Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

castorama farby śnieżka

Opinia. Negatywna. Mimo, że 4Q22 nie jest sezonowo kluczowym kwartałem, spółka rozczarowała wynikami. Sprzedaż na Ukrainie tym razem nie zaskoczyła pozytywnie, choć poziom marży wciąż robi wrażenie, gdyż rynek ten jako jedyny z trzech (wraz z Polską i Węgrami) zanotował dodatni EBIT. W perspektywie 2023 roku spodziewamy się wyzwań popytowych, ale naszym zdaniem są one już wycenione. Liczymy na dobre wyniki segmentu Ukraina, który wraz z powrotem sezonu powinien powrócić do wyższej sprzedaży. Wynik netto za 2022 r. sugeruje że zakładana przez nas dywidenda na poziomie PLN 1.5 DPS (50% payout) jest raczej niezagrożona.

 

Przychody

Sprzedaż w 4Q22 wypadła 9% poniżej konsensusu i 12% poniżej naszych szacunków. Największą negatywną niespodziankę sprawiła Ukraina z przychodami o prawie PLN 10m poniżej naszej prognozy. Wygląda na to, że nie doszacowaliśmy negatywnego wpływu na popyt intensywniejszych bombardowań w tym okresie. Sprzedaż w Polsce i na Węgrzech była o 6% i 9% niższa od naszych szacunków ze względu na utrzymujący się niższy popyt konsumencki i deprecjację waluty węgierskiej.

 

Marża brutto

Pierwsza marża była najniższa w całym 2022 roku, jak to zwykle bywa sezonowo. Jednak była ona płaska r/r, co może sugerować słabnący efekt inflacji kosztowej.

Reklama

 

SG&A

Koszty sprzedaży były 4% powyżej naszych szacunków, natomiast koszty zarządu 6% poniżej. Łącznie koszty SG&A były mniej więcej zgodne z naszymi szacunkami.

 

EBITDA

Raportowana EBITDA była o 60% niższa od konsensusu (PLN 7.1m poniżej). Uwzględniając PLN 1.6m negatywnego wpływu pozostałych przychodów/kosztów operacyjnych skorygowana EBITDA wyniosłaby PLN 6.4m - 46% poniżej konsensusu. Na pozostałe koszty operacyjne złożyły się głównie odpisy na środki trwałe i należności.

 

Zysk netto

Strata netto była tylko o PLN 2.2m niższa od konsensusu głównie dzięki pozytywnemu zaskoczeniu na ujemnym wyniku podatkowym oraz niższym od oczekiwań kosztom finansowania.

Reklama

 

Przepływy pieniężne

Śnieżka pokazała przyzwoity poziom przepływów pieniężnych - FCF wzrósł o PLN 13m r/r, głównie dzięki niższemu od oczekiwań capexowi. Wyniósł on PLN 53.3m vs. nasza prognoza PLN 60m. Planowany przez spółkę capex na 2023 rok wynosi PLN 42m vs. nasza prognoza PLN 45m.

 

Zadłużenie

Spółce udało się obniżyć dług netto o nieco ponad PLN 6m kw/kw do PLN 282.5m, ale ze względu na niższą EBITDA w kwartale wskaźnik dług netto/EBITDA wzrósł nieznacznie do 2.7x.

 

Dywidenda

Zysk netto w 2022 roku był tylko o PLN 2.8m niższy od naszych szacunków z ostatniego raportu. Oczekiwaliśmy PLN 1.5 DPS przy założeniu 48% wypłaty z zysku. W naszej ocenie PLN 1.5 dywidenda na akcję jest wciąż możliwa do wypłacenia przez spółkę.

Reklama

Śnieżka. Omówienie wyników: IV kwartał 2022 - 1Śnieżka. Omówienie wyników: IV kwartał 2022 - 1

 

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej

Artykuły związane z castorama farby śnieżka