Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

dino oil

Sieć marketów Dino Polska przymierza się do handle paliwami. Zapewne postawi obok sklepów stacje benzynowe. W ten sposób właściciel Dino Tomasz Biernacki walczy o rentowność swojego biznesu.

 

  • Czy Dino Polska będzie miało swoje stacje benzynowe?
  • Po co Dino licencja na obrót paliwami?
  • Czemu Dino kopiuje ruchy Biedronki?
  • Dlaczego obecna koniunktura sprzyja Dino?
  • Jakie czynniki ryzyka wiszą nad spółką Tomasza Biernackiego?

 

Reklama

 

Dino Polska to dynamicznie rosnąca sieć marketów, kontrolowana przez jednego z najbogatszych Polaków – Tomasza Biernackiego. Spółka notowana na GPW ma ponad 2,3 tysiąca supermarketów, w tym roku oddała do użytku 300 nowych obiektów.

I ten polski gigant sprzedaży detalicznej myśli o wejściu w segment paliw. Jego spółka zależna Dino Paliwa uzyskała koncesję na obrót paliwami w detalu ważną do 2030 roku.

 

Sprawdź również: Spółka pozwana za niszczenie zdrowia psychicznego pokazała wyniki - jest spore zaskoczenie!

 

Dino kopiuje ruchy Biedronki

Reklama

Dino zamierza utrzymać wysokie tempo uruchamiania nowych marketów, ale wiadomo, że rynek detaliczny w Polsce staje się coraz bardziej nasycony. Wysoka konkurencyjność wpływa negatywnie na marże. Mądrzy detaliści szukają więc sposobów na utrzymanie wysokiej rentowności.

Dino Polska zdecydowało niedawno o akwizycji internetowej drogerii e-Zebra. Jest to podobny krok do tego, na który kilka lat temu zdecydował się właściciel sieci Biedronka. Firma Jeronimo Martins przejęła sieć drogerii Hebe.

Wydaje się, że Dino skopiuje kolejny ruch Biedronki. Wiadomo, że portugalska sieć wytypowała już lokalizacje w całej Polsce, w których będzie montowała stacje ładowania samochodów z napędem elektrycznym (EV). Tymczasem Dino poszukuje specjalisty z zakresu detalicznego obrotu paliwowego, a spółka zależna Dino Paliwa ma ważną do 2030 roku koncesję na obrót paliwami.

Detaliści tacy jak Dino mają spore pole do popisu. Klienci przybywają po zakupy autami, więc stacja na parkingu to dobry pomysł. Detaliści mogą również tworzyć stacje dla ciężarówek na placach postojowych przy centrach dystrybucyjnych. Co więcej, obecnie istnieje możliwość budowania stacji samoobsługowych. Z danych Polskiej Izby Paliw Płynnych wynika, że nad Wisłą działa około 180 stacji zarządzanych przez sieci handlowe. Jedną z największych sieci stacji ma Auchan.

Głównym akcjonariuszem Dino Polska jest Tomasz Biernacki. Tajemniczy biznesman ma 51,6% udziałów. Aktualnie jego pakiet jest wart 19,1 mld zł. Od debiutu na GPW wycena Dino Polska urosła o 915%, do 37,2 mld zł.

Reklama

 

Czytaj także: Gigant z WIG20 przejmie inną spółkę. Kurs akcji w górę!

 

Notowania Dino Polska na tle WIG20 (12m)  grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: TradingView

 

Słaby konsument idzie na zakupy do Dino

Najnowsza rekomendacja dla Dino z 19 września radziła, by akumulować akcje (podniesiona z „redukuj”). Została wydana przez Noble Securities przy cenie 388 zł, a cena docelowa została wyznaczona na 431,80 zł.

Reklama

"Zwracamy uwagę na słabnącego konsumenta, który częściej kieruje swoje kroki w stronę dyskontów, dokonując codziennych zakupów, co jest lekko sprzyjające dla Dino. Jednak nasilająca się wojna cenowa nie sprzyja poprawie marż, a oczekiwany spadek inflacji nie będzie sprzyjał sprzedaży porównywalnej. Spadające spożycie gospodarstw to możliwy dalszy spadek zakupów żywności w ujęciu realnym" – napisali analitycy Noble Securities w raporcie.

W ocenie analityków, obecnie największym zagrożeniem dla Dino jest ryzyko związane z wolniejszym od zakładanego rozwojem sieci sprzedaży.

"Oprócz poprawy na poziomie mix-u produktowego i LFL, to właśnie wzrost skali działalności wpływa głównie na zwiększanie przychodów i poprawę/utrzymanie marż. Dodatkowo czynniki wpływające na pogorszenie ogólnej sytuacji gospodarczej, zmniejszające siłę nabywczą ludności, jak inflacja mogą powyżej pewnego poziomu negatywnie wpływać na sprzedaż porównywalną" - zauważyli.

Dino Polska otworzyło od początku 2023 roku do końca września 184 nowe sklepy. Pod koniec września sieć Dino liczyła 2 340 sklepów wobec 2 069 sklepów rok wcześniej. Powierzchnia sprzedaży sklepów Dino wyniosła 921,4 tys. mkw. wobec 812,6 tys. mkw. rok temu.

 

Zobacz również: Fatalne wyniki spółki z WIG. Kurs wciąż nurkuje po korekcie o 66%

Czytaj więcej