Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

analiza asbis

Asbis działa obecnie w znacznie gorszym środowisku makroekonomicznym, niż jeszcze dwa lata temu. Nastąpił spadek marży brutto na sprzedaży. Asbis ma wciąż duży potencjał do zwiększania skali działalności – wszystko w rękach zarządu. Rynkowa wycena Asbisu sugeruje jednak, że inwestorzy obawiają się znacznego spowolnienia wzrostu przychodów.

 

  • Asbis jest wyceniany poniżej 5-krotności zysku netto za 2022 rok
  • Firma ma mocną ekspozycję na rynki Europy Wschodniej
  • W planach ma ekspansję na nowe rynki (m.in. Kaukaz i Afryka Północna)
  • Widoczna jest presja cenowa
  • Asbis korzysta na umocnieniu dolara

 

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Reklama

 

Asbis to jeden z ulubieńców inwestorów aktywnych na GPW. Nie może to dziwić, skoro spółka w 5 lat zwiększyła wycenę o ponad 1 700%. Jednak tak dynamiczne wzrosty ceny akcji to już historia. W ciągu ostatnich 2 lat stopa zwrotu wyniosła nieco ponad 30%. Sporo, ale marnie w porównaniu do lat 2020 - 2021.

Obecnie wielu inwestorów obawia się, że inflacja oraz spowolnienie gospodarcze mogą odbić się niekorzystnie na sprzedaży sprzętu IT – to właśnie tym zajmuje się głównie Asbis. Czy spółka poradzi sobie w tym niekorzystnym otoczeniu?

 

Asbis — perła GPW

Czasami firma potrzebuje wielu lat, aby zostać dostrzeżona przez inwestorów. Tak było w przypadku spółki Asbis. Spółka przez wiele lat była zapomniana przez rynek. Sytuacja zaczęła się zmieniać pod koniec 2019 roku. Wtedy ukryty potencjał został dostrzeżony.

Po chwilowej pandemicznej panice z 2020 roku nastąpił dynamiczny wzrost kursu akcji, który zatrzymał się w okolicy sierpnia 2021 roku. Mimo mniejszego wzrostu w ostatnich latach nadal w pamięci inwestorów utkwiły lata 2020 - 2021. Części inwestorów podoba się także ekspansja rynkowa firmy. Sam rynek, na którym działa spółka, rośnie powoli. Zatem Asbis, aby utrzymać tempo wzrostu, musi zwiększać udziały rynkowe lub dokonywać ekspansji działalności. Jest to firma, która stara się konsolidować rozdrobniony rynek.

Reklama

ASBISc Enterprice jest jednym z dystrybutorów produktów dla branży informatycznej. Niszą dla spółki są regiony mniej atrakcyjne dla wielu firm. Asbis skupia się na krajach Europy Wschodniej, Bliskim Wschodzie i krajach byłego Związku Radzieckiego. Firma dystrybuuje produkty w modelu “one-stop-shop” i ma szerokie grono odbiorców. Przykładowo komponenty komputerowe, serwery czy mobilne systemy informatyczne zamawiają głównie integratorzy systemów IT, czy firmy zajmujące się montażem sprzętu. Odbiorcami są także małe i średni sprzedawcy detaliczni, którzy sprzedają laptopy, komputery stacjonarne czy smartfony.

Warto pamiętać, że Asbis jest głównie dystrybutorem i sprzedaje produkty należące do międzynarodowych producentów. Wśród nich można wymienić: Apple, Samsung, Microsoft, Intel, AMD, Dell, Acer, Lenovo czy Hitachi. Spółka stara się także sprzedawać własne produkty IT, które są oferowane pod markami Prestigio, Canyon, Perenio, Aeon, Lorgar czy Cron Robotics.

 

Zobacz również: Orlen nie przewiduje podwyżek cen? Znamy stanowisko koncernu

 

Oferta produktowa spółki Asbis

  grafika numer 1 grafika numer 1

Reklama

Źródło: Asbis

 

Zarządzanie kapitałem obrotowym jest bardzo ważne dla spółki. Wynika to z tego, że cykl życia produktów jest bardzo krótki. Stare procesory czy smartfony bardzo szybko tracą na wartości. Powodem są szybkie zmiany w technologii. Branża zatem w naturalny sposób przechodzi cykle od deficytu (np. najnowszych procesorów) do nadpodaży (np. starszych linii produktów IT). Duże zapasy starych produktów to duże obciążenie dla każdego dystrybutora sprzętu IT. Dlatego Asbis stara się nie dopuścić do takiej sytuacji poprzez aktywną politykę cenową i “zachęcanie” klientów do zakupów za pomocą obniżek cen. Uwolniony kapitał może być zainwestowany w produkty nowszej generacji, które generują wyższą marżę. 

Warto spojrzeć na strukturę przychodów. Najważniejszym produktem sprzedanym przez spółkę są smartfony. W II Q 2023 roku ten produkt wygenerował 42% przychodów spółki. Kolejnymi istotnymi produktami są procesory oraz laptopy.

 

Zobacz także: Inwestujesz w nieruchomości? Koniecznie zaobserwuj te konta w serwisie X/Twitter

 

Reklama

Produktowa struktura przychodów Asbisu

  grafika numer 2 grafika numer 2

Źródło: Asbis

 

Dla Asbisu najważniejszymi rynkami zbytu są Kazachstan, Ukraina, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Słowacja. Każdy z tych krajów wygenerował ponad 60 mln USD przychodów. Warto zauważyć, że na Ukrainie sprzedaż w II Q 2023 wyniosła aż 85 mln USD, o około 48 mln USD więcej niż rok wcześniej. Widać, że życie gospodarcze na Ukrainie normalizuje się, a spółka na tym korzysta. Warto zwrócić uwagę na Kazachstan, który jeszcze w 2021 roku miał 12,5% udziałów w sprzedaży ogółem i sprzedaż na poziomie 380 mln USD. W I półroczu 2023 roku udziały rynku kazachskiego wyniosły już 23% sprzedaży ogółem. W ciągu pierwszych 6 miesięcy 2023 roku przychody w Kazachstanie sięgnęły 322 mln USD. Wyjście z Rosji i Białorusi zostało więc częściowo zrekompensowane lepszą sprzedażą do południowego sąsiada Rosji.

 

Reklama

Kluczowe rynki

  grafika numer 3 grafika numer 3

Źródło: Asbis

 

Warto zauważyć, że dynamiczny wzrost sprzedaży w II Q 2023 roku nie nastąpił tylko na Ukrainie (+126,5% r/r), ale także w takich krajach jak Niemcy (+104% r/r), Rumunia (+76,7% r/r), Polska (+64,2%) czy Gruzja (+56,8%). 

Warto również spojrzeć na sprzedaż spółki pod względem geograficznym. Najważniejszym obszarem działalności są kraje byłego ZSRR. Firma ma tam mocną pozycję. Nie dziwi to, biorąc pod uwagę, że sama firma została założona na Białorusi i na rynku postsowieckim rozwija się ponad 30 lat. Kolejnym istotnym obszarem geograficznym są kraje Europy Środkowo - Wschodniej.

Reklama

 

Zobacz także: Właściciel spółki z GPW ma ogromne problemy, czy to wpływa na jej wycenę?

 

Geograficzna struktura przychodów

  grafika numer 4 grafika numer 4

Źródło: Asbis

 

Wyniki operacyjne: inflacja maskuje problemy

Reklama

Przed analizą przychodów spółki warto pamiętać, że firma działa w otoczeniu wysokiej inflacji. To powoduje, że przychody pod względem nominalnym bardzo mocno rosną, ale pod względem realnym wzrost nie jest tak wysoki. Warto także pamiętać o zmianie kursów walutowych, które mogą mieć wpływ na marże i raportowane przychody. Jeśli dolar się osłabia do krajowych walut, to dolarowe przychody spółki rosną.

W II Q 2023 roku spółka kontynuowała ekspansję zagraniczną. Asbis założył sześć nowych spółek zależnych. Wybranymi krajami były: Armenia, Gruzja, Azerbejdżan, Maroko, Mołdawia oraz RPA. Warto wspomnieć, że Asbis otworzył w stolicy Mołdawii pierwszy sklepie iSpace. Na koniec II Q 2023 roku spółka miała 29 sklepów iSpace. Warto dodać, że salon iSpace ma status Apple Premium Reseller.

Asbis raportuje przychody w dolarach amerykańskich. Spółka podaje, że w USD raportowana była także znaczna część przychodów. Kolejnymi istotnymi walutami, w których przeprowadzana jest sprzedaż to euro, hrywna, i kazachski tenge. Warto dodać, że większość towarów jest kupowana w dolarach amerykańskich. Z tego powodu spadek wartości dolara względem innych walut jest korzystne dla spółki. Po prostu zobowiązania handlowe są mniej warte w przeliczeniu na waluty krajowe. Warto śledzić zmianę kursu USD do EUR i innych walut, w których Asbis sprzedaje swoje produkty. 

Wyniki finansowe spółki na pierwszy rzut oka wydają się niezłe. Przychody wzrosły przecież o 31%. Jednak to, co niepokoi, to wolniejszy wzrost marży brutto na sprzedaży. Poprawiła się ona o 12% r/r osiągając poziom 54,2 mln USD. Zatem spółka zwiększała przychody kosztem zejścia z marży, która spadła z 9,35% do 8,04%.

Trzeba pamiętać, że Asbis jest dystrybutorem sprzętu, więc musi także dostosowywać cennik swoich produktów do rynku. Widocznie konkurencja cenowa nasiliła się w ostatnim czasie. Dystrybutor zawsze musi stosować odpowiednią politykę cenową, aby nie zostać w magazynach ze sprzętem, którego nikt nie chce kupić. Zbyt duże stany magazynowe zmuszają dystrybutorów do stosowania promocji, co mocno odbija się na dochodowości biznesu.

Spadek marży brutto jest niepokojący. Co więcej, spółce szybciej rosły koszty operacyjne, niż zysk brutto. Zatem wzrost zysku operacyjnego był jeszcze wolniejszy, niż zysku brutto na sprzedaży. Wynik operacyjny poprawił się o 10%, co jest bardzo słabym rezultatem, biorąc pod uwagę, że przychody Asbis wzrosły o 31% r/r. Marża operacyjna spadła w ciągu roku z 3,77% do 3,16%.

Reklama

 

Zobacz także: Rekomendacja dla dużej spółki z GPW w górę! To może być spory wzrost

 

Wyniki kwartale spółki Asbis

  grafika numer 5 grafika numer 5

Źródło: Asbis

 

Reklama

Jak widać na wykresie poniżej, okres wysokich marży wydaje się mieć ku końcowi. Marża brutto na sprzedaży powraca do tej sprzed wojny. Z pewnością problemem jest większa konkurencja u dystrybutorów, co odbija się niekorzystnie na marży. Raczej okres eldorado dobiega kresu. Szansą na poprawę jest większa sprzedaż własnych produktów.

 

Marża brutto na sprzedaży

  grafika numer 6 grafika numer 6

Źródło: Asbis

 

Reklama

Warto spojrzeć jeszcze na koszty operacyjne. W przypadku kosztów sprzedaży, w II Q 2023 roku widoczny jest ich wzrost o 12,7% r/r do poziomu 19,556 mln USD. W całym I półroczu 2023 roku koszty sprzedaży wyniosły 38,2 mln USD, co oznaczało wzrost o 10,3% r/r. Spółka wspomina, że koszty sprzedaży rosną wraz ze zmianą zysku brutto. W skład tych kosztów wchodzi wynagrodzenie pracowników sprzedaży, koszty reklamowe, marketingowe, prowizji i kosztów podróży służbowych. 

Koszty ogólnego zarządu wzrosły w II Q 2023 roku o 15,8% r/r i osiągnęły poziom 13,3 mln USD. W całym I półroczu 2023 roku koszty ogólnego zarządu wzrosły o 23,3% r/r z poziomu 22,735 mln USD do poziomu 28,032 mln USD. Warto zaznaczyć, że oprócz kosztów wynagrodzeń pracowników administracji w tej grupie kosztów znalazły się jeszcze wydatki na pomoc dla Ukrainy w kwocie 2 mln USD.

 

Zobacz także: Gigant e-handlu pokazał zaskakujące wyniki finansowe za 2022 rok. Kurs akcji wystrzelił

 

Koszty zarządu i sprzedaży

  grafika numer 7 grafika numer 7

Reklama

Źródło: Asbis

 

Przepływy pieniężne: słabe mimo dużych zysków

Tradycyjnie I półrocze było okresem ujemnych przepływów pieniężnych. W I H 2023 roku przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wyniosły -40 mln USD. W poprzednim roku było to -50 mln USD. Mimo ujemnych przepływów z działalności operacyjnej nastąpił odpływ środków z działalności finansowej oraz inwestycyjnej.

 

Asbis - przepływy pieniężne

  grafika numer 8 grafika numer 8

Reklama

Źródło: Asbis

 

Warto sprawdzić, dlaczego przepływy z działalności operacyjnej (OCF) wyniosły w I półroczu -40 mln USD. W I H 2023 roku powodem ujemnych OCF było zmniejszenie stanu zobowiązań handlowych (-59,9 mln USD) oraz zmniejszenie pozostałych krótkoterminowych zobowiązań (-35,8 mln USD). Kolejny istotny odpływ środków był spowodowany zmniejszeniem faktoringu (-22 mln USD). 

Warto dodać, że Asbis uwolnił część kapitału dzięki spadkowi zapasów (+47,6 mln USD), ściągnięciu części zależności od klientów (+18,8 mln USD) oraz spadek pozostałych aktywów obrotowych (+10,9 mln USD).

 

Zobacz także: Rekomendacja wywołała rajd kursu Raen na GPW. CD Projekt w czerwieni

 

Reklama

Przepływy z działalności operacyjnej

  grafika numer 9 grafika numer 9

Źródło: Asbis

 

Kierunki i strategia rozwoju: robotyka i Apple

W II kwartale 2023 roku spółka zamierza rozwijać się w krajach Azji Centralnej, Kaukazu oraz Afryki. Kolejnym perspektywicznym rynkiem wydają się kraje Europy Zachodniej. Rozwój na rynkach zagranicznych ma dotyczyć zarówno dystrybucji zewnętrznych produktów jak i własnych marek. Asbis wśród własnych produktów o dużym potencjale sprzedażowym widzi markę ASBIS Robotic Solutions. Spółka wierzy, że rozwój robotyki będzie pomagał w zwiększeniu sprzedaży produktów własnych.

Asbis rozwija także sieć sklepów iSpace. Warto dodać, że Asbis jest autoryzowanym dystrybutorem produktów Apple w 11 krajach m.in. na Ukrainie, w Kazachstanie, krajach Kaukazu czy Azji Centralnych. Na razie spółka posiada 29 sklepów iSpace. W najbliższych kwartałach prawdopodobny jest rozwój tego segmentu działalności.

Reklama

 

Sklepy iSpace

  grafika numer 10 grafika numer 10

Źródło: Asbis

 

Podsumowanie: potencjał wciąż jest, ale są i obawy

Asbis działa obecnie w znacznie gorszym środowisku makroekonomicznym, niż jeszcze dwa lata temu. Obecnie wysoka inflacja oraz gorsze nastroje w światowej gospodarce odbija się na wzroście konkurencyjności. W efekcie nastąpił spadek marży brutto na sprzedaży, która powróciła do czasów sprzed agresji Rosji na Ukrainę. Warto jednak pamiętać, że spadek marży wiąże się z normalizacją marż, które wystrzeliły w 2022 roku.

Reklama

Dla spółki obecnie najważniejszym rynkiem jest Kazachstan, który odpowiada za ponad ¼ przychodów. Kolejnym kluczowym rynkiem jest Ukraina, w której mimo wojny popyt na sprzęt IT jest spory. Asbis stara się szukać kolejnych rynków zbytu dla towarów oraz swoich produktów.

Mimo tego, że Asbis działa w “nudnej” branży, to wciąż ma duży potencjał do zwiększania skali działania. Oczywiście, wymagać to będzie od zarządu dobrych zdolności organizacyjnych i umiejętności efektywnego skalowania biznesu przy zachowaniu wysokich stóp zwrotu z zainwestowanego kapitału.

Obecnie spółka jest wyceniana na 1,6 mld zł. Spodziewa się, że osiągnie około 80 mln USD zysku netto w 2023 roku. Przy obecnym kursie dolara, zysk netto spółki wyniesie około 350 mln zł. Daje to wskaźnik Cena/Zysk na poziomie 4,6. Jest to niska cena, która sugeruje, że rynek spodziewa się znacznego spowolnienia wzrostu przychodów.

 

Zobacz również: Analiza spółki Polimex Mostostal – co tak naprawdę da jej kontrakt z PKN Orlen?

Czytaj więcej

Artykuły związane z analiza asbis