Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Czy bezpiecznie jest kupować na Wish?

 

  • Kim jest Polak, który miał pomysł na drugiego Amazona?
  • Czemu projekt najpierw odniósł sukces, wszedł na Nasdaq, a potem upadł?
  • Kto kupił ten biznes, po co i za ile?
  • Czy teraz zajmuje się polski biznesman?

 

 

Spółka ContextLogic, posiadająca platformę e-commerce Wish, miała być konkurentem dla Amazona. Co ważne, była współtworzona przez Polaka – Piotra Szulczewskiego.

Reklama

Dosłownie przed chwilą jej core-business został sprzedany za grosze azjatyckiej firmie. Kiedyś podczas debiutu na Wall Street spółka ContextLogic była notowana po 24 USD, dziś jeden papier chodzi po 6,85 USD. Na debiucie była wyceniona na blisko 17 mld USD, dziś jej wartość rynkowa to 164 mln USD…

Spółka Szulczewskiego była pechowa od początku notowań, bo już na pierwszej sesji jej kurs poleciał o -16% i nigdy nie przebił się ponad cenę z IPO…

 

Zobacz również: Kupujesz na Allegro albo AliExpress? A może warto kupić też ich akcje?

 

Historia notowań Wish na tle Nasdaq 100

Reklama

Obraz zawierający tekst, Wykres, linia, zrzut ekranu

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, Wykres, linia, zrzut ekranu

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: TradingView

 

Platforma Wish sprzedana Azjatom „za grosze”

Spółka ContextLogic, znana również jako Wish, sprzedała wszystkie swoje aktywa, w tym rozwiązania obejmujące platformę e-commerce Wish, na rzecz Qoo10, platformy e-commerce z Azji. Transakcja opiewa na 173 mln USD w gotówce, czyli cena zakupu to 6,50 USD za akcję.

Po zamknięciu transakcji firma ContextLogic będzie miała ograniczone koszty operacyjne i bilans, który będzie wolny od zadłużenia, z wpływami pieniężnymi netto ze sprzedaży aktywów, około 2,7 mld USD przeniesionych strat operacyjnych netto i pewnymi zatrzymanymi aktywami.

Zarząd ContextLogic chce zbadać możliwość pozyskania sponsora, który pomógłby ContextLogic zrealizować wartość jej aktywów podatkowych. Jeśli to się nie uda, zarząd zamierza niezwłocznie zwrócić cały kapitał akcjonariuszom.

Reklama

 

Tanzeen Syed, prezes ContextLogic powiedział:

"Zarząd przeprowadził dokładny przegląd alternatyw strategicznych z pomocą zewnętrznych doradców finansowych i prawnych. Oceniliśmy różne potencjalne rozwiązania i ustaliliśmy, że sprzedaż naszych aktywów operacyjnych i zobowiązań stanowi najlepszą drogę do maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy. Uważamy również, że istnieje znaczny potencjał pozyskania długoterminowego partnera kapitałowego, który wspierałby tworzenie wartości w naszej spółce w przyszłości".

Zarząd ContextLogic jest przekonany, że transakcja skutecznie zmniejszy spalanie gotówki w spółce do niemal zera. Joe Yan, dyrektor generalny ContextLogic, powiedział: "Integracja platformy Wish z Qoo10 stworzy globalną transgraniczną platformę e-commerce, która będzie wspierać ogromne zapotrzebowanie rynku. Spodziewamy się, że nowa platforma Wish będzie miała lepsze opinie u klientów, dzięki zwiększonemu asortymentowi produktów i większemu wyborowi sprzedawców.”

 

CEO i założyciel Qoo10 Young Bae Ku nie krył zadowolenia:

"Wish posiada innowacyjną technologię, która zapewnia użytkownikom wysoce spersonalizowane doświadczenia zakupowe, a jednocześnie służy jako jedna z największych globalnych platform e-commerce. Łącząc naszą wiedzę operacyjną z możliwościami technologicznymi i naukowymi Wish, spodziewamy się osiągnąć sukces, z uwagi na zapewnienie większego rynku dla sprzedawców oraz konsumentów na całym świecie.”

Firmy spodziewają się sfinalizować transakcję w II kwartale 2024 r., z zastrzeżeniem zgody akcjonariuszy ContextLogic i innych zwyczajowych warunków zamknięcia. W ramach umowy ContextLogic rozpocznie handel pod nowym symbolem giełdowym w ciągu 30 dni od zamknięcia transakcji.

Reklama

 

Zobacz również: Rosną obawy o kondycję amerykańskich firm. Inwestorzy omijają to aktywo

 

Miał być drugi Amazon

Założona w 2010 roku i mająca siedzibę w San Francisco firma Wish była jedną z największych globalnych platform e-commerce. Ma miliony użytkowników w ponad 60 krajach z tysiącami sprzedawców na całym świecie. Wish ma w założeniu dawać ultra-spersonalizowane doświadczenie zakupów mobilnych.

W szczytowym momencie rozwoju platforma Wish miała 11 mln klientów i handlowała 2,5 mld różnych produktów. Algorytmy przeszukujące internet w poszukiwaniu pożądanych przez klienta produktów, a do tego w jak najniższej cenie, spisywały się dobrze.

Problemy Wish pojawiły się po IPO. Pandemia Covid-19 wydłużyła terminy dostaw, a platforma stała się rajem dla sprzedających podróbki. Jej właściciele nie potrafili sobie poradzić z tymi problemami, więc zaczęła tracić klientów. Poza tym, z platformą zaczęli walczyć regulatorzy z różnych państw, czasami nawet zakazując jej działalności.

W ostatnich kwartałach Wish przepalało po około 80 mln USD. Skumulowana strata ContextLogic z lat 2020-22 sięgnęła -1,49 mld USD! W 2023 roku strata Wish mogła wynieść -320 mln USD, co za ostatnie 4 pełne lata dałoby -1,81 mld USD straty.

Reklama

Ostatecznie Szulczewski zrezygnował z funkcji prezesa i firmę porzucił. Teraz musi odpowiadać na trudne pytania od akcjonariuszy ContextLogic. Ale też wziął się za nowy biznes…

 

Zobacz również: Największa giełda akcji zamknięta. Inwestorzy zaskoczeni

 

Wyniki finansowe Wish w ujęciu rocznym

Obraz zawierający tekst, linia, diagram, Wykres

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, linia, diagram, Wykres

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: Barron’s

Reklama

 

Wyniki finansowe Wish w ujęciu kwartalnym (2023)

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, linia, Czcionka

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, zrzut ekranu, linia, Czcionka

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: Barron’s

 

Czy Szulczewski wszedł w biznes z Google?

Szulczewski w zeszłym roku ogłosił uruchomienie firmy Magi. Ma ona siedzibę w San Francisco i na razie zatrudnia kilka osób. Ma produkować oprogramowanie sprawiające, że będzie się żyło łatwiej i lepiej. Tyle wiadomo z profilu Szulczewskiego na LinkedIn, bo na razie spółka nie ma strony WWW.

Reklama

 

Obraz zawierający tekst, Ludzka twarz, zrzut ekranu, osoba

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, Ludzka twarz, zrzut ekranu, osoba

Opis wygenerowany automatycznie

 

Co ciekawe, gigant Google również realizuje projekt o nazwie Magi. Ma to być nowa wyszukiwarka oparta na AI, która ma zgadywać czego internauta chce szukać w sieci.

Ciekawe jest także to, że Szulczewski skomentował ten fakt zdaniem: „Nazwa brzmi znajomo”…

 

Reklama

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Marka, projekt graficzny

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Marka, projekt graficzny

Opis wygenerowany automatycznie

 
Czytaj więcej

Artykuły związane z Czy bezpiecznie jest kupować na Wish?