etap stanowi aport ZCP do PGNiG Upstream Polska.

2) sposobu przeniesienia koncesji na poszukiwanie, rozpoznanie i wydobycie węglowodorów ze złóż, do których prawo posiada obecnie ORLEN S.A.;

Odpowiedź:
Koncesje na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobycie węglowodorów ze złóż, dotyczące ZCP zostaną przeniesione przez ORLEN na PGNiG Upstream Polska w ramach ZCP, na podstawie umowy aportowej, po uprzednim udzieleniu zgody (braku wniesienia sprzeciwu) przez organ koncesyjny, tj. Ministra Klimatu i Środowiska. Procedura zgłoszenia organowi koncesyjnemu zamiaru przeniesienia koncesji oraz uzyskania zgody regulatora jest prowadzona na podstawie art. 36a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze.

3) względów, z których zdecydowano o podziale Reorganizacji na 2 etapy (tj. przeniesieniu w pierwszej kolejności magazynów w Bonikowie i Daszewie, a w drugiej kolejności magazynów w Kosakowie, Mogilnie, Wierzchowicach, Husowie, Brzeźnicy, Swarzowie oraz Strachocinie);

Odpowiedź:
Pierwszy etap Reorganizacji zakłada przeniesienie przez ORLEN do PGNiG Upstream Polska zespołu składników materialnych i niematerialnych scharakteryzowanych w projekcie uchwały, w tym kopalnianych magazynów gazu zaazotowanego położonych w Bonikowie i Daszewie. Powyższe magazyny stanowią integralną część systemu gazu zaazotowanego, służącą do bilansowania jego produkcji. Magazyny te są przede wszystkim elementem systemu wydobycia gazu. Ich funkcje są zatem integralnie powiązane ze składnikami materialnymi i niematerialnymi przewidzianymi do przeniesienia przez ORLEN do PGNiG Upstream Polska w ramach ZCP.
Drugi etap Reorganizacji zakłada przeniesienie przez ORLEN do PGNiG Upstream Polska w szczególności magazynów położonych w Kosakowie, Mogilnie, Wierzchowicach, Husowie, Brzeźnicy, Swarzowie oraz Strachocinie. Te magazyny stanowią element systemu magazynowania gazu ziemnego. Do powyższych magazynów odnosi się obowiązek uzyskania certyfikatu niezależności przez operatora systemu magazynowania, wprowadzony nowelizacją ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, która miała miejsce w grudniu 2022 r. Procedura pozyskiwania certyfikatu przez operatora systemu magazynowania jest w toku. Przeniesienie magazynów gazu ziemnego do PGNiG Upstream Polska przed zakończeniem procesu certyfikacji prowadziłoby do konieczności ponownego przeprowadzenia istotnej części czynności i mogłoby skutkować zmaterializowaniem się nieakceptowalnych czynników ryzyka dotyczących stabilności prowadzonej działalności magazynowej. Jednym z organów uczestniczących w procesie certyfikacji jest Komisja Europejska. Data zakończenia procesu certyfikacji nie jest możliwa do jednoznacznego określenia.
Mając na uwadze, że przeprowadzenie pierwszego etapu Reorganizacji jest korzystne dla ORLEN, a realizacja tego etapu Reorganizacji nie jest uzależniona od zakończenia wskazanego wyżej procesu certyfikacji, postanowiono o przeniesieniu tych zorganizowanych części przedsiębiorstwa w dwóch etapach. W ramach etapu pierwszego do PGNiG Upstream Polska przeniesione zostaną m.in. magazyny stanowiące element systemu wydobycia gazu, natomiast w ramach etapu drugiego – magazyny stanowiące element systemu magazynowania gazu ziemnego. Drugi etap Reorganizacji będzie realizowany po zakończeniu procesu certyfikacji.

4) podejścia do wyceny oraz metody wyceny zbywanej ZCP;

Odpowiedź:
Wycena ZCP została przeprowadzona metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF) w ramach podejścia dochodowego oraz, pomocniczo, podejścia rynkowego (mnożniki spółek porównywalnych). W ramach wyceny dokonano szacunku godziwej wartości rynkowej, zdefiniowanej w Międzynarodowych Standardach Wyceny (IVS).

5) planowanego terminu wniesienia aportu do PGNiG Upstream Polska sp. z o.o.

Odpowiedź:
Planowanym terminem wniesienia aportu ZCP do PGNiG Upstream Polska jest 1 lipca 2024 r. (planowany termin zawarcia umowy aportowej).

Proszę także o informacje, czy w ramach zbywanej ZCP znajdują się obiekty infrastruktury krytycznej.

Odpowiedź:
Informacje dotyczące obiektów infrastruktury krytycznej mogą być udostępniane wyłącznie w trybie i na zasadach przewidzianych odpowiednimi przepisami, w tym ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw aktywów państwowych oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych.

Patrz także: raport bieżący nr 47/2023 i nr 48/2023 z 12 grudnia 2023 r., oraz nr 1/2024 z 11 stycznia 2024r.

MESSAGE (ENGLISH VERSION)

Responses to the shareholder’s questions concerning the items of the agenda of ORLEN EGM to be held on 6 February 2024
Regulatory announcement no 2/2024 dated 22 January 2024

ORLEN S.A. (“ORLEN”, “Company”) submits responses to the questions of the shareholder, the State Treasury asked pursuant to Article 428 par. 6 of the Code of Commercial Companies and concerning items 6, 7 and 8 of the agenda of the Extraordinary General Meeting of ORLEN to be held on 6 February 2024, i.e.:
“6. Consideration of and voting on a resolution to approve the disposal of 100% of shares in Gas Storage Poland Sp. z o.o. of Dębogórze.
7. Consideration of and voting on a resolution to approve the disposal by the Company of properties situated in the Stara Biała Municipality and in Płock, together with their component parts, through their contribution in kind as payment for shares in the increased share capital of ORLEN Olefiny Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością of Płock (KRS No. 0000906575) in connection with the continued construction of the Olefins III Complex by ORLEN Olefiny and the process of raising financing for the Project in the form of project finance.
8. Consideration of and voting on a resolution to approve the disposal of an organised part of the Company’s business to PGNiG Upstream Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością of Warsaw (Number in the National Court Register: KRS 0000919530), to be effected by contributing the organised part of business as a contribution in kind and subscribing, in exchange, for all new shares in the increased share capital of PGNiG Upstream Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.”

Questions asked by the shareholder together with the Company’s responses are presented below.

Considering the information presented to the Shareholders in the justification for the resolution draft in item 6 of the agenda of Extraordinary General Meeting, please address the issues specified below and provide answers to the following questions:
1) what approach and valuation method were applied to assess the value of shares in Gas Storage Poland sp. z o.o. (hereinafter: GSP), including information on the use of any forced sale discount, and whether the agreed transaction pricing conditions (selling price) fall within the market value range of the shares, as determined in the valuation commissioned by ORLEN S.A.;
RESPONSE:
The valuation was carried out using the income approach, based on discounted cash flow (DCF). The discounted cash flow method was selected as adequate due to the maturity (documented historical ability to generate positive cash flow) of Gas Storage Poland Sp. z o.o. ("GSP") and GSP's subsidiary, i.e. CHEMKOP Sp. z o.o. ("Chemkop") and the availability of financial forecasts. A market approach using the comparable public companies method was used as a complementary approach.
The agreed price is within the range of the market value of the shares, as determined by the valuation prepared at the request of ORLEN and does not include a discount for forced sale.

2) are there storage installations and gas warehouses in the assets of the selling company;
RESPONSE:
No, the assets of the divested company do not include storage facilities or gas storage facilities. GSP is only an operator of storage facilities, which remain the property of ORLEN. In accordance with the decision of the President of the Office of Competition and Consumer Protection No. DKK - 82/2022 of March 16, 2022, approving the concentration of ORLEN with Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. ("PGNiG"), one of the conditions is to ensure that on the date of disposal of control over GSP, an agreement entrusting GSP with the function of operator of the gas fuel storage system owned by the entity resulting from the concentration, will be in force, concluded for at least 10 years. The agreement will be the basis for GSP's operations in the long-term horizon.

3) is there a plan to contribute or dispose of other ORLEN assets to GSP prior to the disposal of GSP;
RESPONSE:
No, no other ORLEN assets are planned to be contributed or disposed of to GSP prior to the disposal of GSP. This also applies to storage facilities and natural gas storage facilities, which, according to the answer to question no. 2, remain the property of ORLEN and will be made available to GSP on the terms specified in the agreement entrusting the responsibilities of the storage system operator.

4) will there be other components of ORLEN assets sold along with GSP shares, including critical infrastructure facilities;
RESPONSE:
No, no other assets of ORLEN will be sold together with GSP shares. The subject of the transaction is only the sale of GSP together with its subsidiary Chemkop, which follows directly from the decision of the President of the Office of Competition and Consumer Protection No. DKK - 82/2022 of March 16, 2022.

5) is the transaction settlement planned exclusively in cash;
RESPONSE:
Yes, the settlement of transactions is planned to be in cash only.

6) for what reasons were the buyer and the selling price (or the method of its determination) not specified in the resolution?
RESPONSE:
Pursuant to § 7.7.15 of ORLEN's Articles of Association the competence of the General Meeting includes adoption of a resolution on approval of acquisition, purchase or disposal of shares or stocks of entities in the Company's Capital Group, which, based on generally applicable regulations, perform the function of a natural gas distribution system operator or natural gas storage system operator, with specification of the conditions and mode of disposal. Applying the provisions of the Articles of Association directly, the draft resolution specifies the conditions and mode of disposal.
The lack of indication of the selling price results from the protection of ORLEN's interests in connection with the GSP divestment process. In addition, due to its relatively low value, the transaction has no material significance for ORLEN. The draft resolution indicates how the price will be determined by specifying that the GSP divestment will be carried out on price terms corresponding to market conditions based on valuations prepared by reputable auditing and consulting entities acting on behalf of both parties of the transaction.
At the same time, the justification for the resolution indicates that Gas Transmission System Operator Gaz-System S.A. is a party of the transaction ("Gaz-System"), and that the President of the OCCP accepted Gaz-System as a potential buyer, meeting the requirements set for an Independent Investor in Decision No. DKK - 82/2022 dated March 16, 2022.

In the context of the decision of the President of the Office of Competition and Consumer Protection (OCCP) No. DKK – 82/2022 dated March 16, 2022, granting approval for the merger of the Company with Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. subject to the condition of ORLEN S.A. permanently divesting control over GSP within 12 months from the merger, and the subsequent decision of the same authority No. DKK – 265/2023 dated November 8, 2023, which extended the deadline for fulfilling the condition, please provide information regarding:
7) the reasons for the extension of the deadline for fulfilling the condition specified in the decision of the President of the Office of Competition and Consumer Protection, and information on the extended deadline;
RESPONSE:
The change in the deadline results from the fact that the OCCP's taking into account the significant change in regulatory conditions resulting from article 37 of the Act on special protection of gas fuel consumers in 2023 in connection with the gas market situation of December 15, 2022 (Journal of Laws of 2022, item 2687) and the enacted new provision, i.e. article 9h(3) in the Act of April 10, 1997 - Energy Law (Journal of Laws of 2022, item 1385, 1723, 2127, 2243 and 2370), which introduces new responsibilities and a certification procedure for the storage system operator. This proceeding, conducted by the President of the Energy Regulatory Authority with the participation of the European Commission, introduced a new significant circumstance that did not exist at the time of the issuance of Decision No. DKK - 82/2022 dated March 16, 2022. Selling GSP without first obtaining the certificate referred to in Article 9h(3) of the Energy Law could harm the effectiveness of the condition imposed by the President of OCCP. At the same time, the President of the OCCP took into account additional circumstances pointed out by ORLEN, related to the high advancement of the GSP sale process.
The deadline for the obligation to implement the decision is extended to May 2, 2024. In accordance with decision No. DKK - 82/2022 of March 16, 2022, the period of the antitrust proceedings on the concentration between the independent investor and the GSP is not included in the deadline for implementing the condition.

8) the schedule for the implementation of further steps in the sale of GSP and information on whether the Company intends to use the maximum deadlines imposed by the President of OCCP.
RESPONSE:
It is ORLEN's intention that the conditions precedent will be fulfilled as of February 6, 2024, assuming the approval of ORLEN's EGM to divest GSP. The transaction is also conditioned by the approval of the concentration between Gaz-System and GSP, with this proceeding not counting towards the deadline set by the President of the OCCP. Accordingly, under the current project schedule, ORLEN does not anticipate the need to extend the deadline for the condition.


In reference to the justification of the resolution draft presented to the Shareholders in item 7 of the agenda of the Extraordinary General Meeting and the information published by the Company regarding the Olefins III project, especially in the current report No. 30/2023 dated June 29, 2023, please address the following issues, and provide information on:
1) the current status of the implementation of the Olefins III Complex construction project and the reasons for the ongoing increase in costs and extension of the project timeline, as well as risk factors associated with project implementation and anticipated methods of mitigation;
RESPONSE:
Current status of the project
Construction of Olefins III complex is a strategic investment of ORLEN designed to extend the value chain through the modern petrochemicals what at the same time will effectively translate into extension of refining assets life.
1. In July 2023, pursuant to corporate decisions made on June, 29 2023 by the Management Board and the Supervisory Board of the Company, the following project agreements were signed:

• Amendment to the Agreement for the construction of the Olefins III complex in the EPCC (Engineering, Procurement, Construction, and Commissioning) formula with Hyundai Engineering Poland Limited Liability Company Técnicas Reunidas S.A. Spółka Jawna based in Płock, the contractor for the Olefins III complex within the ISBL scope (Inside Battery Limit).
• Contracts for the implementation of main units (OSBL, Outside Battery Limit) necessary for launching the Investment and preparing infrastructure for further stages of petrochemical development.

2. In December 2023 the construction works for ISBL scope exceeded half of their realization plan and for OSBL scope the works are at the early stage respectively to the contracted deadlines.


3. Works related to the process of securing financing in the form of project finance are underway.

Reasons for increase in costs and extension of the schedule of Olefins III Complex construction project and risk factors

• The war in Ukraine and changes in legislation due to imposed sanctions.

The direct cause of the increase in CAPEX is the war in Ukraine and, as a consequence, the change in legislation due to imposed sanctions, along with the rising costs of project implementation resulting from these events. Due to the mentioned events, the assumptions relating to the costs and the schedule of the project approved in the realization decision for Olefins III in May 2021 was changed in June 2023..

• Inflation growth

During the referred period, the CPI (Consumer Price Index) inflation rate increased by ca. 29%.

• Supply chain disruptions and impact on the contracting process

It should be noted that to complete the work and initiate the process part of ISBL, it is necessary to construct and launch dedicated OSBL infrastructure to secure the essential media for the ISBL launch. At the outbreak of the war in Ukraine, in February 2022, ORLEN was, in line with the plan, in the process of contracting contractors for the auxiliary infrastructure facilities (OSBL). Due to the mentioned event, most Polish contractors were unable to continue participating in the procurement process, confirm their readiness to submit offers for the work due to the lack of material and resource availability, and the emergence of execution risks at that time.

In the new economic and political environment, the continuation of the project involved a significantly extended contracting process and extended delivery dates, which consequently postponed the planned commissioning date of the plant complex.

Anticipated ways of mitigating risk factors

• Regarding the aforementioned risks and enabling the continuation of the process, ORLEN has revised its procurement strategy and taken measures to optimize the scope of investments to reduce CAPEX and secure the possibility of finalizing the contracting process.

• The operations related to the project implementation are carried out in accordance with the highest standards, including the guidance and recommendations of reputable international technical and legal advisors.

It should be underlined that all identified project risks are analyzed and managed on an ongoing basis considering their impact on the schedule, budget, and parallel project streams.

2) the way of use of assets divested by ORLEN S.A. in the process of obtaining financing for the Olefins III project;
RESPONSE:
Contribution of assets by ORLEN to ORLEN Olefins Sp. z o.o. is a significant and necessary step in realization of the process of obtaining of financing for the Olefins III project in the “project finance” formula.
As part of the implementation of the project (except for the part that will ultimately be implemented at the level of ORLEN), work is currently underway to obtain external financing under the project finance formula. For this purpose, in 2021 ORLEN established ORLEN Olefins Sp. z o.o. ("SPV"), i.e. a special purpose vehicle (SPV), which formally and business-wise will be the entity implementing the project and, at the same time, the borrower, incurring debt to finance the implementation (construction) of the project. It should be noted that ORLEN holds all (100%) shares in the SPV, and therefore has full control over this company.
Consequently, a significant part of the assets and necessary for the implementation of the project must be contributed by ORLEN to the SPV. This applies to properties and assets belonging to and currently being acquired by ORLEN, in connection with the implementation of the project (including so-called fixed assets under construction, including future construction facilities, structures, buildings, machinery, equipment and transmission networks - which are currently at various stages of construction).
The planned form of transfer of the aforementioned assets is their contribution by ORLEN - as an in-kind contribution - to the SPV, in exchange for new shares in that company to be acquired by ORLEN. As a result, the SPV will obtain legal title - i.e. the ability to use the above-mentioned assets for further implementation of the project, and will be able to establish, as standard required, a collateral for project financing in favor of financial institutions, such as mortgages (on the above-mentioned properties) and registered pledges (on movables and rights related to the project).
The referred properties have been allocated by ORLEN for the implementation of the project, as the plants and other facilities built in connection with the project will be located on them. Pursuant to Article 393 item 4 of the Commercial Companies Code and § 7 section 7 item 8 of the Articles of Association, approval of the General Meeting is required for the disposal of ORLEN’s properties valued over the certain amount.
The new plants built under the project, based on a lease agreement, will be fully provided by the SPV to ORLEN - for the purpose of their use and collection of benefits. ORLEN will pay to the SPV a remuneration, which will at the same time constitute a source of repayment of the debt incurred by the SPV to finance the project. Upon termination of the lease agreement, or in other situations provided for in the agreement, ORLEN will have the right to purchase the assets generated in the SPV under the project.

3) the key assumptions for further financing of the Olefins III investment.
RESPONSE:
The financing for the main scope of the project is planned in the form of project finance through a special purpose vehicle, ORLEN Olefins Sp. z o.o. ("SPV"). It is planned that the SPV will secure external debt financing through bank loans covering a significant portion of the project's investment outlays. The remaining amount will be financed from ORLEN's funds, as the project sponsor. This includes the contribution of the sponsor's equity, incorporating the value of the investment outlays incurred to date for the creation of assets within the project, which will be subject to a contribution in kind to the SPV, as mentioned in the response to question 2 above. The proposed approval for the sale of the properties to the SPV is therefore one of the most crucial conditions for achieving financial closing for the project. Without this decision and the ability to finalize the contribution process by increasing the SPV's capital, the debt financing cannot be launched.
ORLEN has secured binding offers for participation in the aforementioned debt financing and is currently at the final stage of negotiating the terms and documents with several financial institutions, including Korean and Spanish export credit agencies (from the countries of origin of the main investment contractors). According to the current plan, the signing of the loan documentation should occur in the first quarter of 2024, and the financing closing for the project, enabling the activation of funds from the loans, will depend on the timing of meeting the suspensive conditions specified in the agreement.
The remaining part of the project, not subject to transfer to the SPV, will be implemented and financed directly by ORLEN. The entire project plants will ultimately be operated directly by ORLEN, as the plants owned by the SPV will be subject to leasing for the benefit of ORLEN.


Considering the information presented to the Shareholders in the justification for the resolution draft in item 8 of the agenda of the Extraordinary General Meeting and the strategic nature of the assets constituting the organized part of the enterprise (hereinafter: OPE) contributed to PGNiG Upstream Polska sp. z o.o., please address the following issues and provide information regarding:
1) the estimation of economic benefits related to transferring the upstream segment's activities to PGNiG Upstream Polska Sp. z o.o.;
RESPONSE:
Transfer of the Organised Part of Business to PGNiG Upstream Polska Sp. z o.o. (“PGNiG Upstream Polska”) is part of a broader concept of reorganizing the upstream segment operations of ORLEN Group companies, aimed at maximizing the economic efficiency of using the assets acquired by ORLEN as a result of its merger with PGNiG S.A. and LOTOS Group S.A. (“Restructuring”).
The Restructuring is part of works related to the process of building a management model for an integrated energy multi-utility group and is part of a wide range of activities specified in the value creation program for the integration of the combined entities within the ORLEN Group. The plan is spread over the next few years, and its implementation is expected to lead to the creation of an efficient and effective organization with an orderly organizational and functional structure. The aim of the upstream Restructuring is to optimize upstream operations and utilize domestic hydrocarbon resources in the most rational and efficient manner possible - taking advantage of synergies resulting from centralization of operations of upstream entities within the ORLEN Group (acquired resources of PGNiG S.A. including Exalo Drilling S.A., ORLEN Upstream Sp. z o.o., LOTOS Petrobaltic S.A. and LOTOS Upstream Sp. z o.o.). in one dedicated entity.
The Restructuring assumes increasing the efficiency of the use of upstream assets and competency resources in the ORLEN Group, and the primary goal of the changes is modernize and optimize operational processes, which will increase the value of the upstream business from the shareholders' perspective.
The achievement of the indicated economic goals of the Restructuring will be enabled by the planned activities related to:
1) the creation of an effective unified decision-making and corporate stream (expected savings both in the area of financial outlays, as well as in the burden on human resources and decision-making time);
2) providing access to geological information within one entity (expected cost savings and improvements in the efficiency of entities' exploration and extraction processes);
3) increasing the occupancy of existing infrastructure; PGNiG Upstream Poland will have a consolidated portfolio of assets and a much larger resource of upstream, hydrocarbon processing and transmission infrastructure, which will allow to realize savings resulting from the economies of scale of its operations;
4) effective cooperation of experts previously working in different entities;
5) creation of a strong service and technical competence centre of the upstream area, which will provide the following services: maintenance services for drilling mining, engineering and construction services, drilling services, geological services, geophysical services, construction services, research, processing and interpretation of seismic and drilling data (the centre will support both Polish and foreign operations: in Norway, Canada, UAE - leading to improved use of entities' technical resources and additional cost savings).
The synergy effects in the areas discussed and the resulting savings will also allow efficient development work and modernization of upstream processes in the merged entities. The above circumstances provide the economic basis (reason) for the ongoing Restructuring process, the first stage of which is the contribution of the organized part of the enterprise to PGNiG Upstream Poland.

2) the way of transferring of concessions for the exploration, appraisal, and extraction of hydrocarbons from deposits currently owned by ORLEN S.A.;
RESPONSE:
Concessions for the exploration, appraisal and production of hydrocarbons from the fields, relating to the Organized Part of Business will be transferred by ORLEN to PGNiG Upstream Polska as part of the Organized Part of Business, on the basis of contribution agreement, after prior consent (no objection) from the licensing authority, i.e. the Minister for Climate and Environment. The procedure for notifying the concession authority of the intention to transfer the concessions and obtaining the regulator's approval is conducted on the basis of Article 36a of the Act as of June 9, 2011 - Geological and Mining Law.

3) the reasons for deciding to divide the Reorganization into two stages (i.e., transferring warehouses in Bonikowo and Daszewo in the first stage and warehouses in Kosakowo, Mogilno, Wierzchowice, Husów, Brzeźnica, Swarzów, and Strachocin in the second stage);
RESPONSE:
The first stage of the Restructuring assumes the transfer by ORLEN to PGNiG Upstream Polska of the set of tangible and intangible assets described in the draft resolution, including the nitrogen rich natural gas storage facilities located in Bonikowo and Daszewo. The above-mentioned storage facilities are an integral part of the nitrogen rich natural gas system for balancing of its production. These storage facilities are primarily an element of the gas production system. Therefore, their functions are integrally related to the tangible and intangible assets to be transferred by ORLEN to PGNiG Upstream Polska under the Organized Part of Business.
The second stage of the Restructuring assumes the transfer by ORLEN to PGNiG Upstream Polska, in particular, the storage facilities located in Kosakowo, Mogilno, Wierzchowice, Husowo, Brzeźnica, Swarzów and Strachocina. These storage facilities are part of the natural gas storage system. The above-mentioned storage facilities are subject to the obligation to obtain a certificate of independence by the storage system operator, introduced by the amendment to the Act as of April 10, 1997 - Energy Law, which took place in December 2022. The procedure for obtaining the certificate by the storage system operator is in progress. Transfer of natural gas storage facilities to PGNiG Upstream Polska before the certification process is completed would require re-carrying of a significant part of the activities and could result in the materialization of unacceptable risk factors regarding the stability of the storage operations. One of the bodies involved in the certification process is the European Commission. The date of completion of the certification process cannot be clearly determined.
Considering that carrying out the first stage of the Restructuring is beneficial to ORLEN, and the implementation of this stage of the Restructuring is not dependent on the completion of the certification process indicated above, it was decided to transfer these organized parts of the enterprise in two stages. As part of the first stage, the following will be transferred to PGNiG Upstream Polska: storage facilities that are part of the gas production system, and as part of the second stage - storage facilities that are part of the natural gas storage system. The second stage of the Restructuring will be implemented after the certification process is completed.

4) the approach to the valuation and the valuation method of the divested OPE;
RESPONSE:
The valuation of the Organized Part of Business was carried out using the discounted cash flow (DCF) method under the income approach and, additionally, the market approach (multiples of comparable companies). The valuation included an estimate of fair market value, as defined by International Valuation Standards (IVS).

5) the planned timeframe for contributing the contribution to PGNiG Upstream Polska sp. z o.o.
RESPONSE:
The planned date for the contribution in kind of the Organized Part of Business to PGNiG Upstream Poland is July 1, 2024 (planned date of concluding the contribution agreement).

Additionally, please provide information on whether critical infrastructure objects are part of the divested OPE.
RESPONSE:
Information on critical infrastructure facilities may be made available only in the manner and on the terms provided for in the relevant regulations, including the Act as of March 18, 2010 on the special powers of the minister responsible for state assets and their exercise in certain capital companies or capital groups operating in the electricity, oil and gas fuels sectors.


See also: regulatory announcement no 47/2023 and no 48/2023 as of 12 December 2023, and 1/2024 as of 11 January 2024.

ORLEN SPÓŁKA AKCYJNA
(pełna nazwa emitenta)
ORLEN S.A.Paliwowy (pal)
(skrócona nazwa emitenta)(sektor wg. klasyfikacji GPW w W-wie)
09-411Płock
(kod pocztowy)(miejscowość)
Chemików7
(ulica)(numer)
24 256 81 8024 367 77 11
(telefon)(fax)
ir@orlen.plwww.orlen.pl
(e-mail)(www)
774 00 01 454610188201
(NIP)(REGON)
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
DataImię i NazwiskoStanowisko/FunkcjaPodpis
2024-01-22Armen Konrad ArtwichCzłonek Zarządu
2024-01-22Robert Śleszyńskip.o. Dyrektor Wykonawczy ds. Strategii i Innowacji oraz Relacji Inwestorskich
Czytaj więcej

Wkrótce pojawią się pierwsze materiały związane z firma espi 2024-01-22 21:39

Sprawdź koniecznie materiały, które poleca nasza redakcja: